שלושה נוסעים חרדים הורדו בערב ראש השנה החדשה מטיסה של חברת הלואו-קוסט ג'ט בלו איירווייז מהעיר פאלם ספרינגס שבקליפורניה לניו יורק.
על פי דיווח באתר של העיתון היהודי-אמריקני "הפורוורד" (The Forward), היוצא לאור בניו יורק, התקרית החלה כאשר נוסע חרדי קשיש, שהיה מלווה בשתי נשים חרדיות, התיישב במושב שהוא חשב שהוא פנוי. דיילת שאלה אותו אם הוא יושב במקום שבו הוא אמור לשבת על פי כרטיס הטיסה שלו, וכשהשיב בשלילה היא אמרה לו שהוא לא יכול לשבת שם. הנוסע עבר למקום אחר שהוא סבר שהוא פנוי, והדיילת אמרה לו שהוא לא יכול לשבת גם שם.
1 צפייה בגלריה
מטוס של חברת ג'ט בלו
מטוס של חברת ג'ט בלו
מטוס של חברת ג'ט בלו
(צילום: eddtoro / Shutterstock.com)
אחת משתי הנשים שליוו את הנוסע אמרה לדיילת שהוא לא יכול לשבת במקום שלו בשל סיבות דתיות, ככל הנראה בשל כל שהדבר היה כרוך בישיבה לצד אישה.
נוסע אחר בשם רון פאסארו ניסה לסייע והציע לשבת במושב של הנוסע החרדי, ליד החלון, ובתמורה לתת לו לשבת במושב שלו במעבר. "אתה הגיבור שלי", אמרה לו הנוסעת החרדית. חלפו כמה דקות, הנוסעים המעורבים חשבו שהתקרית הסתיימה בשלום, כאשר לפתע הקפטן הופיע במעבר, כשהוא מלווה בקצין אבטחה, ואמר לשלושת הנוסעים החרדים שהם צריכים לרדת מהמטוס. הטייס הסביר כי הצוות דיווח לו שהוא חש לא בנוח כשהשלושה במטוס.
בקטע שמע של התקרית, שפורסם בחשבון היוטיוב של אתר The Lakewood Scoop, ניתן לשמוע את איש הביטחון אומר: "הקפטן והצוות החליטו. אתם יורדים מהמטוס. החלפת מושבים זו הפרה שקשורה לאיזון המשקל במטוס. אתם צריכים לשבת במקומות המסומנים שלכם".
(האזינו: הרגעים שבהם הורדו הנוסעים מהטיסה)

האישה החרדית ניסתה להגן על הנוסע, ואמרה: "האם הוא ירה? האם הוא עשה משהו, נגע במישהו? הוא לא עשה דבר. זה רק מסיבות דתיות. אנחנו נראים מסוכנים?". לאחר מכן היא ציינה שהיא צריכה להגיע לעבודה שלה, לילדים שלה ולנכדים שלה שמחכים לה בבית. "זו אנטישמיות", סיכמה.
רייצ'ל סקלאר, חברתו של פאסארו שניסה לסייע, אמרה לאתר "פורוורד" כי היא מסכימה שמדובר במקרה אנטישמי וכי לא היה צריך להוריד את השלושה מהמטוס. "הייתי המומה שגירשו אותם מהמטוס בשעה הזאת (22:30) בערב השנה החדשה", אמרה. "עניין המשקל לא הגיוני, לדיילים יש הרבה מרחב לשיקול דעת, והם יכולים להחליף מקומות של נוסעים".
פאסארו עצמו הוסיף ואמר: "הדבר היחיד שלא קרה, ושהיה יכול לפתור את כל העניין, היה אם הדיילת הייתה שואלת אם מישהו באזור מוכן להתחלף במקום".
חברת ג'ט בלו לא הגיבה לפניית אתר החדשות היהודי לתגובה. פנינו לתגובה גם מטעם ynet, אך טרם נמסרה תשובה.

כשבית המשפט דן בהעברת נוסעת ממקומה

הושבה של נוסעים חרדים במטוסים הוא נושא שעלול להיות נפיץ. בשנת 2017 בית משפט השלום בירושלים קיבל את הסכם הפשרה בין אל על לרנה רבינוביץ', שהייתה אז בת 82, וקבע כי היא תפוצה בכ-6,500 שקלים, זאת לאחר שהועברה ממושבה בטיסה בגלל נוסע חרדי.
רבינוביץ' הגיעה בדצמבר 2015 לטיסת אל על משדה התעופה ניוארק שבניו ג'רזי לתל אביב. זמן קצר לאחר שהתיישבה בכיסאה, ניגשה אליה דיילת וביקשה ממנה לעבור לכיסר קדמי ו"טוב יותר" שקרוב למחלקה הראשונה, בשל בקשה של אדם חרדי שאמור היה לשבת לידה.
השופטת דנה כהן-לקח קיבלה את ההסכם שנוסח בין אל על לבין עו"ד ריקי שפירא-רוזנברג מהמרכז הרפורמי לדת ומדינה, שייצגה את רבינוביץ, וכתבה בפסק דינה: "אסור בשום מצב לאיש צוות לפנות אל הנוסע שהבקשה להחלפת מקום התייחסה אליו ואשר לידו לא רוצים לשבת בגלל עצם מינו, ולבקשו לעבור למקום אחר במטוס, שכן הדבר עולה כדי הפרה של חוק הפליה במוצרים".