4 צפייה בגלריה
דיילת בריטיש איירווייז מורידה את המסכה
דיילת בריטיש איירווייז מורידה את המסכה
דיילת בריטיש איירווייז מורידה את המסכה
(British Airways)
הסנונית הראשונה במגמת הורדת חובת עטיית המסכות בטיסות הגיעה מכיוון בריטניה. בחודש שעבר היו אלה חברות התעופה הבריטיות וירג'ין אטלנטיק ובריטיש איירווייז שהודיעו על ביטול חובת עטיית המסכה בהדרגה בחלק מטיסותיהן. הליך זה נעשה במקביל לכך שהנהלת נמל התעופה הית'רו בלונדון הודיעה כי אין יותר חובה לעטות מסכה בשטחים הסגורים.
גם חברת הלואו-קוסט הבריטית איזיג'ט ביטלה את דרישת עטיית המסכה החל מ-27 במרץ. "הביטול תקף בטיסות שבהן מסכות כבר לא נדרשות על פי חוק בשני קצוות המסלול". כך נכתב באתר איזיג'ט, זה כולל את רוב טיסות הפנים של בריטניה וטיסות בין בריטניה ודנמרק, גיברלטר, איסלנד והונגריה.

עוד ועוד חברות מצטרפות למגמת ההורדה

כעת נראית מגמת הצטרפות של חברות תעופה, קטנות וגדולות, אשר מתירות לנוסעיהן לשהות בטיסה ללא מסכת הפנים. כך למשל חברת SWISS, ששייכת לקבוצת לופטהנזה, הורידה את ההנחייה הזו בטיסות אל שווייץ, שם אין יותר חובה לעטות מסכות. עם זאת, בטיסות משווייץ לארץ יש עדיין לעטות מסכה. זאת משום שההנחייה קשורה למדינת היעד וחוקיה.
בנציגות הקבוצה בארץ, נאמר ל-ynet כי הקבוצה - שבתוכה נמצאות החברות לופטהנזה, אוסטריאן איירליינס, בריסל איירליינס, יורוווינגס ו-SWISS כאמור, "מחכה לקבל אישור סופי ממשרד הבריאות הישראלי באשר להורדת המסכות בטיסות לישראל".
4 צפייה בגלריה
מטוס סוויסאייר
מטוס סוויסאייר
הראשונה במגמת הסרת המסכות מקבוצת לופטהנזה. סוויס
(צילום: shutterstock)
ואכן, מדובר במדיניות שמגיעה קודם מהמדינות עצמן ובתוך כך היא משליכה על חברות התעופה של אותן מדינות. למשל באירופה - המדינות שווייץ, בריטניה, איסלנד ואירלנד הסירו את חובת עטיית המסכות בשטחים ציבוריים סגורים, וכך רוב חברות התעופה שלהן הלכו בעקבותיהן.
נראה שהחברות שהחלו בצעד ההורדה, מיישרות קו במדיניות. כל עוד מדינת היעד (לעיתים יש דרישה שגם מדינת המוצא של הטיסה) הסירה את מגבלת המסכות - אזי הטיסה אליה תותר להיות ללא מסכות. כך עושה למשל, חברת הלואו-קוסט הפופולרית וויזאייר.
מקרה מעניין קורה בהולנד וחברת התעופה הלאומית שלה KLM. מצד אחד, ממשלת הולנד ביטלה את הדרישה לעטות מסכות בתחבורה הציבורית ב-23 במרץ, אך עדיין דורשת לחבוש מסכות במטוסים ובשדות תעופה. עם זאת, KLM הצהירה כי היא מפסיקה לאכוף את מדיניות המסכות שלה, ובריאיון לרשת החדשות המקומית RTL News נאמר מטעמה כי "מאכזב שהשימוש במסכות במהלך העלייה למטוס ובמהלך כל הטיסה עדיין נשקל על ידי ממשלת הולנד, בעוד שהדבר נזנח בכל מקום בהולנד".

