3 צפייה בגלריה
בדרך לשער הכניסה לישראל
בדרך לשער הכניסה לישראל
תיירים בנתב"ג
(צילום: שירי הדר)
יוסי פתאל, מנכ"ל לשכת מארגני תיירות נכנסת לישראל, שיגר בסוף השבוע מכתב לחברי האגודה ובו חשף כי תיירים מחו"ל מבטלים את ביקורם בישראל בשל גל הפגנות הענק ששוטף את המדינה בחודשיים האחרונים. "התחלנו לקבל הודעות ביטולים מחו"ל", כתב פתאל שסירב לציין מה היקף הביטולים. "רצף התמונות הבלתי פוסק המשודר מישראל מחלחל לתודעה העולמית".
עדות נוספת לתמונת המצב העגומה בתחום התיירות הנכנסת ניתן לראות גם בנתונים שפרסמה הבוקר (יום א') התאחדות המלונות. מהנתונים עולה כי בחודש פברואר הסתכמו לינות התיירים בכ-727 אלף– ירידה של 17% לעומת פברואר 2019. עוד קודם לכן בחודש ינואר הסתכמו לינות התיירים בכ-589 אלף – ירידה של 26% לעומת חודש ינואר 2019.
נסביר כי בענף התיירות נהוג להשוות את הנתונים לשנת 2019, שנת השיא שלפני התפרצות מגפת הקורונה. לינות הישראלים בפברואר הסתכמו בכ-902 אלף, עלייה של 15% לעומת פברואר 2019. סך כל הלינות בחודש שעבר הסתכם בכ-1.6 מיליון - ירידה של 2% לעומת התקופה המקבילה בשנת 2019.
מהתאחדות המלונות נמסר: "הודות ללינות הישראלים שמאמינים בענף המלונאות המקומי, הפער מול נתוני הלינות בפברואר ב-2019 הוא 2% בלבד. אנו מקווים כי מחודש מרץ ואילך, נראה התאוששות גם בתיירות הנכנסת, על רקע מזג האוויר הנוח וקמפיין משרד התיירות בעולם".

3 צפייה בגלריה
הפגנה נגד המהפכה המשפטית, קפלן, תל אביב
הפגנה נגד המהפכה המשפטית, קפלן, תל אביב
ההפגנה בתל אביב, אמש
(צילום: רויטרס )
במכתבו בסוף השבוע סיפר פתאל כי "הגיעו הדברים לכך שבימים האחרונים התחילו חברי הלשכה לקבל טלפונים מודאגים מעמיתים מחו"ל. מה שקורה בישראל מתחיל לחלחל החוצה – ההפגנות, הקרע הפנימי, הדאגה בעולם והעובדה שגם שרים בממשלה החלו להתעמת עם מדינות בחו"ל. אומנם התופעה עדיין אינה רחבה, אך מטבע הדברים היא עלולה להתרחב כפי שהיה בפעמים קודמות".

"הפריפריה תהיה הראשונה להיפגע"

בשיחה עם ynet הוסיף פתאל ואמר: "בימים האחרונים אנחנו מקבלים טלפונים מודאגים מהעמיתים שלנו בעולם, תופעה שכבר כמה שנים טובות לא הכרנו, גם לא בתקופות שהייתה מתיחות בדרום ומנהרות בצפון. רצף התמונות עם אירועים ביטחוניים, וחוסר השקט הפוליטי, גורמים למארגנים בחו"ל לשקול אם להוציא אל הפועל עסקאות שמתוכננות לעתיד הקרוב והרחוק יותר. המציאות כפי שהיא משתקפת בעיתונות העולמית אינה דומה למציאות כפי שאנו חווים אותה. אם לא נצליח לרדת מהכותרות בקרוב, תופעת הביטולים שכרגע היא בשוליים תתגבר ועונת החורף הקרוב, שהייתה אמורה להיות מצוינת, תיפגע. התיירות המאורגנת מסיירת בעיקר בפריפריה ולכן הפגיעה שם תהיה ראשונה, לצערינו. עדיין לא חזרנו להיקפים של 2019 ועתה אנו עלולים לסגת שוב".
אסף בן דב, סמנכ"ל מלונות אפריקה ישראל, אמר בשיחה עם ynet כי "אין ספק שהאירועים הפוליטיים בישראל וההדים שהם מקבלים בעולם נותנים את אותותיהם גם בנוגע לשאלות ולבירורים מצד תיירים המתכוונים להגיע ולנפוש בישראל. כרגע אנחנו לא רואים ביטולים או שינויים במרכזי ההזמנות, אך אין ספק שבמידה שחוסר היציבות יימשך נוכל לראות השפעה על כמות התיירים הנכנסים לישראל, דבר שעלול להשפיע על בתי המלון באופן ישיר ועל כל ספקי המשנה".
סימנים ראשונים לסחף ניתן היה לראות כבר לפני כשבועיים כאשר פרסמנו כי בכירי ענף התיירות בירושלים דיווחו על ירידה של מעל 30% בהיקף התיירות בירושלים בחודשיים האחרונים. הבדיקה ההיא נערכה בקרב גופי תיירות, כגון מוזיאונים, אתרי אטרקציות, עסקי פנאי ומורי דרך.
3 צפייה בגלריה
תיירים בירושלים
תיירים בירושלים
תיירים בירושלים
(צילום: shutterstock)
בשבוע שעבר התברר כי גם הישראלים עצמם לא ממהרים להזמין חופשות לפסח ולקיץ, בארץ או בחו"ל, ככל הנראה בשל חשש ממשבר כלכלי שעלול להתפתח כתוצאה מהמשך הליך החקיקה של המהפכה המשפטית שמקדמת הממשלה.
"שילוב של גורמים מביא לירידה בביקושים ובהזמנות – העלייה בשער הדולר, המצב הפוליטי והתרעות ביטחוניות", אמרה סמנכ"ל אשת טורס שירלי כהן עורקבי בשיחה עם ynet. "כל אלו מייצרים תחושת אי ודאות הולכת וגוברת, וכרגע הישראלים בוחרים לשבת על הגדר עם הזמנת החופשות".
ניר מזור, סמנכ"ל שיווק בחברת קשרי תעופה, הודה כי "בשבועות האחרונים אנחנו רואים האטה מסוימת בהזמנות של חופשות. ההזמנות לחופשת הפסח נעשו ברובן לפני זמן רב, כך שהתפוסה עדיין מאד גבוהה. עם זאת, לאחרונה אנחנו מרגישים בהאטה מסוימת בהזמנת חופשות לאביב ולקיץ. ההשפעות הכלכליות הנוגעות להשלכות החקיקה, לצד עלייה במחירי המטבעות המובילים, גורמות לציבור להמתין מעט עם הזמנת החופשות עד שהתמונה תתבהר".