ממשרד התיירות נמסר אחר הצהריים (יום ב') כי בישראל נמצאים כעת כ-90 אלף תיירים וכי נפתח עבורם חמ"ל מיוחד שיסייע להם: "בעקבות השביתה הכללית שהוכרזה במשק, לצד העיצומים בנתב"ג, תיירים רבים נזקקים למענה ולמידע לגבי סגירת אתרים ושיבושים בטיסות. משרד התיירות פתח מוקד חירום לפניות תיירים הפועל 24/7 באנגלית ובעברית, בפלטפורמות שונות: בטלפון, בפייסבוק ובווטסאפ. את המוקד מפעילים עובדי המשרד הבקיאים בפתרונות עבור תיירים. ההפניה לפלטפורמות השונות נמצאת באתר המשרד.
זמן קצר קודם לכן התאחדות בתי המלון הודיעה על גל ביטולי הזמנות של תיירים מחו"ל במלונות, בעיקר בתל אביב ובירושלים. "מדובר בעיקר בתיירות בודדים ואנשי עסקים. הביטולים הם על רקע אי הוודאות הגיאופוליטית בארץ והחשש מהסלמה", נמסר בהודעת התאחדות המלונות. "סגירת נתב"ג עתידה להגביר את מגמת אי-הוודאות והביטולים".
מלשכת מארגני תיירות נכנסת לישראל נמסר ל-ynet כי "עשרות אלפי תיירים שנמצאים בארץ אובדי עצות. מאות קבוצות שנמצאות כרגע בסיורים מגיעות לאתרי תיירות שהחליטו לסגור את שעריהם לאלתר. חברי הלשכה עסוקים בארגון הסידורים לתיירים שהיו אמורים לעזוב את הארץ ולא יכולים. אנו פונים לציבור הרחב בבקשה לעזור לתיירים. במקרים של מצוקה יש ליצור קשר עם הלשכה כדי שנוכל לסייע במתן פתרונות המחאות הן גם הזדמנות להראות את פניה היפות של ישראלים לתיירים שנקלעו למצב חסר התקדים שבו נמצאת המדינה".
1 צפייה בגלריה
הפגנה בקפלן, תל אביב
הפגנה בקפלן, תל אביב
הפגנה בתל אביב, היום
(צילום: עידו ארז)
אווירה קשה מורגשת גם בחברות התיירות. שירלי כהן עורקבי, סמנכ"ל אשת טורס, אמר כי "מרגע שנתב"ג נכנס לתמונה, השתנו כללי המשחק וענף התיירות מושפע משמעותית מהמצב. כפי שדאגנו בקורונה לפעול לטובת הלקוחות שלנו להשבת הכספים מול חברות התעופה ושירותי הקרקע, כך גם עכשיו נעשה את מיטב המאמצים במקרה של טיסות שהתבטלו.
"לא משנה באיזה דעה מחזיקים, אין ספק שיש כאן פגיעה משמעותית בתיירות – אין פנאי או מצב רוח להזמנת נופש ואנחנו רואים האטה בהזמנות. בתיירות הנכנסת המצב עוד יותר גרוע, התמונות המשודרות מישראל גורמות לפגיעה משמעותית באטרקטיביות של ישראל".
זיו רוזן, מנכ"ל קבוצת גוליבר, הוסיף כי "השבתת ההמראות מנתב"ג התחילה באופן מיידי והשאירה ישראלים רבים מבולבלים רגע לפני הטיסה. אנחנו מקבלים פניות של לקוחות שהזמינו טיסה להיום ותוהים מה לעשות כעת. ההמלצה עבורם כרגע היא להגיע לנמל התעופה ולהיעזר בסבלנות עד להתבהרות המצב. נטפל באופן פרטני בכל הזמנה שתידרש לכך בעקבות המצב וננסה לסייע. אין ספק שהסמיכות לחג הפסח שצפוי בשבוע הבא תורמת לכאוס. אני קורא לכל המעורבים לפעול להשבת הסדר במדינה על כנו ולחזרה לשגרה כמדינה מערבית מודרנית ונאורה".

כבר בסוף השבוע, יוסי פתאל, מנכ"ל לשכת מארגני תיירות נכנסת לישראל, שיגר מכתב לחברי האגודה ובו חשף כי תיירים מחו"ל מבטלים את ביקורם בישראל בשל גל ההפגנות. "התחלנו לקבל הודעות ביטולים מחו"ל", כתב פתאל שסירב לציין מה היקף הביטולים. "רצף התמונות הבלתי פוסק המשודר מישראל מחלחל לתודעה העולמית".
סימנים ראשונים לסחף ניתן היה לראות כבר לפני כשבועיים כאשר פרסמנו כי בכירי ענף התיירות בירושלים דיווחו על ירידה של מעל 30% בהיקף התיירות בירושלים בחודשיים האחרונים. הבדיקה ההיא נערכה בקרב גופי תיירות, כגון מוזיאונים, אתרי אטרקציות, עסקי פנאי ומורי דרך.
עדות נוספת לתמונת המצב העגומה בתחום התיירות הנכנסת ניתן לראות גם בנתונים שפרסמה הבוקר (יום א') התאחדות המלונות. מהנתונים עולה כי בחודש פברואר הסתכמו לינות התיירים בכ-727 אלף – ירידה של 17% לעומת פברואר 2019. עוד קודם לכן בחודש ינואר הסתכמו לינות התיירים בכ-589 אלף – ירידה של 26% לעומת חודש ינואר 2019.