3 צפייה בגלריה
השלט שאוסר כל הנסיעה בכביש 171
השלט שאוסר כל הנסיעה בכביש 171
השלט שאוסר כל הנסיעה בכביש 171
(צילום: דב גרינבלט)
בית המשפט לעניינים מינהליים בבאר שבע דחה השבוע עתירה נגד סגירת כביש 171 שמוביל לאתרי טיול פופולריים בנגב. השופט אליהו ביתן סירב להורות על פתיחת הכביש בנימוק כי משרדי הממשלה מעורבים באירוע ואמורים להעביר חוות דעת רשמיות שיסייעו לקידום יעיל של הכשרת הכביש.
בהחלטתו כתב השופט ביתן: "אין חולק כי כביש 171 זקוק לטיפול שכרוך בתכנון והוצאה כספית ניכרת. נציגת המדינה עדכנה כי משרדי הממשלה נכנסו לתמונה. כעת יש לצפות לקבלת חוות דעת רשמיות מול נתיבי ישראל ורשות הניקוז, לאחר מכן הגורמים המוסכמים יבחנו את הנתונים שיוצגו ויפעלו לקידום פתרון יעיל. במצב דברים זה אין מקום להתערבות בית המשפט".
3 צפייה בגלריה
כביש 171
כביש 171
כביש 171
(צילום: דב גרינבלט)
מנכ"לית החברה להגנת הטבע איריס האן פרסמה בתגובה פוסט בפייסבוק ובו כתבה: "חבל ארץ נרחב, מיוחד ויפייפה יישאר סגור עד להודעה חדשה, שלא תגיע בזמן הקרוב, בפני רוב רובו של הציבור הישראלי: אזור בורות לוץ, הר רמון, נחל עקרב, נחל ניצנה, פריחת הריבסים. חלק מסובב רמון ועוד. בפועל, מדינת ישראל ויתרה על יכולתה לנהל את השטח הזה ולהנגיש אותו לנו, לציבור. טיילות חינוכית, טיולי תנועות נוער, בתי ספר - עוד חבל ארץ ענק נסגר בפניכם! זה מצטרף למרחב מעלה עקרבים שסגור כבר כמה שנים.
"אהבת הארץ? ידיעת הארץ? משילות? ריבונות? כולן נגמרות קצת דרומה לבה"ד 1. אם אתם מצויידים ברכב ארבע על ארבע אתם יכולים כמובן להגיע לאזור. כולל לנסוע בשולי כביש 171, הצעה שעלתה במהלך הדיון וגרמה לי להרהר במונח 'תפארת מדינת ישראל'. גם אם אתם עבריינים, מבריחים, מגדלי קנאביס בחממות ובגאיות נסתרים - השטח שלכם. אנחנו, החנונים, לא נוכל להגיע בשנים הקרובות. מצטערת ומתנצלת בפניכם, המטיילים, המדריכים, אוהבי הארץ, באמת ניסינו.
"התאכזבתי מאוד מגישת בית המשפט שלא להתערב, כל עוד המדינה עושה משהו, גם אם המשהו הזה הוא לגלגל אחריות מאחד לשני, המשהו הזה נעדר לוח זמנים, לא בסדרי העדיפויות בכלל, ולפי כל הסימנים ייארך שנים. ואם יש לנו בעיה עם זה - בית המשפט אינו הכתובת, אלא מבקר המדינה או לחץ פוליטי. נ.ב, לידיעת משרד התיירות - מה נסגר עם המוצר המדברי שלכם? הפרנדלי דזרט? זה ששפכתם על תכנון ופרסום חגיגי שלו עשרות מליונים מכספי משלם המסים? המדבר ממש לא פרנדלי ולא נגיש, ואתכם לא שומעים ולא רואים".
כביש 171, שההחלטה לסגור אותו לתנועת אזרחים נחשפה ב-ynet, הוא כביש הרוחב היחיד בהר הנגב. אורכו 33 קילומטרים והוא מחבר בין צומת הרוחות שעל כביש 40 (בה"ד 1) לבין צומת הר חריף שעל כביש 10, סמוך לגבול מצרים. הכביש, שעובר ברובו לאורך השפה הצפונית של מכתש רמון ואין לאורכו שום יישוב, נפרץ בשנים 1979-1980 עם ההתעוררות המחודשת בהתעניינות בנגב בעקבות הסכם השלום עם מצרים והנסיגה המתוכננת מסיני – ופתח את הדרך לאתרים שהישראלים כמעט ולא הגיעו אליהם קודם לכן.
נזכיר כי בעתירה נכתב כי "בחודש ספטמבר 2022 הציבה המועצה האזורית רמת נגב תמרור האוסר על כניסת כלי רכב אזרחיים למקטע של כביש מספר 171, המוביל אל כמה מאתרי הטיול הפופולריים ביותר באזור הר הנגב – בהם בורות לוץ וחניון הלילה הפופולרי הצמוד אליהם, הר רמון, הר כרכום, מעלה ערוד, נחל אליאב, בור חמת, נחל ניצנה ועוד, זאת, למרות שלפי נתוני הלמ"ס ב-20 השנים האחרונות התרחשו בכביש 171, שתי תאונות קשות בלבד ואפס תאונות קטלניות, ולמרות שמצבו הפיזי של כביש 171, אינו שונה באופן מהותי, מכבישי טיולים רבים ברחבי הארץ, חלקם בתחום המועצה האזורית רמת נגב.
"למרבה האבסורד הכביש נחסם לכלי רכב אזרחיים בלבד, ואילו חיילי צה"ל וכוחות הביטחון ממשיכים לנוע בכביש, כאילו בטיחותם וחייהם אינם שווי ערך. עיקר הנזק בסגירתו של כביש זה נובע מכך שהוא משמש נתיב הגישה היחידי למרחב תיירותי עצום, ובכך הוא מהווה עורק חיוני לפעילות ענפה של תיירות, טיילות וחינוך סביבתי באזור, עורק שנחוץ לפרנסתם של עסקים רבים.
"כתוצאה מסגירת הכביש כבר בוטלו שלל טיולים, סיורים ופעילויות חינוכיות שתוכננו, תוך פגיעה כלכלית קשה באנשי התיירות, שפרנסתם נסמכת על אתרי הטבע, שהגישה אליהם נחסמה. חסימת הגישה היחידה למרחב טיולים ייחודי זה, מהווה, אפוא, פגיעה חמורה וקשה בציבור המטיילים, בפעילות החינוכית - סביבתית המתקיימת בו, וכן בגורמים המתפרנסים מן הפעילות התיירותית הענפה באזור".