התור המסודר ביציאה מטרמינל 3 בנתב"ג ביום ראשון בצהריים הכיל הרבה נוסעים שנחתו בארץ מקפריסין. בזה אחר זה הם נעמדו כדי לתפוס מונית – פעולה שבימים אלו עוברת שינוי מהותי בשדה התעופה ואמורה, אם הכול ילך כשורה, להסדיר את נושא המוניות באחד המקומות שבהם השירות התאפיין לא פעם בכאוס.
8 צפייה בגלריה
תור למוניות בנתב"ג
תור למוניות בנתב"ג
תור למוניות בנתב"ג
(צילום: רועי רובינשטיין)
בשבוע שעבר, לאחר שנים של חוסר סדר, החלה לפעול במקום זוכת המכרז החדש, חברת Gett, במטרה להסדיר את נושא המוניות שהיה פרוץ, כאשר נהגי מוניות דרשו תשלום קבוע ליעדים שונים בארץ ללא הפעלת מונה או פיקוח.
השינוי יצר בבת אחת שני מחנות בקרב נהגי המוניות הוותיקים שעובדים בשדה, אלו שזורמים עם המהלך ואלו שנגדו, ויכוח שנגיע אליו בהמשך, אך לפני הכול רצינו לבדוק איך השינוי משפיע על הנוסעים.
לכאורה למתבונן מרחוק, אם השינוי יוטמע כפי שכתוב במכרז הרי שמדובר בברכה. לא עוד דילים עם נהגי מוניות חמדנים, אלא מנגנון מסודר שבו אתה יכול להזמין מונית ליעד המבוקש דרך שירותי האפליקציה של Gett או בקיוסקים הפזורים בשדה, החל מהיציאה המטוס, דרך אולם מקבלי הנוסעים ועד למכשיר שניצב במקום שבו משתרך בדרך כלל תור.
אלא שבישראל כמו בישראל, לצד התור של האנשים עדיין אפשר לראות נהגים חאפרים שמציעים נסיעות ליעדים שונים במיניבוסים, דבר שב-Gett וברשות שדות התעופה מאמינים שייעלם מהעולם מהר, בזכות פקחים של השדה שאמונים על מתן קנסות לחאפרים.
בין האנשים שכן ביקשו להשתמש בשירות פגשנו ישראלים ותיירים שנחתו בצהריים בטיסה מקפריסין וניסו להבין את השיטה החדשה. חמישה דיילים של Gett היו שם כדי לעזור לנוסעים להסדיר נסיעה דרך האפליקציה או העמדה הממוחשבת, שנקראת גם קיוסק.
8 צפייה בגלריה
עמדה דיגיטלית להזמנת מוניות בנתב"ג
עמדה דיגיטלית להזמנת מוניות בנתב"ג
עמדה דיגיטלית להזמנת מוניות בנתב"ג
(צילום: רועי רובינשטיין)
8 צפייה בגלריה
עמדת המוניות בנתב"ג
עמדת המוניות בנתב"ג
עמדת המוניות בנתב"ג
(צילום: רועי רובינשטיין)
על פי השיטה החדשה, הנוסעים שמשתמשים באמצעים הדיגיטליים מקבלים מספר הזמנה המשויך למונית מיועדת. הנהג של אותה מונית יוצא ממתחם המתנה שנמצא בתוך השדה, ולאחר אישור של השניים הנסיעה יוצאת לדרך לפי תעריף מונה בלבד.
התיירים שפגשנו קצת התקשו להבין את השיטה, ונאלצו לקבל הסבר מפורט מהדיילים. הישראלים היו חלוקים בכל הקשור לשירות החדש. תומר פרלמן מבת ים, שהגיע בטיסה ממוסקבה, נשמע מרוצה: "זה לא מורכב על פניו, בטח עם ההסבר שניתן. מי שיש לו אפליקציה ורגיל להזמין ב-Gett כמוני זה קל עבורו".
יובל, שנחת מאתונה יחד עם אשתו ורצה להגיע לתל אביב, אמר לנו: "האמת שידעתי שיש שינוי וניסיתי לקרוא עליו ולמצוא מידע, אבל לא ממש היה. קיוויתי שזה יהיה מסודר כי עד כה היה פה בלגן בנושא המוניות, אבל עד עכשיו בעודי בתור אני לא באמת מבין איך זה עובד".
