3 צפייה בגלריה
השלט שאוסר כל הנסיעה בכביש 171
השלט שאוסר כל הנסיעה בכביש 171
השלט שאוסר כל הנסיעה בכביש 171
(צילום: דב גרינבלט)
כבר חמישה חודשים שכביש 171 המוביל לאתרי הטיול הפופולריים בנגב סגור לתנועת אזרחים – ולמרות ההבטחה לפתוח אותו מחדש עד פסח, מטיילים ותיירנים חוששים שגם בחג הקרוב האזור היפה של הר הנגב יישאר מחוץ לתחום. משרד התחבורה אמנם הנחה את חברת נתיבי ישראל לבצע עבודות שיפוץ שיאפשרו את פתיחת הכביש, אולם במועצה האזורית רמת הנגב טוענים כי התגלו ליקויים נוספים שלא יאפשרו את הפתיחה אם לא יטופלו.
במכתב שהפיץ בחודש שעבר ראש מועצת רמת הנגב ערן דורון לתיירים נכתב כי במסגרת קידום השיפוץ שעליו הוסכם, התקיימו מספר סיורים לאורך הכביש – שבהם "נמצאו ליקויים חמורים נוספים, כנראה בעקבות אירועי הגשמים בחודש ינואר". בין הליקויים מציין דורון קריסות שוליים ובורות בכביש כתוצאה מבעיות ניקוז. "אנו עושים מאמצים רבים על מנת לפתוח את כביש 171 בחופשת פסח הקרובה, אך נוכל לעשות כן רק אם יוסדרו עד אפריל אמצעי בטיחות מספקים", הוסיף דורון.
שלשום (יום ב') פנתה מנכ"לית החברה להגנת הטבע איריס האן אל שרת התחבורה מירי רגב, וביקשה ממנה "להפעיל את מלוא כובד משקלה" על מנת שהכביש ייפתח מחדש עד פסח. נזכיר כי עוד לפני שנמצא לכאורה פתרון, איימה החברה להגנת לעתור לבג"ץ נגד ההחלטה של ראש המועצה דורון לסגור את הכביש.
"לאור המחאה הציבורית שקמה בעקבות סגירת הכביש, שמחנו על הודעת משרד התחבורה ולפיה נמצא פתרון זמני שיאפשר את פתיחתו מחדש. ואולם, למרות הרצון הטוב, הרי שלפי בירורים שערכנו נראה כי הטיפול בנושא 'תקוע', וישנו חשש כבד כי כביש 171 ייוותר סגור גם בחג הפסח הקרוב, תוך פגיעה קשה בציבור המטיילים, בפעילות החינוכית החשובה המתקיימת באזור, ובפרנסת תיירני אזור פריפריאלי מרוחק זה", כתבה האן לשרה רגב. "אנו סמוכים ובטוחים כי את שותפה לעמדתנו ולפיה אין זה מתקבל על הדעת שבמשך חודשים ארוכים נשללת גישת הציבור לחבל ארץ שלם, בשל חסמים בירוקרטיים שניתן למצוא להם פתרונות", הוסיפה.
3 צפייה בגלריה
כביש 171
כביש 171
כביש 171
(צילום: דב גרינבלט)
נזכיר כי כביש 171, שמוביל אל כמה מאתרי הטיול הפופולריים ביותר באזור הר הנגב – בהם שמורת בורות לוץ וחניון הלילה הפופולרי הצמוד אליה, הר רמון, מעלה ערוד, נחל אליאב, בור חמת, נחל ניצנה ונחל עקרב, נסגר בשנית לתנועת אזרחים בסוף אוקטובר – פחות מחודש אחרי שנפתח מחדש. ל-ynet נודע אז כי ראש המועצה דורון החליט להחזיר את השלט שאוסר על הנסיעה בכביש בעקבות תאונה בין רכב פרטי לאופנוע בחול המועד סוכות, שבה נפצעו באורח בינוני אב ובתו – ואף אמר לגורמי תיירות ששוחחו עימו כי הפעם הוא לא מתכוון לשנות את החלטתו. ראש המועצה, שנעזר בחוות דעת מקצועית של מהנדס תנועה, הסביר כי "הכביש הזה משובש ומסכן את הנוסעים בו, והמדינה לא מוכנה לקחת עליו אחריות". יש לציין כי סגירת הכביש לא התבצעה באופן פיזי, אלא באמצעות תמרור "אין כניסה" ושלט שבו נכתב כי "הכביש מסוכן – הנסיעה אסורה פרט לרכב צה"ל ומערכת הביטחון".
מדריכי טיולים זעמו על כך שבעקבות ההחלטה לסגור את כביש 171, החליט צה"ל לא לפתוח בחנוכה האחרון את כביש 10 שעובר בצמוד לגבול מצרים – וכך לא התאפשרה גם הגישה אל הר כרכום שבו מתרחשת ביום הקצר ביותר בשנה (21 בדצמבר) תופעת "הסנה הבוער". "חברות נאלצו לבטל טיולים להר כרכום, מדובר על נזקים של מאות אלפי שקלים. אז אם המטרה של המריבה הזו בין המועצה האזורית למשרד התחבורה על כביש 171 היא להשאיר את המטיילים בבית – כל הכבוד, הצליחו בענק", אמר אז מדריך הטיולים הוד שטרלינג מ"טיולי רדיוס".
במכתב האחרון שהפיץ דורון לתיירני האזור, הוא הבהיר כי הפעם, "למרות שאין ודאות לפתיחת כביש 171, בשיתוף חטיבת פארן אנו עתידים לפתוח את כביש 10 במהלך הפסח מחמוקי ניצנה עד מפגש כביש 10 עם כביש 12".
ערן דורון, ראש המועצה האזורית רמת הנגב, מסר בתגובה: "אנו רואים חשיבות רבה בחיזוק וקידום התיירות במרחב אך לא על חשבון בטיחות המטיילים. לצערי קיימים בכביש ליקויים חמורים, קריסות שוליים ובורות המסכנים את ציבור הנוסעים. אני קורא למשרד התחבורה לעשות את כל המאמצים ולהסדיר אמצעי בטיחות מספקים על מנת שיהיה ניתן לפתוח את הכביש בחג הפסח ולאפשר לציבור הרחב לבוא ולהנות מחבל ארץ מדברי ומהמם זה".
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "כביש 171 נמצא באחריות המועצה האזורית רמת נגב. מבדיקה שערכו גורמי המקצוע במשרד התחבורה עולה כי הכביש אינו עומד בקריטריונים הנדרשים להעברתו לאחריות חברת נתיבי ישראל מאחר שהוא משרת בעיקר את כוחות הביטחון ומטיילים בחופשות מועדי ישראל.
"עם זאת, נערכו מספר סיורים משותפים עם המועצה האזורית רמת נגב והתברר כי הכביש מסוכן לנסיעת כלי רכב בעיקר בשל היעדר מעקות בטיחות, וסכנת נפילה לתהום. המשרד הפנה את הרשות המקומית לבקשת סיוע תקציבי מגורמי הביטחון וממשרד התיירות.
"במקביל, משרד התחבורה הנחה את חברת נתיבי ישראל לבחון האם ניתן לסייע למועצה האזורית לבצע את מעקות הבטיחות והתיקונים הנדרשים במטרה להגביר את בטיחות הכביש. יצוין כי בכל מקרה האחריות לתחזוקת הכביש ולבטיחותה חלה על המועצה האזורית, והסדר התנועה שנקבע בו הוא בסמכותה".