"חשש מבוסס כי גורמי טרור ינצלו את המחאות והאווירה האנטי-ישראלית על מנת לממש פגיעה בישראלים שיגיעו לאירוויזיון" – כך הודיע בצהריים (יום ה') המטה לביטחון לאומי (המל"ל) בהודעה שפרסם ובה ציין כי העלה את אזהרת המסע לעיר מאלמו מרמה 2 (איום מזדמן) לרמה 3 (איום בינוני).

3 צפייה בגלריה
כוחות שיטור במאלמו
כוחות שיטור במאלמו
שוטרים מסיירים מחוץ לארינה במאלמו
(צילום: News Agency/Johan Nilsson via REUTERS)
תחרות האירוויזיון תתקיים השנה בעיר השבדית הפרו-פלסטינית מאלמו בין 7 ל-11 במאי. נציגת ישראל עדן גולן תעלה על הבמה ביום חמישי בשלב חצי הגמר השני.
בהודעת המל"ל נכתב: "מאלמו מוכרת כמוקד למחאות אנטי-ישראליות (בעיר ריכוז גבוה של מהגרים מסוריה, לבנון, עיראק ואיראן). מחאות אלו מתרחשות על בסיס שבועי וכוללות לעיתים התלהמות, קריאות לפגוע ביהודים, ישראלים, שריפת דגלי ישראל ועוד. יצוין כי ב-7 באוקטובר (יום המתקפה של חמאס על ישראל) גורמים אנטי-ישראלים במאלמו יצאו בגילויי שמחה על אירועי הטבח שחמאס ביצע בישראל.
"ברקע, לצד המחאות במאלמו, בחודשים האחרונים התגברו קריאות של גורמי ג'יהאד עולמי ואיסלאם רדיקלי לבצע פיגועים כנגד יעדים מערביים, כולל איומים ממוקדים כנגד ישראלים ויהודים בעולם, תוך מתן דגש לאירועים בעלי פרופיל תקשורתי גבוה. בהקשר זה, יוזכר, כי לאחרונה (ב-19 במרץ) פורסם על מעצרם של שני פעילי דאעש שתכננו לבצע פיגוע בפרלמנט השבדי".
3 צפייה בגלריה
גרפיטי פרו-פלסטיני על כרזות האירוויזיון במאלמו
גרפיטי פרו-פלסטיני על כרזות האירוויזיון במאלמו
גרפיטי פרו-פלסטיני על כרזות האירוויזיון במאלמו
(צילום מסך, ערוץ SVT)
3 צפייה בגלריה
עדן גולן
עדן גולן
עדן גולן בחזרה על הבמה בשבדיה
(צילום: Sarah Louise Bennett, באדיבות EBU)
במל"ל הדגישו כי "בניגוד למשלחת הישראלית לתחרות, המבקרים הישראלים אינם זוכים לאבטחה ייעודית. לאור זאת, המל"ל מחמיר את אזהרת המסע על העיר מאלמו (ללא שינוי באזהרת המסע על כלל שבדיה) וממליץ לישראלים המתעתדים להגיע לעיר לשקול את חיוניות הנסיעה. אזהרת המסע תהיה מתוחמת לתקופת אירועי האירוויזיון ובכפוף להערכת מצב.
"כמו כן, המבקרים בעיר מתבקשים להוריד את יישומון פיקוד העורף, על מנת שיכולו להתעדכן בהודעות מטעם המל"ל במהירות ובזמן אמת בהינתן אירוע". מצה"ל נמסר כי השימוש ביישומון יאפשר קבלת הודעות בעיר מאלמו בלבד, בין התאריכים 2 עד 12 במאי, בכפוף להערכת המצב. בצבא ציינו כי "מדובר במהלך ייחודי שהותאם לאירוע האירוויזיון בלבד ובמסגרת לוחות הזמנים שהוגדרו". להורדת האפליקציה למשתמשי אנדרואיד – הקליקו. להורדת האפליקציה למשתמשי אייפון – הקליקו.
בתוך כך, מארגני האירוויזיון הודיעו היום כי הם שומרים לעצמם את הזכות להסיר דגלי פלסטין וסמלים פרו-פלסטינים במהלך הופעות התחרות. ראש אגף התקשורת באירוויזיון אמר כי רוכשי הכרטיסים יהיו רשאים להציג רק את דגלי המדינות המשתתפות, בהן ישראל, ואת דגל הגאווה.
מוקדם יותר השבוע המריאה גולן לשבדיה ביחד עם המשלחת הישראלית של תאגיד כאן. גולן והמשלחת הישראלית עטופים באבטחה חסרת תקדים מאז השתתפות כוורת באירוויזיון ב-1974. בחודש שעבר הודיעה עיריית מאלמו כי היא ערוכה לאבטח את התחרות וכי מערך האבטחה יקבל תגבורת גם מדנמרק ומנורבגיה וכי ייעשה שימוש באמצעי לחימה ונשק כבד לצורך ביצוע המשימה.
בהכנת הכתבה השתתף יואב זיתון