4 צפייה בגלריה
מטוס על-קולי X-59, אילוסטרציה
מטוס על-קולי X-59, אילוסטרציה
הדמיה של מטוס על-קולי X-59 - הפלטפורמה שעליו ייבנה מטוס הנוסעים
(הדמייה: נאס"א ולוקהיד מרטין)
מאז הקונקורד האגדי, שטס את טיסתו האחרונה ב-2003, לא פועלים בעולם מטוסי נוסעים על-קוליים. אולם, בשנים האחרונות המרוץ לפיתוח מטוס הנוסעים העל-קולי הבא הולך וצובר תאוצה רצינית. גם נאס"א, סוכנות החלל של ארה"ב, לוקחת חלק במרוץ ועורכת מחקר ממושך בנושא. וכשגוף איכותי כזה, שמומחה בתעופה על שלל רבדיה, עשיר בידע, תקציבים וכוח אדם איכותי מאוד בתחום, פועל בתחום חייבים להתייחס אליו ברצינות.
לפי ההודעה של נאס"א, הסוכנות שואפת לפתח מטוס נוסעים שיוכל להגיע למהירות מאך 4, כלומר 4 פעמים מהירות הקול ופי 2 מהמהירות המקסימלית שהייתה בזמנו למטוס הקונקורד. טיסה במאך 1, נסביר, שקולה לטיסה במהירות 1,224 קמ"ש בגובה פני הים בטמפרטורה של 20 מעלות צלזיוס.
לפי ההסבר של נאס"א, מהירות של מאך 4 פירושה, באופן תיאורטי, שטיסה מניו יורק ללונדון תימשך שעה וחצי בלבד. לשם ההשוואה, הטיסה הכי מהירה מניו יורק ללונדון בקונקורד נמשכה שעתיים ו-52 דקות. למטוס נוסעים רגיל נדרשות כיום כשש שעות וחצי לבצע את הטיסה הזאת.
בנאס"א הודיעו שאחת האפשרויות שהם בודקים היא לפתח את המטוס על בסיס הפלטפורמה של X-59, מטוס שעדיין נמצא בשלבי פיתוח על ידי לוקהיד מרטין עבור נאס"א וטרם יצא לטיסה. מטוס זה מיועד לעבור את מחסום הקול ולהגיע למהירות של 1.4 מאך באופן שקט יחסי, בלי אפקט הבום העל-קולי. אם הפרויקט יתברר כמוצלח זה יכול לפתור לפחות חלקית את מגבלת הרעש של הפעלת מטוסים על-קוליים מעל יבשות.
(מוקדם יותר החודש: ה-X59 נחשף)

4 צפייה בגלריה
מטוס על-קולי X-59, אילוסטרציה
מטוס על-קולי X-59, אילוסטרציה
האם זה אחד השלבים באבולציה למטוס הנוסעים העל-קולי הבא? X-59, אילוסטרציה
(הדמיה: נאס"א ולוקהיד מרטין)
4 צפייה בגלריה
מטוס קונקורד
מטוס קונקורד
מטוס קונקורד - העל-קולי האחרון שהיה בשימוש מסחרי
(צילום: shutterstock)
זה המקום להזכיר שאתגר הרעש הוא אחד מהאתגרים הגדולים שמתמודדות איתו כל החברות שמנסות לפתח מטוס נוסעים על-קולי, זאת משום שבומים על-קוליים לא יאפשרו שימוש במטוסים הללו ללא ישים בנמלי תעופה ליד ערים. בזמן חציית מחסום מהירות הקול, נוצרים גלי הלם מסביב למטוס, דבר שגורם לגלי לחץ ולתנודות שנשמעים לאנשים על הקרקע כקול פיצוץ חזק. זהו הבום העל-קולי שהוביל לכך שמדינות רבות הטילו מגבלות על מעבר מחסום הקול מעל ליישובים ולאזורים מאוכלסים.
התוכנית של נאס"א נמצאת כרגע בשלב המחקר והבדיקות בלבד, ולשם כך נחתמו חוזים של 12 חודשים עם מספר יצרניות מטוסים ומנועים, בין היתר עם חברות בואינג ורולס רויס, במטרה "לסייע בשרטוט מפת דרכים טכנולוגית לפיתוח המטוס". דובר נאס"א הדגיש כי הסוכנות נמצאת כעת רק בשלבים הראשוניים של הבדיקה והמחקר, ועדיין לא בשלב הביצוע של בניית המטוס.

סוכנות החלל לא לבד במגרש

במקביל לנאס"א, הפרויקט הבולט ביותר בפיתוח מטוסי נוסעים על-קוליים הוא של חברת בום האמריקנית, שכבר חתמה עם חברות התעופה יונייטד ואמריקן אירליינס על הסכם עתידי לרכישת מטוסים, אם וכאשר הפרויקט יצליח והמטוסים יקבלו את הרישיונות הנדרשים. מטוס האבטיפוס של החברה עדיין לא הוצג, למעט מודלים שלו, וטיסת הבכורה במסגרת הניסויים מתוכננת להתבצע בשנת 2026.
(הדמייה: מטוס Overture של חברת בום סופרסוניק)
כמו כן, ביוני 2021 דווח כי כמה חברות ותאגידים יפניים חברו לסוכנות היפנית לחקר החלל (JAXA) במסגרת פרויקט מיוחד לתכנון ופיתוח מטוס על-קולי חדש. המטרה: ייצור מטוס נוסעים על-קולי עם 50 מושבים שיהיה מבצעי עד שנת 2030.
4 צפייה בגלריה
המטוס העל קולי שהסוכנות היפנית לחקר החלל מפתחת בשיתוף פעולה עם חברות יפניות
המטוס העל קולי שהסוכנות היפנית לחקר החלל מפתחת בשיתוף פעולה עם חברות יפניות
המטוס העל-קולי שהסוכנות היפנית לחקר החלל מפתחת בשיתוף פעולה עם חברות יפניות
( Japan Aerospace Exploration Agency)
המטוס יכלול טכנולוגיה חדישה שפיתחה סוכנות החלל להפחתת חיכוך האוויר והיא אמורה להפחית את צריכת הדלק ב-13 אחוזים יחסית לטכנולוגיה שנעשה בה שימוש במטוס הקונקורד. בנוסף, העיצוב החדש אמור להפחית את עוצמת הרעש של הבום העל-קולי שיוצר המטוס בעד 50 אחוזים.