ענף התעופה והתיירות, ובתוכו ציבור הישראלים שתכנן לטוס בקרוב, התעורר הבוקר להפתעה עם פרסום רשימת המדינות אליהן יהיה ניתן לטוס מיום שני הקרוב, 16.8.21 - ללא חובת בידוד בחזור (למעט 24 שעות עד לקבלת תשובה בדיקה שלילית).
משרד הבריאות פרסם אמש למעשה שלוש רשימות, כשהמושג מדינה "ירוקה" כבר לא קיים. ברשימת המדינות ה"צהובות" - מדינות מהן לא יידרש בידוד בחזור עבור מחוסנים/מחלימים (למעט 24 שעות עד לקבלת תוצאה שלילית) הן: אוסטריה, אוסטרליה, הונג קונג, הונגריה, טייוואן, מולדובה, ניו זילנד, סין, סינגפור וצ'כיה.
מנגד, רשימת המדינות ה"אדומות" אליהן הטיסה אסורה, למעט אישור מוועדת חריגים: בולגריה, ברזיל, גיאורגיה, מקסיקו, ספרד וטורקיה. וכל יתר המדינות שלא מופיעות בשתי רשימות אלו מוגדרות כעת "כתומות", אליהן ניתן לטוס אך החזרה מהן מחייבת בידוד של שבוע עבור כולם.

"חוסר ההיגיון גורם לעלייה בתחלואה"

"מדובר בכאוס מוחלט, כאשר הפונקציה העיקרית של משרד הבריאות היא לצמצם את הפעילות בנתב"ג", אומר ל-ynet מנכ"ל ישראייר, אורי סירקיס ומוסיף כי "כל התרגילים האלה גורמים לחוסר היגיון שמוביל לרמת ציות נמוכה וזה מה שמוביל לעלייה בתחלואה ולכן לצערי, כאזרח אני אומר את זה, שיעורי התחלואה הגבוהה עוד יעלו ומשם אנחנו דוהרים לסגר". לדבריו, יש שתי דרכים לטפל במצב והיא או לסגור לחלוטין את נתב"ג או ליצור מנגנון שיש בצידו אכיפה עם היגיון.
3 צפייה בגלריה
נוסעים שנחתו בנתב"ג
נוסעים שנחתו בנתב"ג
"הפונקציה של משרד הבריאות היא לצמצם את הפעילות בנתב"ג"
(צילום: עמית שעל)
עוד אומר סירקיס כי המצב שעלול לקרות עכשיו הוא שישראלים יטוסו למדינה "צהובה", דוגמת אוסטריה, וממנה ימשיכו לטייל במדינה "אדומה" או "כתומה", ויחזרו לארץ מאותה מדינה "צהובה", כך שלא יצטרכו בידוד של שבוע. כלומר אנשים יחפשו דרך לעקוף את ההנחיות ולדבריו, זה לא יהיה מסובך כל כך. עוד מסביר מנכ"ל ישראייר כי לדעתו, "משפחה שכבר הזמינה חופשה לאוגוסט במדינה כמו מונטנגרו, שהייתה נחשבת ל'ירוקה' לאורך כל המשבר הזה והוגדרה כך גם על ידי האיחוד האירופי וארה"ב, מדוע שהיא תבטל עכשיו את כל כרטיסי הטיסה, המלונות, השכרת הרכב ותזרוק כסף לפח? אנשים עדיין ייסעו לחופשה שלהם".
שלומי עם-שלום, ראש המטה וסמנכ"ל תקשורת ושיווק באל על, אומר בריאיון לאולפן ynet כי "ישראלי שנוסע למדינה 'צהובה', הסיכוי שיידבק שם בקורונה קטן בהרבה מהסיכוי שיידבק בהופעה גדולה כאן בארץ, אז איפה ההיגיון?"

