2 צפייה בגלריה
פקק של גונדולות בוונציה
פקק של גונדולות בוונציה
פקק של גונדולות בוונציה
(צילום: shutterstock)
לאחר שנים של דחיות, בין היתר בשל מגפת הקורונה, ונציה מתכננת להשיק בשנת 2024 תוכנית פיילוט שבמסגרתה תגבה מתיירים מס של חמישה אירו ליום עבור ביקור בעיר. מטרת התוכנית, על פי הודעה שפירסמה מועצת העיר, היא להתמודד עם עומס התיירים שמבקרים בעיר התעלות הרומנטית.
איך זה יעבוד? תוכנית הפיילוט תימשך 30 יום, לא בהכרח רצופים, ותחול על מבקרים יומיים - מעל גיל 14 - שאינם לנים בעיר, כלומר על מבקרים יומיים. הימים שבהם יוטל המס יהיו ככל הנראה באביב ובקיץ בתאריכים שבהם העומס כבד במיוחד.
"המטרה היא למצוא איזון חדש בין הזכויות של מי שגר, לומד או עובד בוונציה לבין מי שמבקר בעיר", אמר ראש מוצעת התיירות של העיר סיומן ונטוריני. לדבריו, המניע למהלך הוא לא רווח כספי.
ראש העיר לואיג'י בקוגנארו הדגיש כי "הסדרת זרם התיירים בתקופות מסוימות היא הכרחית, אבל זה לא אומר סגירה של העיר. ונציה תמיד תהיה פתוחה לכולם".
2 צפייה בגלריה
עומס תיירים בוונציה
עומס תיירים בוונציה
עומס תיירים בוונציה
(צילום ארכיון: shutterstock)
התאריכים המדויקים שבהם ייגבה המס, כמו גם פרטים נוספים בתוכנית, ייקבעו לאחר אישור סופי של מועצת העיר אשר צפויה להצביע על המס בשבוע הבא. בהקשר זה נזכיר כי במאי 2022 מועצת העיר הודיעה ברגע האחרון כי היא דוחה את הטלת המס בשנה, כך שיש לוונציה מורשת היסטורית של הפתעות בנושא.
הדיבורים על מערכת תשלום למבקרים יומיים החלה עוד לפני מגפת הקורונה, אך נדחתה בשל המגבלות העולמיות בענף התיירות. לפני המגפה העיר התמודדה עם מספר תיירים גבוה ביותר. בעונת השיא ביקרו בוונציה כ-110 אלף תיירים ביום, יותר מכפול ממספר התושבים שעומד על כ-50 אלף בני אדם. בסך הכל ביקרו השנה 4.2 מיליון תיירים בבירת הגונדולות העולמית. כ-80 אחוזים מהתיירים שמבקרים בוונציה עושים זאת במסגרת ביקור יומי שלא כולל לינה בעיר.