8 צפייה בגלריה
יובל לאחר שנחת בישראל
יובל לאחר שנחת בישראל
יובל לאחר שנחת בישראל
(צילום: רועי רובינשטיין)
לא עברו עשר שניות מסיום ההסבר, והנהג המיועד יצא מהמונית ושאל בניגוד מוחלט להוראות: "אחי, אתה רוצה מונה או שנסגור על 150 שקל?" - שאלה שאולי מוכיחה את הפער בין המצוי לרצוי בשיטה
זיו ברגר, ישראלי שמתגורר בצפון קפריסין ומגיע לארץ אחת לשלושה חודשים, הגיע לתור כשהוא כבר כעוס. לדבריו, בפעמים הקודמות הוא נאלץ להתמקח עם הרבה נהגים על מחיר הנסיעה. "הם מתחילים תמיד ב-150 שקל, אז אני מקווה שזה יעזור", הוא אמר בזמן שהסברתי לו שכעת לפי המכרז הנהג חייב להפעיל מונה.
לא עברו עשר שניות מסיום ההסבר שלי, והנהג המיועד שלו יצא מהמונית ושאל אותו בניגוד מוחלט להוראות: "אחי, אתה רוצה מונה או שנסגור על 150 שקל?" - שאלה שאולי מוכיחה את הפער בין המצוי לרצוי בשיטה. "אתה רואה", אמר לי ברגר, "בקפריסין זה לא היה קורה, שם הנהגים ישרים כמו פלס".
8 צפייה בגלריה
זיו ברגר בדרך למונית
זיו ברגר בדרך למונית
זיו ברגר בדרך למונית
(צילום: רועי רובינשטיין)
בעוד הנוסעים מעט מבולבלים, השינוי שייכנס לתוקף באופן רשמי בראשית החודש גורם לקרע בין נהגי המוניות הפועלים בשדה. חלקם החליטו להצטרף למיזם של Gett, וחתמו עם החברה על חוזה שלפיו הם ישלמו דמי מנוי כדי להשיג נסיעות מהשדה. אחרים, חלק מהם נהגים שעובדים שנים בשדה, רואים במהלך יריקה בפרצוף.
לטענתם, אחרי שבשנים עברו הורידו להם עמלות על סחיבת מזוודות והטבות על מספר נוסעים במונית, כעת הם נדרשים לשלם כדי לעבוד, והם אינם מוכנים לכך.
"אני לא בטוח שהמהלך הזה יעבוד", אמר משה, נהג מונית שביום שישי חיכה שלוש שעות להשיג נוסע, וזאת על אף שלטענתו לא היו מספיק נהגים שעובדים עם Gett לעומת מספר הנוסעים שנחתו. "היה תור ענק, אבל מי שלא עם Gett לא עבד. אני לא רוצה לחתום איתם על חוזה דרקוני, שבו כתוב שהם יכולים לשנות את החוזה בכל רגע נתון ורוצים ממך את מספר כרטיס האשראי שלך, כדי לקנוס אותך אם אתה לא פועל נכון. מה מונע מהם להרביץ לי קנסות סתם?"
8 צפייה בגלריה
חדר הנהגים החדש בנתב"ג
חדר הנהגים החדש בנתב"ג
חדר הנהגים החדש בנתב"ג - אפשר היה להשקיע יותר
(צילום: רועי רובינשטיין)
נושא נוסף שמשה העלה היה התשלום שהנהג מתחייב לתת ל-Gett. "הם מבקשים סכומים אסטרונומיים, עד 40 נסיעות הם רוצים תשלום חודשי ומעל ל-40 נסיעות הם רוצים 17% - מה אני, שותף שלהם?"
נהגת מונית נוספת שלא נכנסה לפול הנהגים של Gett היא שילת, שטוענת שהכנסת הנהגים תיפגע מהרפורמה. "אי אפשר לעבוד ככה, נגיד יש לי נסיעה של מאה שקלים ל-50 קילומטרים ומנוי שעולה אלפיים שקלים - איפה הרווח שלי? אם הם רוצים שנעבוד איתם, שידאגו להעלות את המונה. איזה סופר או חברת דלק עושה לנו הנחות? אנחנו משלמים הרבה כסף להחזיק מונית".
באולם ההמתנה שהוקצה לנהגים שכן הצטרפו לחברה אמור להיפתח בשבועות הבאים בית קפה של רשת מצליחה לטובת הנהגים. עד אז הם יושבים ליד שולחנות שהוקצו בחדר עם פינת קפה מאולתרת.
