ניצנים של הזמנות לחג: ככל שהימים חולפים מדווחות ספקיות התעופה בענף כי רואים שהביקושים לחופשת הפסח במגמת עלייה וכי משבוע לשבוע יש עוד ועוד הזמנות. פסח השנה יוצא יחסית מאוחר, 29-22 באפריל, כך שזו רק ההתחלה במוקדי ההזמנות עם צפי מעודד לעלייה בכמות ההזמנות בסמוך יותר לחג.
אתמול עברו בנמל התעופה בן גוריון כ-23 אלף נוסעים ב-131 טיסות בינלאומיות נכנסות ויוצאות. אלו נתונים כמובן רחוקים מתנועת הנוסעים האופיינית לעונה זו, אבל עד פסח הדעה הרווחת היא שיותר ישראלים ייצאו לחופשת התאווררות מעבר לים.
3 צפייה בגלריה
לינדוס רודוס יוון
לינדוס רודוס יוון
לינדוס רודוס יוון
(צילום: shutterstock)
3 צפייה בגלריה
נתב"ג
נתב"ג
נתב"ג - יתעורר לחיים?
(צילום: shutterstock)
צריך גם לזכור כי הדולר בירידה והמחירים בהתאם, כך שמי שמזמין כעת יוכל ליהנות ממחיר אטרקטיבי, וזמינות במלונות המבוקשים ביעדים שהישראלים אוהבים
באשר לרמת המחירים של פסח 2024, בדקנו ומצאנו כי בהשוואה לפסח אשתקד, הרי שבסך הכל אין שינוי משמעותי וניתן למצוא ביעדים מסוימים ירידה במחירים בסדר גודל של 10%-15%. צריך גם לזכור כי הדולר בירידה והמחירים בהתאם, כך שמי שמזמין כעת יוכל ליהנות ממחיר אטרקטיבי, וזמינות במלונות המבוקשים ביעדים שהישראלים אוהבים – רודוס, כרתים וקפריסין. בנוסף גם בגיאורגיה ביעדים כמו בטומי וטביליסי.
ועוד דבר חשוב - תופעה מאוד פופולרית במוקדי ההזמנות אצל הספקיות השונות – מוכרים ללקוחות אופציה שמגינה על הכרטיסים/עלות הדיל מפני דמי ביטול כדי לעורר תמריץ חיובי אצל הקונים לא לחשוש להזמין חופשות בצל המלחמה.
אל על הודיעה כי תאפשר לבטל כרטיסי טיסה עד 24 שעות לפני מועד ההמראה. ההטבה כוללת ביטול ללא עלות וקבלת שובר למימוש עתידי, ותקפה לטיסות הממריאות מפברואר ועד אפריל 2024 (כולל פסח). החל מחודש מאי השירות, שנקרא "אל על פרוטקט", יעלה 19 דולר ליעדים קצרים ו-29 דולר ליעדים ארוכים. נדב חנין, סמנכ"ל שיווק ודיגיטל באל על: "אנו רואים נטייה להזמנת טיסות ברגע האחרון. מצד אחד יש עלייה ברצון של הישראלים לצאת להפוגות ולהתאווררות בחו"ל, מצד שני עולה חשש להתחייב על הזמנת טיסות מראש. בהתאם לכך אנו מציעים שירות שיאפשר את ביטול כרטיס הטיסה ברגע האחרון המעניק 'ראש שקט' בעת רכישת כרטיסים בתכנון מקדים".
בישראייר מציעים גם שירות כזה. הילה הרמולין רונן, סמנכ"לית שיווק ומכירות בחברה: "למרות המצב הביטחוני אנו רואים התאוששות קלה בקרב הקהל הישראלי המעוניין לטוס לחו"ל. במסגרת מבצע שהוצאנו ללקוחותינו אפשרנו להזמין טיסות וחבילות לפסח ולקיץ ולבטל עד שבועיים לפני הטיסה ללא עלות". גם ארקיע יצאה במבצע ללא דמי ביטול למזמינים עד 21 בינואר עבור אפריל עד אוקטובר.
אורן כהן מגורי, סמנכ"ל שיווק ומכירות השטיח המעופף: "אנו רואים מגמת עלייה בקרב הישראלים שמזמינים בתקופה האחרונה חופשה משפחתית לחג הפסח. חופשה של התאווררות ובילוי בחיק המשפחתי. זיהינו את החשש של הלקוחות ולכן השקנו את ההטבות עבור גמישות לדמי ביטול".
מה המחירים של הדילים? טלי נוי, סמנכ"לית שיווק ומכירות של איסתא: "ניתן למצוא חופשות כמו רודוס הכל כלול ב-461 דולר לאדם עבור חבילה של זוג עם שני ילדים. כרתים במלון הכולל פארק מים ב-664 דולר לאדם בחבילה משפחתית. חשוב לומר כי מלאי הטיסות מוגבל בעיקר בגלל שכרגע מעט חברות תעופה פועלות. השנה אנו רואים פחות הזמנות לדובאי ויותר לאגן הים התיכון שכן מזג האוויר מאפשר זאת והמחירים באותו סדר גודל".