"המדינה הטילה סגר על נתב"ג. לא נהיה בשר תותחים"

קובי קרני, יו"ר התאחדות משרדי הנסיעות והתיירות, אף קורא להשבית את ענף התיירות והתעופה באופן מיידי. "לא נשתף פעולה עם התרמית של הממשלה שמנסה להפוך בן לילה את העולם כולו לאדום. רק אתמול היו 18 מדינות אדומות, היום מדברים על למעלה ממאה! איזה קריטריון עלום עמד בבסיס ההחלטה הנוראית הזו? מדוע הוחלט על שבעה ימי בידוד ולא נניח, ארבעה? מדוע לא מסתפקים בבדיקות לנכנסים במקום לסגור עוד ועוד יעדים? יש לקרוא לילד בשמו – המדינה הטילה סגר על נתב"ג! אני קורא לאל על, ארקיע, ישראייר, רשות שדות התעופה ולכל הגורמים בנתב"ג, חברות שירותי הקרקע, חברות התיירות, משרדי הנסיעות ולכל מי שנפגע אנושות מההחלטות ההזויות של משרד הבריאות - סיגרו את שערי המשרדים ואת כל הסניפים, אל תשתפו פעולה עם התרמית של הממשלה!", כתב קרני.
סיווג מדינות לפי מידת הסיכון
"מדינת ישראל החליטה להטיל סגר על נתב"ג - שתיקח אחריות ותפצה אותנו על הנזקים הכבדים לכל העוסקים בענפי התיירות והתעופה. המדינה צריכה לשלם את כל המחיר על החלטותיה ולא להקריב אותנו על מזבח התרמית שלה. לא נהיה בשר תותחים! שתפו אותנו איך התקבלו ההחלטות כי זה נראה לא טוב! זכות הציבור לדעת", הוסיף קרני בהודעתו הזועמת על אודות החלטת הממשלה.
גורם בכיר בעולם התעופה מסביר בשיחה עם ynet כי החלטות הממשלה גרמו לאל על ולחברות הישראליות נזקים עצומים. "אנו רואים את ההשפעה גם בשינוי טיסות, בעיכוב בהזמנות חדשות וגם בביטולים, כפועל יוצא מהיעדר יציבות ושינויים במדיניות".
"הם רוצים לייצר מצב שבו הישראלי הנורמטיבי יאמר לעצמו - 'אני לא אטוס לשום מקום כי אין לי ביטחון בשום יעד', על אף ששיעור ההדבקה בתוך הארץ גבוה פי עשרה מנתב"ג", מוסיף סירקיס, מנכ"ל ישראייר, שמודה שגם עבורו, פרסום רשימת משרד הבריאות אמש הגיע בהפתעה.
ניר מזור, סמנכ"ל "קשרי תעופה" אומר כי "התמונה העגומה שלצערנו התבהרה סופית היום היא שלמעשה בניגוד לרוב העולם המערבי, ישראל הכריזה על העולם כ'אדום' בזמן שישראל 'אדומה' בהרבה מרוב המדינות. כמובן שההחלטה תלווה בביטולי טיסות משמעותיים מצד חברות התעופה הזרות וגם הישראליות. גם אנחנו נאלצים לצמצם ואף לסגור קווים שלמים. מאחר שלא ניתן לטוס כלל לרוב המדינות ברשימה שפרסם משרד הבריאות לתדהמתנו".

כיצד השינוי האחרון השפיע על הישראלים?