נהג מונית: "נעים לבוא ולשבת, יש קפה ותה בחינם, אבל יש בעיה, היום באתי לפני אחת, ועכשיו שתיים ועשרה ואני המונית ה-22 בתור. השאלה היא מה אני ארוויח"
כשמביטים על הצד הטכנולוגי של המיזם, אין ספק שהוא מרשים. בחדר הבקרה יושבים אנשי החברה שיכולים לזהות דרך המחשב איפה כל מונית נמצאת, ודיילים אחרים נמצאים שם כדי לפתור כל בעיה ולענות על כל שאלה של הנהגים.
מעל לשולחנות נמצאים שני מסכים שמראים את לוח הנחיתות של השדה וכן את מספר הנהג שממתין לתורו לצאת לנסיעה. כל נהג שמגיע למתחם נכנס לרשימת ההמתנה, ויכול לעקוב אחריה באמצעות אפליקציה בטלפון. הבעיה כיום היא שבשל המלחמה, יש מעט נוסעים יחסית למספר הנהגים.
8 צפייה בגלריה
ניסים מזרחי בחדר הנהגים
ניסים מזרחי בחדר הנהגים
ניסים מזרחי בחדר הנהגים
(צילום: רועי רובינשטיין)
ניסים מזרחי, נהג בן 66 מחולון שעובד בשדה מאז 1986, תומך במהלך, אך יש לו גם ביקורת. "השינוי הוא סך הכול לטובה", אמר לנו, "נעים לבוא ולשבת, יש קפה ותה בחינם, אבל יש בעיה: היום באתי לפני אחת, ועכשיו שתיים ועשרה ואני המונית ה-22 בתור. השאלה היא מה אני ארוויח. באתי לפה ריק, אקבל הזמנה ואז אסע לתור ליד הטרמינל, והכול בשביל 120 שקל – אפשר להתפרנס מזה?
"לא אכפת לי לשלם את העמלה, כי אני מקבל דברים כמו חדר מנוחה, וברור שמי שלא יהיה עם Gett לא יעבוד בשדה וזה טוב שיגמרו את החאפרים, אבל במחירים האלו, ועם כל הדברים שהורידו לנו במשרד התחבורה, מכריחים אותך להיות גנב - אם לא נגנוב, לא נשרוד".
שרון תנעמי מחולון סיפר שנכנס למאגר של Gett רק כי יש לו נסיעות מוזמנות מראש, אך הלין שבשביל לקבל אותן הוא צריך להגיע למתחם שעתיים לפני הזמן, דבר שב-Gett טוענים שישתפר עם הזמן. "אני מקום 66 בתור כרגע – אם זה לא ישתפר ומהר, אני קם והולך מפה בעוד חצי שעה, עדיף לי כבר לעבוד בתוך העיר ולהרוויח על נסיעה 30 שקל. זה יותר משתלם לי".
8 צפייה בגלריה
שרון תנעמי בחדר הנהגים
שרון תנעמי בחדר הנהגים
שרון תנעמי בחדר הנהגים
(צילום: רועי רובינשטיין)
נהג אחר בשם מרדכי טען כי הוא בעד המהלך, אך לדעתו הוא לא נעשה נכון וקיימת אפליה בין נהגים של מוניות רגילות לנהגים של מוניות גדולות. "נהג של מונית גדולה יכול עדיין לעשות נסיעה שיתופית לפי החוזה ולקבל עליה 250 שקל, אפילו אם היא לתל אביב. לפעמים זו נסיעה רק עם נוסע אחד פחות משלי, אבל בגלל שאני במונית רגילה אני אחטוף קנס אם לא אפעיל מונה".
במסגרת הפיילוט חלו גם שינויים בהסדרי התנועה הרגילה בטרמינל 3. מפלס 0, המשמש את הנוסעים הנכנסים לישראל, משמש מעתה רק את נהגי המוניות לכל סוגיהן, ואיסוף נוסעים על ידי בני משפחה ייעשה ממפלס 2 בלבד, כמו גם הגישה לתחבורה ציבורית. הורדת נוסעים לטיסות בנתב"ג תימשך ממפלס 3.
מ-Gett נמסר בתגובה: "אנחנו גאים להתחיל את תקופת ההרצה של שירות המוניות החדש בנתב"ג. באופן טבעי, בתקופת ההרצה ועד ייצוב השירות ייתכנו אתגרים כאלו ואחרים. נמשיך לעבוד מסביב לשעון בכדי לשנות את חוויית השירות של הנוסעים הבאים והיוצאים מישראל".
פורסם לראשונה: 11:20, 19.02.24