התנועה בנמל התעופה בן גוריון פוחתת מיום ליום. על פי נתוני רשות שדות התעופה היום (ד') צפויים לעבור בשדה כ-16,600 נוסעים ב-106 טיסות בינלאומיות נכנסות ויוצאות וטיסות חילוץ. לצורך השוואה, ב-9 באוקטובר, יומיים לאחר מתקפת הפתע של חמאס על ישראל, עברו בנתב"ג 74,500 נוסעים. מאז המספר הלך ופחת עד לשפל היום שמהווה טעימה ממה שצפוי בתקופה הקרובה לענף התיירות כולו.
יוני וקסמן, משנה ליו"ר אופיר טורס, אמר בשיחה עם ynet: "התיירות הנכנסת נפגעה כבר ביום הראשון למלחמה. התיירים שהיו בארץ חזרו למדינות שלהם, וייקח הרבה זמן להחזיר את האמון שלהם, ולהחזיר אותם לנפוש בישראל. הוצאנו את העובדים לחופש על חשבון ימי החופשה שלהם, ולאחר מכן נוציא אותם לחל"ת. אנחנו מצפים מהמדינה שתשתתף בהוצאות השוטפות ושתסייע בשימור העובדים. ענף התיירות כבר נפגע בקורונה ועובדים רבים נפלטו לענפים אחרים. כשנחזור לעבוד לא יהיה מי שיטפל בלקוחות".
מנכ"לית התאחדות משרדי הנסיעות, טלי לאופר, הוסיפה ואמרה ל-ynet: "בקורונה הגענו למצב שנאלצנו לחלק ארגזי מזון ותנורי חימום לאנשי הענף, אם הממשלה הזאת לא תתעשת ומיד ותציע סיוע שלא עושה מאיתנו צחוק, זה לא מופרך לחשוש שנגיע לאותו מצב.
"לשם השוואה, בתקופה הזאת אנחנו עומדים בממוצע על פחות מכ-20 אלף נוסעים בנתב"ג ביום, להבדיל מיום ממוצע בחודש אוקטובר 2022 שבו עברו כ-80 אלף נוסעים – פי 4. אם לא יהיה פתרון מהיר ואפקטיבי נתחיל לראות כאן הוצאה משמעותית של עובדים לחל"ת".
"יש אנטישמיות בחו"ל וחברות תעופה שלא טסות לכאן, הענף הזה הולך לתקופה מאוד ממושכת של קושי מאוד גדול להתאושש"
3 צפייה בגלריה
נתב"ג
נתב"ג
נתב"ג. ככל שהמלחמה מתקדמת - מספר הנוסעים יורד
(צילום: shutterstock)
3 צפייה בגלריה
מטוסי אל על בנתב"ג
מטוסי אל על בנתב"ג
מטוסי אל על בנתב"ג. רוב החברות הזרות כבר לא מגיעות לפה
(צילום: REUTERS/Ronen Zvulun)
3 צפייה בגלריה
חוף הים בתל אביב בזמן המלחמה
חוף הים בתל אביב בזמן המלחמה
חוף הים בתל אביב בזמן המלחמה
(צילום: EPA)
מוקדם יותר היום השתתפה לאופר בדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת, ואמרה: "אנחנו הולכים למשבר שיהיה מאוד קשה, יש אנטישמיות בחו"ל וחברות תעופה שלא טסות לכאן, הענף הזה הולך לתקופה מאוד ממושכת של קושי מאוד גדול להתאושש". לאופר הפצירה במשרד האוצר להכליל בתוכנית הסיוע שלו גם חברות עם מחזורים של מעל 400 מיליון שקל כדי שתכלול גם חברות מרכזיות מתחום התיירות בישראל: "הן מעסיקות את רוב העובדים בענף ומספקות את העבודה ליתר החברות, הזה, הן התשתית".
"אם נרצה לראות את נתב"ג מלא ביום שאחרי המלחמה נהיה חייבים לפעול כבר עכשיו כדי לשמר את עובדי הענף במקום עבודתם"
מנכ"ל לשכת מארגני התיירות הנכנסת לישראל, יוסי פתאל, אמר ל-ynet: נתב"ג שומם כמו כלל תעשיית התיירות מהרגע שפרצה המלחמה. יש קיפאון מוחלט בתנועת התיירים לארץ. אם נרצה לראות את נתב"ג מלא ביום שאחרי המלחמה נהיה חייבים לפעול כבר עכשיו כדי לשמר את עובדי הענף במקום עבודתם. מוצר התיירות הישראלי כבר הוכיח את עצמו ככדאי, יתרה מכך ש-10 אחוזים מהעסקים בפריפריה תלויים בו נואשות. נמל תעופה ריק הוא לא גזירת גורל. עוד ניתן לשקם, אבל חייבים לפעול עכשיו. התיירים יבואו - אבל אנחנו חייבים להיות ערוכים ליום שינחתו פה".
גם פתאל השתתף בדיון היום בוועדת הכלכלה של הכנסת, ואמר: "היעדר תוכנית חירום נעשית בכוונת מכוון. אל תשאירו אותנו לבד מול הבירוקרטיה אחרי המלחמה. יש החלטת ממשלה לסיוע לענף התיירות בעת משבר גיאו-פוליטי שלא מקיימים אותה. היעדר תוכנית חירום למשק בשעת משברים מהווה תוכנית להבטחת תעסוקה לבירוקרטיה.
"התיירות הנכנסת מהווה את ענף היצוא הרביעי בגודלו במדינת ישראל, כמו התעשיות הביטחוניות האזרחיות. 10 אחוזים ממקומות העבודה בפריפריה. ירושלים, צפת, נצרת, עכו וטבריה – לא יחזרו לחיים כלכליים בלי תיירים ברחובות שלהם".
כתבנו גד ליאור פרסם מוקדם יותר השבוע כי גורמים באוצר הגיבו על דברי הביקורת ואמרו כי "התוכנית הכלכלית שהציג משרד האוצר היא המקיפה והמהירה ביותר שהייתה בישראל אי פעם ועלותה מעל ארבעה וחצי מיליארד שקלים. היא גובשה בשיח מעמיק עם כלל גורמי המגזר העסקי. כמו ששר האוצר הבהיר היא תוכנית מיידית וראשונית ובהמשך יגובשו מרכיבים נוספים, בהתאם להתפתחות המלחמה והצרכים".