פרטים חדשים על המחדל בנתב"ג ובחברת אל על. הנער בן ה-13 שהצליח לעלות על מטוס אל על ללא דרכון או כרטיס, לאחר שעבר את כל שלבי הבידוק בנמל התעופה, העלה את חשד הדיילים לאחר ש"הסתובב אבוד" במטוס ועורר את חשד הדיילים.
1 צפייה בגלריה
מטוס אל על בנתב"ג
מטוס אל על בנתב"ג
מטוס אל על בנתב"ג
(צילום: shutterstock)
גורם שבקיא בפרטים אמר ל-ynet כי המטוס לא היה מלא, וכי הנער עבר בין כמה מושבים באופן מעורר חשד. המטוס התנתק מהשרוול, ובזמן שעשה את דרכו אל מסלול ההמראה, צוות הדיילים תשאל את הנער בקצרה, ולאחר מכן הוריד אותו מהטיסה לארצות הברית.
מהדברים עולה כי אם הנער היה שומר על קור רוח ויושב באחד מהמושבים הפנויים, הוא היה ממריא עם המטוס.
עוד נודע כי הוריו של הילד מצויים בסכסוך, וכי לאחר שהורד מהמטוס הוא הושב אל אימו.
מרשות שדות התעופה נמסר הבוקר כי הנושא בבדיקה.
מחברת אל על נמסר: "צוות הדיילים בטיסה הבחין בילד שעלה למטוס ללא כרטיס טיסה וללא דרכון, לאחר שעבר את כל שלבי האבטחה וביקורת הגבולות בנתב"ג. הילד הורד בבטחה מהמטוס בטרם ההמראה, והאירוע מצוי בבדיקה של רשות שדות התעופה".

כל השלבים בשרשרת המחדל

המקרה החריג מעורר שאלות קשות על התנהלות מערך האבטחה והבידוק בנמל התעופה. בכל טיסה היוצאת מישראל, ובוודאי בטיסות לארה"ב, נדרש כל נוסע לעבור שורה של שלבים ברורים:
תשאול ביטחוני – הצגת דרכון וכרטיס טיסה תקף לפני הכניסה לעמדות הצ'ק-אין.
דלפקי הצ'ק-אין של חברת התעופה – הצגת דרכון, כרטיס טיסה, וכן ויזה בתוקף לארה"ב או אישור ESTA תקף.
שיקוף ובידוק ביטחוני – הצגת דרכון וכרטיס טיסה לפני המעבר לגבולות.
ביקורת גבולות – מעבר בעמדה ביומטרית או מאוישת, בהתאם לסוג הדרכון.
גם בכניסה לגייט, רגע לפני העלייה למטוס, מתבצעת בדיקה נוספת: יש להציג דרכון, כרטיס העלייה למטוס נסרק בעמדה ביומטרית, והנוסע מקבל לידיו ספח מודפס של הכרטיס – כך נוצרת אינדיקציה מלאה ומדויקת לגבי כל נוסע הרשום לטיסה. בשלב הזה, לא אמור להיות אפשרי להסתנן לטיסה ללא כרטיס תקף, שכן המערכת הביומטרית מחוברת ישירות לרשימת הנוסעים המאושרת.
אלא שהמקרה הנוכחי מעיד כי גם השלב הזה – שנחשב עד כה כמעט אטום לטעויות – חשף חור נוסף במערך האבטחה. הנער הצליח לעבור את שלב הגייט מבלי שהמערכת או הצוות האנושי זיהו חריגה, ורק לאחר שהתיישב במטוס הבחינו הדיילות בחוסר ההתאמה והורידו אותו רגע לפני ההמראה.
זהו מחדל מצטבר, שבו נושאים באחריות כל הגורמים המעורבים – מרשות שדות התעופה, דרך מערך האבטחה, ועד לצוות אל על בגייט. גם אם הדיילות פעלו לבסוף נכון והורידו את הילד, עצם העובדה שהצליח להגיע עד פתח המטוס מצביעה על כשל מערכתי חמור.