האם נראה מגמה דומה בקרוב בישראל?

התשובה הרשמית היא לא. כל עוד משרד הבריאות בארץ לא הודיע על כוונתו להסיר מגבלה זו, חברות התעופה הישראליות - אל על, ישראייר וארקיע, כפופות לו ולכן לא צפויות לעשות זאת בקרוב. יותר מכך, בשיחות עם גורמים בתעשייה נאמר שצעד זה עדיין לא נראה באופק ולכן אין בשורות בנושא הזה נכון למועד כתיבת שורות אלו.
גם ארה"ב כמו ישראל, עדיין מחייבת לעטות מסכות בשטחים ציבוריים סגורים. חובה זו חלה על אנשים הנמצאים במטוסים, בשדות תעופה, באוטובוסים, ברכבות ועוד. בארה"ב, תוקף החוק הפדרלי לעטות מסכות תקף עד ל-18 באפריל, עם אפשרות להארכה.
4 צפייה בגלריה
נוסעים עם מסכה במטוס
נוסעים עם מסכה במטוס
הורדת המסכה בטיסה לא נראית באופק בקרב החברות הישראליות
(shutterstock)
לכן החברות האמריקניות שטסות לארץ כמו אמריקן איירליינס, יונייטד איירליינס ודלתא איירליינס עדיין מחייבות לעטות מסכות בטיסות.
עם זאת, בשיחה עם נציגות דלתא בישראל נאמר ל-ynet כי "דלתא איירליינס ושותפיה בתעשייה מפצירים באדמיניסטרציה האמריקאית להסיר את הצו לעטיית מסכות בתחבורה הציבורית ב-18 באפריל, מועד תום הצו הקיים, ולקבוע אותו למועד הארכה סופי". כאשר לאחרונה, מנכ"ל חברת דלתא, אד בסטיאן ביחד עם מנהלי חברות תעופה אחרות, אף שלחו מכתב לבית הלבן בדרישה זו.
עוד חברת תעופה גדולה ומשמעותית בשמי ישראל היא טורקיש איירליינס. בשיחה עם נציגת החברה נאמר כי גם כאן אין צפי להורדת חובת עטיית המסכות בטיסות, בלי קשר ליעדי הטיסות.

