5 צפייה בגלריה
תקיפות צה"ל בלבנון
תקיפות צה"ל בלבנון
תקיפות צה"ל בלבנון
(צילום: רויטרס /Evelyn Hockstein)
המלחמה שפרצה ב-7 באוקטובר שיתקה את ענף התיירות בישראל, ואף הובילה לפגיעה בענף התעופה בעולם כולו. בלבנון, שם חוששים כי המתקפות של חיזבאללה על יישובי הגבול בישראל יובילו למלחמה כוללת, כבר מספידים את עונת הסתיו ומתחילים לחשב הפסדים. ראש התאחדות התיירות והמלונות בלבנון, פייר אל-אשקר, אמר בראיון לעיתון הלבנוני "נידאא' אל-ווטן": "היינו אמורים להיכנס לעונת סתיו מבטיחה שתהווה המשך למאמצים שעשה המגזר הפרטי להחזיר את לבנון למפת התיירות, אך עם תחילת המלחמה בעזה השתנו המגמות ושוב נכנסנו למיתון".
אל-אשקר סיפר כי כל ההזמנות של קבוצות מאורגנות ואנשי עסקים בוטלו, יחד עם התוכניות לקיום כנסים ותערוכות. הוא ציין כי מדינות רבות בעולם פרסמו אזהרת מסע ללבנון והתפוסה בבתי המלון צנחה לשפל שבין 0 ל-5 אחוזים. חלק מהמלונות והמוסדות סגרו את שעריהם כדי לצמצם הפסדים.
ראש התאחדות התיירות הלבנוני אמר כי אי אפשר בשלב זה של המלחמה להעריך את הנזק הכספי שנגרם לענף במדינה, ועל פי הערכות בלבנון גם אם המצב יחזור לשגרה כעת, יידרשו ארבעה חודשים לפחות כדי לשוב לפעילות מלאה. מנגד, אם לבנון תיכנס למלחמה באופן מלא, ענף התיירות ייהרס. על פי הדיווח בעיתון הלבנוני המלחמה תפסה את לבנון לאחר קיץ תיירותי מוצלח שהניב הכנסות של 6.5 מיליארד דולר.
5 צפייה בגלריה
מלון פאר בביירות
מלון פאר בביירות
מלון פאר בביירות - יש ללבנונים מה להפסיד
(צילום: Hamdan Yoshida / Shutterstock.com)
5 צפייה בגלריה
תיירות עושה סלפי בביירות
תיירות עושה סלפי בביירות
תיירות עושה סלפי בביירות
(צילום: Krystel Abboud / Shutterstock.com)
5 צפייה בגלריה
מסגד אל-עומרי בביירות
מסגד אל-עומרי בביירות
מסגד אל-עומרי בביירות
(צילום: shutterstock)
5 צפייה בגלריה
Rawcheh Rocks
Rawcheh Rocks
צוק היונים - אחד מהאתרים המפורסמים בלבנון
(צילום: shutterstock)
ראש התאחדות בעלי המסעדות, בתי הקפה, המועדונים ובתי המאפה בלבנון, טוני א-ראמי, אמר לעיתון כי עונת הקיץ הייתה מוצלחת באופן יוצא דופן לאחר ארבע שנים של משברים מצטברים. א-ראמי הוסיף ואמר: "אנחנו עדים לירידה של 80 אחוזים בהיקף המכירות באמצע השבוע (לא כולל ראשון) – וזה כולל מסעדות, בתי קפה, פארקי שעשועים, מלונות, בתי הארחה וחברות תיירות ונסיעות".
לדברי אל-אשקר, אחרי שתסתיים המלחמה ייקח זמן לשקם מחדש את התדמית של האזור ושל המדינה. "המציאות הזאת היא לא רק בלבנון, אלא ברמה האזורית", אמר ראש התאחדות התיירות הלבנוני, "גם מדינות אחרות סובלות מאותה המציאות, כמו למשל ירדן ומצרים".
לבנון, נזכיר, נמצאת במשבר כלכלי חמור שנמשך משנת 2019. בתחילת המשבר הבנקים הלבנוניים הטילו מגבלות על משיכת דולרים ומקורות מטבע החוץ של הבנק המרכזי הלכו ואזלו. הפוליטיקאים לא הצליחו ולא מצליחים גם כעת לנהל את העניינים ולבנון נמצאת גם במשבר פוליטי מתמשך. המשבר הכלכלי החמיר במיוחד אחרי הפיצוץ הקטלני בנמל ביירות באוגוסט 2020 שהוביל גם למשבר אמון גדול של הציבור הלבנוני במערכת. במאי האחרון פורסם כי על אף סימני נורמליזציה שמראים על חזרתה של לבנון לשגרה, היא רחוקה ממסלול יציב. הלירה הלבנונית בתקופה זו צנחה באופן משמעותי ושיעורי העוני והאבטלה גבוהים מאד במדינה.
לאורך הגבול עם ישראל מהמערב ועד המזרח ישנם מלונות לבנונים רבים שבימים רגילים מלאים במבקרים. כיום, הם נמצאים בלב הלחימה בדרום לבנון, חלקם מנסים לעבוד כרגיל על אף המצב הקשה וחלקם נסגרו
בזמן שישראל פינתה את תושביה מהיישובים סמוכי הגדר, בדרום לבנון עיירות הגבול התרוקנו גם הן מתושבים, כאשר רבים מהם עברו להתגורר אצל בני משפחה באזורים בטוחים יותר ואחרים פונו למקלטים שהוכנו. ישנם גם לבנונים שנשארו באזורים המסוכנים מסיבות שונות, ביניהן סיבות כלכליות שלא מאפשרות להם לעזוב. לאורך הגבול עם ישראל מהמערב ועד המזרח ישנם מלונות לבנונים רבים שבימים רגילים מלאים במבקרים. כיום, הם נמצאים בלב הלחימה בדרום לבנון, חלקם מנסים לעבוד כרגיל על אף המצב הקשה וחלקם נסגרו.
במלון alma Verdi הנמצא באזור עלמא א-שעב, שבו מתנהלת לחימה בימים האחרונים, עדיין מקבלים אורחים. בשיחה עם ynet אמר נציג המלון כי הם עובדים כרגיל. כשנשאל על המצב הביטחוני הוא השיב כי המצב לא טוב בכל האזור סביבם וכי הם קרובים מאוד לגבול ויש כל הזמן הפצצות בכל האזור סביבם. לגבי תפוסת המלון בימים אלה הוא השיב שלא מגיעים כמעט אנשים למלון, אבל אפשר להתקשר אליו להזמין מקום ולהגיע, "אין שום בעיה".

מלון אחר אליו התקשרנו הוא מלון Reve de la mer שנמצא בא-נאקורה, אזור שמופצץ גם הוא. כששאלנו אם הם עובדים כרגיל? השיבה העובדת שענתה לטלפון כי הם לא עובדים וניתקה את השיחה.
בדקנו גם את מחירי החדרים במלונות בדרום לבנון. ב-Iris Flower Hotel, הממוקם בג'זין שבלבנון, תשלמו 286 שקל בלבד ללילה.

במלון Green Lake Hotel המחירים גבוהים יותר ונעים סביב 680 שקל ללילה בסוף השבוע.

במלון alma Verdi, הנמצא באזור עלמא א-שעב, ממש בלב אזור התקיפות, שהות ללילה אחד בחדר זוגי עם ארוחת בוקר ובריכה עולה 152 שקל, במקום 200 שקל בימים רגילים. לילה ב-Luna Motel בא-נאקורה, אזור שנמצא תחת אש, עולה החל מ-233 שקלים.