עתיד הבדיקות בנתב"ג והצפי לקיץ: רגע אחרי עומסי חג הפסח שכבר הספיקו לדעוך מגיעה סערה חדשה לשערי נמל התעופה הבינלאומי של ישראל - וריאנט חדש של קורונה התגלה אתמול (יום ב') בנתב"ג.
זאת על רקע השאלה - האם ומתי תוסר הדרישה לבדיקת קורונה בנתב"ג לכל הנכנסים לארץ, לאחר שהשבוע הוסרה הדרישה לעטיית מסכות בשדה. גורמים רבים בממשלה ובמערכת הבריאות טוענים בשבוע האחרון שיש לשקול לבטל את הבדיקה אך מנגד נשמעים קולות שזו הדרך היחידה לאתר באופן מיידי וריאנטים חדשים שעלולים להתפתח בעולם ולהגיע לארץ.

"או סקנדל או פסטיבל"

"בישראל יש לנו נטייה לנוע כל הזמן בין סקנדל לפסטיבל", אמר מנהל נתב"ג, שמואל זכאי בריאיון לאולפן ynet. "לפני שלושה חודשים הכותרות זעקו על מחדל נתב"ג, היום רוצים כבר לבטל הכול. למדנו בשנתיים האחרונות שהכול צריך להיות בשיקול לדעת, לא לקבל החלטות לפי מצב רגעי אלא להסתכל קדימה. לכן אני חושב שהורדת בדיקות PCR צריכות להיות בהתאם להתפתחות מצב התחלואה והתפתחות הווריאנטים בעולם, כי ברור שבסוף זה מתפתח בעולם ומגיע לישראל".
3 צפייה בגלריה
עומסים במתחם הבדיקות בנתב"ג
עומסים במתחם הבדיקות בנתב"ג
לא ייעלמו בקרוב. תורים כבדים באוהל הבדיקות בנתב"ג
עוד הוסיף זכאי כי עולם התעופה זקוק ליציבות. "אחרי השנתיים האחרונות זה הדבר הכי גרוע לתעשייה, לכלכלה, ליוקר המחייה ולתעסוקה. לכן אני מעדיף בין האופציות, שיהיו בדיקות אבל שהתעופה תהיה יציבה ונמשיך לתפעל נמל תעופה שמעביר יותר ממיליון נוסעים בחודש ולא 3,000 בחודש כמו שהיה במהלך הקורונה".

"לא נאפשר הוספת טיסות"

בהסתכלות על הקיץ והעומסים הצפויים, אמר זכאי כי הוא מוטרד, "אני תמיד מוטרד אבל אנו נעמוד בזה. השירות יילך וישתפר. נצמצם את זמני העמידה בתור. יש התגייסות מוחלטת של העובדים, של חברות התעופה, של חברות שירותי הקרקע. אנחנו מאוד רוצים לתת שירות טוב לנוסעים, זה חשוב לנו".
3 צפייה בגלריה
תורים ארוכים ביום העמוס ביותר בנתב"ג החודש
תורים ארוכים ביום העמוס ביותר בנתב"ג החודש
התורים בנתב"ג בחג הפסח האחרון
(צילום: רועי רובינשטיין)
בנוסף אמר כי אין טעם להגיע לנמל התעופה זמן רב מדי לפני הטיסה, "כי דלפקי טיסה נפתחים רק שלוש שעות וחצי לפני המראה. להיפך, אם מגיעים הרבה זמן לפני הטיסה זה רק מקשה על העומסים. אני קורא לציבור להגיע כשלוש שעות לפני ההמראה, אין צורך להגיע לפני כן". עוד אמר זכאי כי "אנו רואים את המצב ולא נאפשר הוספת טיסות נוספות, בתנאים הנוכחים זה קצה גבול הקיבולת שלנו".

מאתגר לפתוח את טרמינל 1 ביוני

בימים שבהם הביקושים לטוס מצד הישראלים הולכים וגוברים מול מחסור חמור בעובדים, ישנה חשיבות לפתוח את טרמינל 1 על מנת להוריד מהעומסים שבטרמינ 3, עם זאת המחסור בעובדים מקשה גם על זה.
"טרמינל 1 ייפתח, אין ברירה אחרת, אנו רואים כולנו את העומסים. הבעיה המרכזית היא שאי אפשר לתת שירותים לנוסעים ללא דיוטי פרי, ופתיחת דיוטי פרי בטרמינל 1 מחייבת התארגנות של בעלי הזכיינות. הם עכשיו בשלבי התארגנות והיום אנו עושים בדיקות אינטגרציה למערכות כיבוי אש ובטיחות. זה מאוד מאתגר לפתוח ב-1.6", השיב זכאי.

"המחירים בדיוטי לא יקרים ביחס לעולם"

על המחירים הגבוהים בדיוטי ובמסעדות אמר זכאי כי הוא ער לביקורת והוא בעד תחרות ובעד הורדת מחירים. לדבריו, הביקורת מוצדקת בחלקה.
3 צפייה בגלריה
חנויות בנתב"ג
חנויות בנתב"ג
"המחירים בנתב"ג - מפוקחים"
(צילום: אוראל כהן)
"נתחקר בשבוע הבא את כל מה שקרה כאן בפסח, כולל עניין המחירים. אני בטוח שהם לא יקרים ביחס למה שקורה בעולם. אבל צריך להיות קשובים לביקורת. המחירים מפוקחים. אני לא מקבל את זה שאף אחד לא חייב לקנות בדיוטי פרי. מי שגר בפריפריה - בכרמיאל, במעלות תרשיחא, והטיסה שלו יוצאת בחמש בבוקר והוא טס עם שלושה ילדים, אי אפשר להגיד לו תביא אוכל מהבית. זו אמירה מקוממת. הוא יכול וצריך לקנות במבה במחיר שפוי".