תמיכה בישראל

אסף דניאל, מנכ"ל הדקה ה-90, מוסיף: "ליעדי כרתים, רודוס ואתונה מצטרפות גם פראג ובודפשט שזוכות לעניין רב, הרבה בזכות העמידה שלהם לצד ישראל. יש עלייה בהזמנות לפסח מכמות של כמה עשרות ביום לכמות של מעל 100 הזמנות ביום. במחירים ניכרת כעת ירידה של 10 עד 15 אחוזים". ניר מזור, סמנכ"ל קשרי תעופה. "יש גידול משמעותי בהזמנות והיעדים משתנים מעט. יוון, קפריסין וגיאורגיה מתחזקות לצד ערים במזרח אירופה כמו בוקרשט, בודפשט ופראג".
שירלי כהן עורקבי, סמנכ"ל אשת טורס, מחדדת את עניין ההזמנות: "אחד המאפיינים של התקופה הוא הזמנות ברגע האחרון. זו הסיבה שאנחנו עדיין לא רואים ביקושים גבוהים בשלב זה לפסח אלא בעיקר ניצנים ראשונים. המחירים דומים לשנה שעברה ומה שגורם להם להישאר גבוהים יחסית הוא היצע נמוך מאוד של טיסות. מנגד, מחירי הדלק יורדים ושער הדולר נמוך יותר לעומת הקיץ. ככל שנתקרב לפסח ובתלות במצב הביטחוני ובחזרת חברות התעופה נראה התחזקות בביקושים".
3 צפייה בגלריה
פראג
פראג
פראג, הישראלים יזכרו את תמיכת צ'כיה?
(צילום: shutterstock)
"קיימים התעניינות ועומס להזמנת חופשות בארה"ב. גם חברות התעופה האמריקניות הודיעו כבר על חזרתן בסוף ינואר, כך שצפויה עונה חזקה, ודאי לאור ביטול הצורך בוויזה"
אייל בר, מנכ"ל חברת המטייל: "קיימים התעניינות ועומס להזמנת חופשות בארה"ב. גם חברות התעופה האמריקניות הודיעו כבר על חזרתן בסוף ינואר, כך שצפויה עונה חזקה, ודאי לאור ביטול הצורך בוויזה".
מנכ"ל חברת מסעות, גיא רווה, מציין כי בפסח הטיולים יחזרו והנתונים מתחילים להיות מעודדים. "כבר בינואר-פברואר ישנם טיולים מאורגנים שיוצאים למזרח הרחוק ולדרום אמריקה, אך הפיק הגדול מתחיל בפסח".
ומה באשר לקרוזים בים? אייל אטיאס, מנכ"ל חברת MSC Cruises ישראל: "השנה ימי החג יוצאים בין סופי שבוע רגילים, מה שמאפשר לישראלים לצאת לחופשות ארוכות יותר, כמו הפלגה של שבוע ואף יותר". אודי שנבל מנכ"ל סנורמה, המשווקת הבלעדית של רויאל קריביאן בישראל: "השנה, בעקבות ביטול הוויזה לארה"ב אנחנו עדים לביקוש מוגבר להפלגות היוצאות מארה"ב, בעיקר לקאריביים אבל גם לאלסקה בקיץ".

"להמשיך לסייע"

לצד זאת, מתרעם קובי קרני, יו"ר התאחדות משרדי הנסיעות, על הפסקת הסיוע: "החלטת האוצר השרירותית לא להמשיך את הסיוע לכלל העסקים באופן גורף בינואר היא שערורייתית. לפי האוצר, המשק התאושש ואת זה הם מסיקים מהיקף העסקאות העולה באשראי ומספר המובטלים. בכך בעצם עשו פקידי האוצר ממוצע בין ענפים שהגדילו את המכירות או חזרו לעבוד לבין ענפים כגון ענף התיירות שעדיין מדשדש בין 20 ל-50 אחוז פעילות. זאת החלטה שטחית שמטרתה להתחמק מלסייע לאלו שעדיין נזקקים לכך".