לפי גורמים בענף הנסיעות לחו"ל, נראה שישנם ביטולים קדימה אך מוקדם עוד לדעת האם מדובר בגל ביטולים. מה שכן ניתן לראות בצורה מובהקת הוא הקפאת ההזמנות.
"כל ההזמנות העתידיות, בדגש על חגי תשרי, נעצרו לחלוטין. אין הזמנות קדימה כרגע, אנשים לא מזמינים לחגים כי הם מחכים לראות איזו מדינה תהפוך לירוקה או לצהובה, כבר אין לדעת", אומר מנכ"ל ישראייר, אורי סירקיס. לדבריו, גם תזרים המזומנים בחברה שוב נפגע קשה מאוד".
3 צפייה בגלריה
אישגל
אישגל
אחת מארבע המדינות ה"צהובות" שמתירות כניסה לישראלים. אוסטריה
(צילום: AFP)
בחברת אמדאוס, אשר על מערכותיה עובדים כ-3,500 סוגני נסיעות מתוך כ-4,500 סוכנים בישראל, אומרים כי הם רואים שההנחיות שיצאו בלילה יצרו פגיעה משמעותית בהזמנות.
"אני צופה כי לאור העובדה שכמעט ולא נותרו יעדים שגם מקבלים ישראלים וגם לא מצריכים בידוד, אנחנו נראה ירידה נרחבת בימים הקרובים בהיקף ההזמנות", אומר ל-ynet אבישי כהן, מנכ״ל אמדאוס ישראל. עוד מוסיף כהן כי "הענף מצוי כעת בנסיגה ללא מענה אמיתי וברור לאן זה מוביל, ללא נקיטת תוכנית ברורה של סיוע, אפשרות המשך פעילות עם מגבלות ברורות שלא משתנות מיום ליום, יהיה קשה לענף התיירות להחזיק את עצמו לבד".
לדברי שירלי כהן עורקבי, סמנכ"ל אשת טורס: "מהבוקר אנחנו רואים עלייה במגמת הביטולים לצד נוסעים שהחליטו לצאת לחופש למרות שבוע הבידוד. ממשלת ישראל מצאה פתרון נוח – במקום להכריז רשמית על סגירת נתב"ג, היא עושה זאת על ידי הטלת הגבלות לכמעט כל היעדים בעולם. זאת בניגוד מוחלט לנעשה בעולם ולמרות שברבות מהמדינות שנכללו בהחלטה האחרונה אחוזי התחלואה נמוכים מבישראל. מדובר בהחלטה לא מידתית, לא הגיונית וללא קריטריונים ברורים, שאת מחירה משלמים ישראלים שחיכו לחופשה חודשים רבים ועובדי ענף התיירות".

הגברת קווים אל היעדים ה"חדשים": 240 דולר לווינה

מתוך עשר המדינות ה"צהובות", נדגיש כי רק אל ארבע ניתן באמת לטוס כעת, מאחר שרק אוסטריה, צ'כיה, הונגריה ומולדובה, מקבלות ישראלים ואליהן יש גם טיסות ישירות מנתב"ג.
בתוך כך, חברות התעופה והנסיעות מודיעות החל מהבוקר על הגברת קווי התעופה לשם וחבילות הנופש. כך למשל חברת ישראייר הודיעה כי החל משבוע הבא החברה תוציא ארבע טיסות שבועיות לפראג, מחיר כרטיס טיסה החל מ-280 דולר לאדם. שתי טיסות שבועיות לווינה במחיר החל מ-240 דולר לאדם. שתי טיסות שבועיות לזלצבורג במחיר של 280 דולר לאדם ושתי טיסות שבועיות למולדובה במחיר כרטיס החל מ-199 דולר לאדם.
3 צפייה בגלריה
נהר הוולאטבה בפראג
נהר הוולאטבה בפראג
מסתמנת כיעד המבוקש לתקופה הקרובה: פראג
(צילום: רויטרס)
חברת קשרי תעופה מפרסמת גם היא חבילות חדשות, כגון: חבילה לפראג, בירת צ'כיה, הכוללת טיסות ולינה במלון ארבעה כוכבים על בסיס ארוחת בוקר, שתעלה החל מ-479 דולר לאדם עבור שבעה לילות.
חבילה לבירת אוסטריה, וינה תעלה החל מ-394 דולר לאדם במלון ארבעה כוכבים על בסיס ארוחת בוקר. וחבילה אל קישינב במולדובה תעלה החל מ-395 דולר לאדם עבור ארבעה לילות במלון חמישה כוכבים על בסיס ארוחת בוקר.
חברת ארקיע מעדכנת על הוספת שני יעדים חדשים: וינה - ימים שני רביעי שישי החל מ-199 דולר לכיוון. טיסות לקישינב, החל מ-129 דולר לכיוון. בנוסף, החברה תמשיך להפעיל שתי טיסות שבועיות לבוקרשט, שתי טיסות שבועיות לבלגרד ושתי טיסות לאמסטרדם.