במסיבת עיתונאים חריגה שנערכה הבוקר (ד'), עיריית מאלמו שבשבדיה הודיעה כי היא ערוכה לאבטח את אירוע תחרות אירוויזיון 2024 שתיערך בעיר בעוד פחות מחודש. בעירייה ציינו כי מערך האבטחה יקבל תגבורת גם מדנמרק ונורבגיה וכי ייעשה שימוש באמצעי לחימה ונשק כבד לצורך ביצוע המשימה.
"האירוויזיון השנה נערך בצל תקופה בעייתית, מעולם לא היו לנו כל כך הרבה מלחמות וסכסוכים מתמשכים", אמרו באירוע, שהדוברים המרכזיים בו היו קצין הביטחון של עיריית מאלמו פר-אריק אבבסטאל, ומפקדת אבטחת האירוויזיון מטעם המשטרה המקומית פטרה סטנקולה. "יש לנו מלחמה באירופה ואת הסכסוך בעזה בין חמאס לישראל. השתתפותה של ישראל בתחרות מעוררת מחאות כאשר המלחמה בעזה נמשכת לחודשה השביעי. בעיר, שבה חי חלק גדול ממוצא פלסטיני, הסכסוך הזה הוסיף ממד חדש. המצב הביטחוני מאתגר, אבל לנו במאלמו חשוב שכמה שיותר ישתתפו וישמחו בחגיגת האירוויזיון, צריך לכבד גם את מי שרואים באירוע משהו חיובי ומשמח וגם את מי שרוצה להביע מחאה.
"בתוך כך, אנחנו מזהים גם כאלה שרוצים להיות נוכחים באירועי האירוויזיון שלא למטרה חיובית. ביטויי אלימות, חבלה ואיומים בדרכים שונות הם לחלוטין בלתי-מקובלים עלינו ואנחנו נערכים אליהם. אנחנו יודעים כי קיים חשש בקרב המבקרים על רקע המצב הביטחוני בעולם כיום. אנחנו עובדים בשיתוף פעולה מלא עם כל גורמי האבטחה ויש לנו אמון מלא בהם. ישנו שיתוף פעולה הדוק גם עם משטרת ליברפול, שאבטחה את התחרות בשנה שעברה, ונערכים גם לאפשרות של מתקפות סייבר".
1 צפייה בגלריה
עדן גולן
עדן גולן
עדן גולן
(צילום: שמוליק דודפור)
עוד נאמר כי "לפחות שישה ארגונים הגישו בקשה להפגין נגד הנוכחות הישראלית בתחרות, שאושרה על ידי איגוד השידור האירופי (EBU), שמארגן אותה יחד עם הטלוויזיה הציבורית השוודית SVT".
בעיריית מאלמו ציינו כי הכניסה לכל אתרי האירוויזיון השונים תיאסר עם תיקים וכי תורגש נוכחות מוגברת של שוטרים שיצוידו בציוד שונה וחריג מהרגיל. "תראו שוטרים מצוידים בנשק הרגיל, אך גם עם נשק כבד יותר," אמרה סטנקולה, שציינה כי "מפחידה אותי יותר העובדה שאנשים שרוצים לבוא יפחדו להגיע" והבטיחה: ״יש לנו תוכנית אבטחה מסודרת שתבטיח את ביטחונם של המבקרים במאלמו. אנחנו רוצים שכולם ידעו שהם יכולים להגיע לאירוויזיון ולא להרגיש מודאגים".
"אנו עובדים באופן מתמיד כדי להגביר את הביטחון במאלמו, לא רק במהלך האירוויזיון", הוסיף קצין הביטחון בתשובה לשאלת ynet. "אנחנו רואים חשיבות עליונה בכך שתושבי מאלמו והמבקרים בה ירגישו בטוחים ומוגנים. עיריית מאלמו, השידור הציבורי השוודי, המשטרה וכל המעורבים בפרויקט עובדים יחד כדי להבטיח שהאירוויזיון בעיר יהיה אירוע בטוח ומאובטח".
האם מעריצי אירוויזיון ישראלים יוכלו ללכת עם דגל ישראל ברחובות מאלמו בבטחה? "כן. ישראלים יוכלו ללכת ברחובות מאלמו עם דגל ישראל בבטחה".
איך אתם נערכים למקרים של הפגנות והפרות סדר? "סביר מאוד שיהיו הפגנות והפגנות נגד האירוויזיון במאלמו. לכל האנשים בשוודיה יש זכויות וחירויות מוגנות חוקתית, כולל חופש הביטוי, חופש ההתאספות והחופש להפגין. המשמעות היא בין היתר, שכל אחד יכול להביע את דעתו ולהשתתף במפגשים פומביים. זה עניין של המשטרה להעריך ולטפל באירועים לפי הצורך. אנו נעבוד עם אמצעי אבטחה ברחבי העיר, תוך התמקדות במיקומים המרכזיים של האירוויזיון - Malmö Arena, Malmö Live, Folkets Park והסביבה".
האם יש שיתופי פעולה בין גורמי ביטחון שבדים לבין גורמי ביטחון ישראליים? "כן, יש לנו ולמשטרה תיאום בנושא האבטחה עם מספר משלחות, כולל המשלחת ישראלית".
לכתבות נוספות בנושא:
על פי נתוני עיריית מאלמו, יותר מ-100,000 מבקרים צפויים להגיע לעיר במהלך שבוע האירוויזיון שייערך בין ה-5 ל-11 במאי.