אלו החברות שהסירו את מגבלת עטיית המסכה בטיסות

חברת התעופה הבריטית JET2 הפכה לחברה הראשונה שהסירה את דרישות המסכות במרץ. נוסעי החברה אינם נדרשים עוד לעטות מסכות באנגליה או בצפון אירלנד. נוסעים בני 6 ומעלה הנוסעים בסקוטלנד עדיין חייבים לעטות אותן.
אחריה הסירו כאמור, בריטיש איירווייז, וירג'ין אטלנטיק ואיזיג'ט את חובת עטיית המסכה בהדרגה.
חברת הלואו-קוסט ההונגרית וויזאייר החלה מ-1.4.22 לאפשר לנוסעיה להסיר מסכות, בתנאי שחובת עטיית המסכות בשטחים ציבוריים סגורים הוסרה הן ממדינת המוצא של הטיסה וממדינת היעד. אם אחת מהן לא מאפשרת זאת עדיין אז הנוסעים מחויבים לעטות מסכות בטיסה.
4 צפייה בגלריה
דלפק הצ'ק אין לטיסה הראשונה של וויזאייר אבו דאבי
דלפק הצ'ק אין לטיסה הראשונה של וויזאייר אבו דאבי
מתחילה במגמת ההסרה. חברת הלואו-קוסט וויזאייר
(צילום: גלעד ילון)
גם ענקית התעופה הבריטית TUI מאפשרת לנוסעיה לנטוש את המסכות שלהם. חברת התעופה עדיין דורשת אותו עבור נוסעים בני 12 ומעלה אם הם טסים מוויילס או מסקוטלנד.
בשונה מהרבה חברות, ב-TUI מחייבים נוסעים בני שנתיים ומעלה לעטות מסכה בטיסות לארה"ב, ונוסעים בני 6 ומעלה בטיסות לאיטליה.
חברת KLM התחייבה שלא תדרוש מנוסעיה לעטות מסכה, למרות הדרישות בהולנד להשאיר מסכות במהלך טיסות, לעומת יתר השטחים הציבוריים הסגורים במדינה.
חברת נורוויג'ין הצטרפה למגמה זו השבוע. החל מ-4 באפריל, חובת עטיית מסכות לא תידרש עוד בטיסות ברחבי הרשת הנורבגית, בעקבות הסרת דרישת המסכה ברחבי מדינות סקנדינביה. "ככל שיותר מדינות יסירו את חובת עטיית המסכות בשטחן, נורוויג'ין תשאיר את ההחלטה בידי הנוסעים - אם לעטות מסכות בזמן הטיסה או לא", נכתב מטעם החברה.
גם חברת התעופה השוודית SAS ביטלה את דרישות המסכות בטיסות פנים וכן בטיסות בתוך סקנדינביה, אך דורשת לעטות מסכות עבור נוסעים בני 6 ומעלה בכל שאר הטיסות.
איסלנדאייר - חברת התעופה שבסיסה באיסלנד שינתה את דרישת עטיית המסכות לאופציונליות בחלק מטיסותיה, החל מ-23 במרץ, שבועות לאחר שאיסלנד הסירה את כל מגבלות הנסיעה הקשורות לקורונה. החובה לעטיית מסכות נותרה בטיסות לקנדה, ארה"ב, גרמניה ולצרפת. "בכל יתר הטיסות הפנים אירופיות עטיית המסכות היא אופציונלית, כמו גם בטיסות בתוך איסלנד ואל גרינלנד וממנה", נכתב מטעם החברה.

המלצות משרד הבריאות ליוצאים לחו"ל

לקראת העומסים הצפויים בתקופה הקרובה במעברי הגבול ובנתב"ג, משרד הבריאות ממליץ ליוצאים מישראל להיערך מראש:
  • בדקו, כי תעודת הקורונה שברשותכם הינה מעודכנת, וכן וודאו, שהפרטים האישיים תואמים. במידה ולא, הנפיקו תעודת קורונה באתר משרד הבריאות, לפחות כשבוע לפני מועד היציאה המתוכנן.
  • בידקו מראש מה הן דרישות מדינת היעד – האם יש דרישה לביצוע בדיקת קורונה טרם הכניסה למדינה (כולל סוג הבדיקה ופרק הזמן הנדרש), האם יש דרישה למילוי טפסים, האם קיימת חובת בידוד (מס' ימים והיכן).
לקראת חזרתכם לישראל:
לנכנסים בטיסה:
  • מלאו הצהרת כניסה לישראל במהלך 48 השעות לפני ההמראה.
  • מומלץ לשלם מראש על בדיקת ה-PCR שתבצעו עם כניסתכם לישראל, זאת באמצעות הקישור שיינתן בסיום מילוי הצהרת הכניסה לישראל (כל הנוסעים הנכנסים לישראל - בכל גיל, כולל מחוסנים ומחלימים - חייבים בביצוע בדיקת ה-PCR בכניסה לישראל).
לנכנסים דרך מעבר טאבה והמעברים היבשתיים:
  • מלאו הצהרת כניסה לישראל במהלך 10 הימים שלפני הכניסה לישראל.
  • מומלץ לשלם מראש על בדיקת ה-PCR שתבצעו עם כניסתכם לישראל, זאת באמצעות הקישור שיינתן בסיום מילוי הצהרת הכניסה לישראל (כל הנוסעים הנכנסים לישראל - בכל גיל, כולל מחוסנים ומחלימים - חייבים בביצוע בדיקת ה-PCR בכניסה לישראל).