5 צפייה בגלריה
שלטים בכביש 171
שלטים בכביש 171
"הנסיעה אסורה" - השלט שהוחזר לכביש 171
(צילום: גלעד כרמלי)
פחות מחודש אחרי שנפתח מחדש, כביש 171 שמוביל לאתרי טיול פופולריים בנגב שוב נסגר לתנועת אזרחים. ל-ynet נודע כי ראש המועצה האזורית רמת הנגב ערן דורון החליט להחזיר את השלט שאוסר על הנסיעה בכביש בעקבות תאונת דרכים שהתרחשה בחול המועד סוכות - ואף אמר לגורמי תיירות ששוחחו עימו כי הפעם הוא לא מתכוון לשנות את החלטתו. על הסגירה המחודשת לא נמסרה לציבור שום הודעה רשמית.
בתחילת החודש, נזכיר, הכביש נפתח מחדש - שבועיים וחצי אחרי שההחלטה לסגור אותו לתנועת אזרחים נחשפה ב-ynet. השלט שאסר על הנסיעה בכביש הוסר אז, ובמקומו הוצב שלט שמזהיר מפני כביש משובש. כמו כן, מהירות הנסיעה בכביש הוגבלה ל-50 קמ"ש.
הפרסום על אודות סגירת הכביש הוביל אז לסערה ואף לאיומים בפנייה לבג"ץ מצד החברה להגנת הטבע, לשכת מארגני תיירות נכנסת ומורי דרך מהנגב. מדריכי טיולים רבים ביטלו סיורים בעקבות ההחלטה, שהתקבלה ימים ספורים לפני חגי תשרי. מדובר בכביש שמלבד להוביל אל הבסיס הצבאי בהר חריף שעל גבול מצרים, מוביל גם אל כמה מאתרי הטיול הפופולריים ביותר באזור – בהם שמורת בורות לוץ וחניון הלילה הפופולרי הצמוד אליה, הר רמון, מעלה ערוד, נחל אליאב, בור חמת, נחל ניצנה ונחל עקרב.
5 צפייה בגלריה
מטיילים בין אירוסי טוביה בבורות לוץ
מטיילים בין אירוסי טוביה בבורות לוץ
מטיילים בין אירוסי טוביה בבורות לוץ
(צילום: גלעד כרמלי)
5 צפייה בגלריה
הנוף בהר רמון
הנוף בהר רמון
הנוף בהר רמון
(צילום: גלעד כרמלי)
"לרגע הרגשנו שיש אוזן קשבת ושניתן לשנות ולהשפיע על מקבלי ההחלטות במדינת ישראל", אומר לביא זמיר, מנכ"ל חוגי הסיירות של קק"ל, "אבל היום לצערי הבנתי כי כביש 171 שוב נסגר לנסיעה ושבחורף הקרוב לא נוכל להגיע אל מסלולי הר הנגב הגבוה. בעלי רכב שטח אולי יוכלו להגיע מסביב, אבל אנחנו - הסיירים שגומאים קילומטרים בשטח עם תיק על הגב, מפה ומצפן ביד וחיבור בלתי אמצעי לשטח ולמדבר - אנחנו נאלץ להיזכר בגעגוע ישן של מדבר, זרימות מים, פריחה ומרחבים".
לדברי זמיר, הוא "מצפה ממועצה אזורית רמת הנגב ומשרד התחבורה להפסיק לשחק בנו המטיילים, ולמצוא תקציב ופתרון. אנחנו רוצים להיות עם חופשי בארצנו ויש לנו את הזכות המלאה לטייל בכל רחבי ארץ ישראל".
ראש המועצה ערן דורון מסר בתגובה ל-ynet כי "לאחר סיום חגי תשרי, המועצה פנתה למשרד התחבורה לקדם את הסדרת הכביש והאחריות עליו. מאחר ומצב הכביש לא השתנה והוא מסכן את הנוסעים בו ולצערנו התרחשה במהלך החג תאונת דרכים קשה, עלינו לנקוט מדיניות מחמירה. המועצה מצפה שמשרד התחבורה יזרז את הסדרת הכביש מאחר ובעוד חודשיים, בחופשת החנוכה, תנועות הנוער ומטיילים רבים יירצו לטייל והדבר לא יתאפשר. המועצה ממליצה למציאת חלופות טיול שאינן דורשות נסיעה בכביש 171".
גם על סגירת הכביש הראשונית החליט ראש המועצה דורון, שנעזר בחוות דעת מקצועית של מהנדס תנועה והסביר כי "הכביש הזה משובש ומסכן את הנוסעים בו, והמדינה לא מוכנה לקחת עליו אחריות". בעקבות הסערה שהתעוררה התערבה שרת התחבורה מרב מיכאלי בנושא וביקשה מדורון לשקול את הגבלת מהירות הנסיעה ולהציב את התמרורים לאורך הכביש, כחלופה להחלטה על סגירתו.
5 צפייה בגלריה
ראש המועצה האיזורית רמת נגב, ערן דורון
ראש המועצה האיזורית רמת נגב, ערן דורון
ראש המועצה ערן דורון
(צילום: חיים הורנשטיין)
במכתב ששלחה לדורון כתבה מיכאלי כי "בהיוועצות עם גורמי המקצוע, נמסר לי כי יש בסמכותך כרשות התמרור ולשיקולך, להציב את תמרור 426 להגבלת המהירות ל50 קמ"ש, וכן את תמרור 101 להגדרת כביש משובש, כחלופה לאור מצב הכביש". מיכאלי הודיעה כי בכל מקרה תכנס לאחר החגים פגישה עם כלל הגורמים הרלוונטיים כדי לבחון פתרונות אפשריים לסוגיית האחריות על תחזוקת הכביש.
קריאתה של מיכאלי נפלה אז על אוזניים קשובות, ועוד באותן היום הודיע ראש המועצה האזורית רמת הנגב כי הכביש ייפתח מחדש לאחר ראש השנה. "אני מודה לשרת התחבורה, שנכנסה לנושא 'הכבישים ללא אבא, אחרי שנים ארוכות של התעלמות מצד משרד התחבורה", אמר אז דורון. "יש קשר ישיר בין היעדר חוק וסדר בדרום לבין התנערות המדינה מאחריותה הבסיסית לטפל בכבישיה, גם כשמדובר בכביש 171 שהוא משרת את כוחות הביטחון ואת ציבור המטיילים. הם זכאים לכבישים בטוחים".