ביממה האחרונה הודיעה חברת התעופה האירית ריינאייר לנוסעים ישראלים רבים, שתכננו לטוס עימה בחודשים הקרובים, כי היא מבטלת את טיסותיה לישראל וממנה. מדובר במכה עבור הנוסעים, במיוחד עבור מי שתכנן לנקות קצת את הראש ולטוס עם ענקית הלואו-קוסט במהלך חג פסח הקרוב. במסגרת ההודעה ששלחה החברה לנוסעים היא ציינה כי הטיסה מבוטלת "מסיבות מסחריות". אומנם ההודעה כוללת התנצלות על ביטול הטיסה ועל אי הנוחות שנגרמה, אך ספק אם התנצלות זו תסייע במשהו. באופן טבעי עולה השאלה - מה הזכויות שיש לישראלים שהזמינו כרטיסים בריינאייר?
2 צפייה בגלריה
הודעת הביטול שעו"ד אהוד פאי קיבל מריינאייר
הודעת הביטול שעו"ד אהוד פאי קיבל מריינאייר
הודעת ביטול שריינאייר שלחה ללקוח ישראלי
האם נוסעים זכאים לקבל פיצוי אם הטיסה בוטלה? במקרים שבהם הטיסה מתבטלת או מתעכבת מעל לשמונה שעות, הנוסעים זכאים לקבל, לפי חוק שירותי תעופה, פיצוי כספי המבוסס על מרחק הטיסה. הפיצוי נע בין 1,390 שקל ל-3,340 שקל, תלוי באורך הטיסה.
חוק זה חל על כל טיסה שהמריאה או נחתה בישראל, לרבות טיסות עם חניית ביניים, ולא משנה אם מדובר בטיסה של חברת תעופה זרה או ישראלית, או בטיסת שכר או סדירה או לואו-קוסט. עם זאת, במסגרת החוק קבועים מספר חריגים (פטורים), שאם שחברת התעופה מצליחה להוכיח שאחד מהם התקיים, היא עשויה להיות פטורה מלשלם פיצוי כספי לנוסעים.
החריג הנפוץ ביותר קובע שאם הטיסה בוטלה בשל נסיבות מיוחדות שלא היו בשליטת חברת התעופה, והיא עשתה כל שביכולתה כדי למנוע את ביטולה, לא יהיו הנוסעים זכאים לפיצוי.
חריג נוסף, שהוא הרלוונטי במקרה זה, קובע, שאם חברת התעופה הודיעה מעל 14 יום לפני הטיסה על ביטולה, היא פטורה מלשלם לנוסעים פיצוי כספי על ביטול הטיסה. כלומר, במקרה זה שבו ריינאייר או חברות תעופה אחרות מבטלות את טיסותיהן והודיעו על כך לנוסעים מעל 14 יום מהמועד שבו הטיסות אמורות להמריא, לא יהיו הנוסעים זכאים לקבל פיצוי כספי, ולא משנה מה היא סיבת ביטול הטיסה.
2 צפייה בגלריה
מטוס בואינג 737 של חברת ריינאייר
מטוס בואינג 737 של חברת ריינאייר
ריינאייר, הותירה את הנוסעים בבעיה לקראת פסח
(צילום: shutterstock)
מה בכל זאת יהיו הנוסעים זכאים לקבל? אומנם החוק קובע שבמקרים שבהם חברות התעופה הודיעו לנוסעים על ביטול הטיסה מעל 14 יום זכאותם לקבלת פיצוי כספי מתבטלת, אך עדיין חברות התעופה מחויבות להציע לנוסעים זכות לבחור בין החזר כספי לבין כרטיסים לטיסה חלופית בתנאים הדומים ככל האפשר לתנאי כרטיס הטיסה המקורי, ובמועד המוקדם ביותר שניתן, בכפוף כמובן לקיומם של מקומות פנויים בטיסה החלופית.
כלומר, לנוסעים, ולא לחברת התעופה, יש זכות לבחור אם לקבל החזר או כרטיס לטיסה חלופית. במידה שחברת התעופה לא הציעה זכות זו, והשיבה באופן אוטומטי החזר כספי, וכתוצאה מכך נאלצו הנוסעים לרכוש כרטיסים בעלות גבוהה יותר ליעדם המקורי, לעניות לדעתי, הם יהיו זכאים לקבל החזר עבור ההפרש בין הטיסה שבוטלה לבין הטיסה החדשה.
אם הנוסעים מעוניינים לקבל החזר כספי, על חברת התעופה להשיב להם את מלוא התמורה ששילמו עבור כרטיסי הטיסה, בתוך 21 יום ממועד פניית הנוסעים אליה בכתב.
האם יהיו הנוסעים זכאים להחזר עבור הפסדים כמו מלון או רכב? במקרים רבים מזמינים הנוסעים שירותי תיירות נוספים, כגון לינה במלון, השכרת רכב, כרטיסים לאטרקציות ועוד. לכן, במקרים שבהם חברת התעופה מבטלת את הטיסה, נאלצים לעיתים הנוסעים לספוג הפסדים כספיים כגון דמי ביטול משמעותיים, או הזמנות שכלל לא ניתן לבטל.
עם זאת, במקרים אלה, חברות התעופה לא יידרשו להשיב לנוסעים הפסדים אלה, על אף שהם בפועל נגרמו להם בעקבות ביטול הטיסה. שכן, כאמור החוק קובע שבמקרים שבהם חברות התעופה הודיעו על ביטול הטיסה מעל 14 יום לפני הטיסה, החוק פוטר אותן מלשלם לנוסעים פיצוי כספי.
כמו כן, במרבית פסקי הדין שניתנו בנושא נקבע כי נזקים אלה (עבור מלון/השכרת רכב/ אטרקציות וכו') מהווים נזקים עקיפים שאינם בני השבה לפי החוק, ושהפיצוי הכספי בגין ביטול הטיסה מגלם אותם, זאת להבדיל מהוצאות כספיות בגין שירותי סיוע שאותן חברות התעופה מחויבות להשיב.
אהוד פאי הוא עורך דין העוסק בתחום התיירות והתעופה. אין באמור לעיל בכדי להוות ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי.