כמעט כל חברות התעופה הזרות מבטלות טיסות לישראל וממנה. יממה לאחר תחילת מתקפת הטרור הנרחבת על ישראל לוח הטיסות בנתב"ג צבוע רובו באדום, והחברות הישראליות אל על, ישראייר וארקיע ערכו שינויים בלוח הטיסות שלהן במטרה להטיס ארצה כמה שיותר ישראלים שנתקעו בחו"ל.
ביטולי הטיסות מתעדכנים מדקה לדקה, וכדי לדעת אם טיסה אכן מתקיימת יש להיות בקשר מול חברת התעופה ובמקביל לעקוב אחרי לוח הטיסות באתר של נתב"ג. ללוח הטיסות היוצאות והנכנסות – הקליקו.
נדגיש כי החברות הישראליות שתיגברו את לוח הטיסות הוסיפו למעשה טיסות חדשות, אשר נקראות גם "טיסות חילוץ". טיסות אלו מבוצעות לרוב כאשר מטוס ריק ממריא מנתב"ג לעבר יעד שבו ישראלים רבים שנתקעו. רכישת כרטיסים לטיסות אלו נעשית בנפרד ללא קשר אם לנוסע יש כרטיס בחברה אחרת או במועד אחר של חברת התעופה הישראלית.
טיסות החילוץ מבוצעות לרוב מיעדים קרובים כגון קפריסין, יוון וטורקיה. מבדיקת ynet עולה כי טווח המחירים של הטיסות הללו מתחיל ב-340 דולר לאדם לכיוון אחד (ארקיע מלרנקה, הבוקר), אך נתקלנו גם בטיסה של ישראייר מאתונה שמחיר הכרטיס אליה עמד על 501 דולר.
נדגיש עוד כי במקרים רבים מתקשים הנוסעים להבין אם הם מזמינים כרטיס לטיסה רגילה שהייתה בלו"ז או לטיסת חילוץ שנוספה ביממה האחרונה. כך או כך, מחירי הכרטיסים עשויים לעלות ככל שהכאוס התעופתי יתגבר.
5 צפייה בגלריה
נוסעים עוקבים אחרי העדכונים בלוח ההמראות
נוסעים עוקבים אחרי העדכונים בלוח ההמראות
נוסעים עוקבים אחרי העדכונים בלוח ההמראות, אתמול
(צילום: רועי רובינשטיין)
הטיסות שכן ממריאות לישראל, כאמור, מלאות, ולא מעט ישראלים שהיו חייבים לשוב ארצה מצאו את עצמם מתלבטים אם לרכוש את המושבים האחרונים שהיו פנויים רק במחלקות העסקים במחירים גבוהים. לדוגמה, מקומות אחרונים בטיסת אל על מאמסטרדם לתל אביב ביום שישי הקרוב עולים 1,580 דולר במחלקת עסקים. מי שימתין ליום ראשון בבוקר יוכל לרכוש כרטיס במחלקת תיירים במחיר של החל מ-450 דולר.
סיפור נוסף שהגיע לידי ynet ממחיש את חוסר האונים של הנוסעים בחו"ל שחייבים להגיע לישראל. יותר מ-20 ישראלים ששוהים בפיליפינים היו אמורים לטוס ארצה ביום שלישי בבוקר עם חברת גאלף אייר דרך בחריין, אך טיסתם בוטלה. כעת הם מחפשים נואשות טיסות לישראל, אך מתקשים למצוא מטוסים עם מקומות פנויים.
הבעיה מחריפה אפילו יותר נוכח האיסור של צה"ל על חיילים בשירות סדיר לעבור בזמן מלחמה דרך מדינות ערביות. חברות התעופה של האמירויות הפכו באופן לא רשמי למחלצות של ישראלים, אך לא כולם יכולים להיעזר בהן. נ', קצינה בצה"ל שתקועה במאוריציוס ומנסה נואשת לשוב ארצה כדי לסייע במאמץ המלחמתי, אמרה ל-ynet: "המדינה צריכה להתעורר וליזום רכבת אווירית שתשיב ישראלים הביתה".
5 צפייה בגלריה
לוחמים ישראלים תקועים בסרי לנקה
לוחמים ישראלים תקועים בסרי לנקה
לוחמים ישראלים תקועים בסרי לנקה
בר קוטרו נמצאת בצ'כיה יחד עם יותר מ-100 ישראלים נוספים. "אנחנו צריכים טיסות לאנשי מילואים של יחידות מיוחדות, לוחמים, חובשים וכו'", אמרה. "בנוסף, לצערי יש משפחות שנפגעו ויש חבר'ה שלא מצליחים לחזור הביתה להתייחד עם משפחותיהם. צריכים עזרה עם טיסות באופן דחוף ביותר. אין טיסות, דיברנו עם כל חברות התעופה וכרגע אין מענה ורק בלאגן".
נ' ומ' טיילו יחד עם הוריו של נ' באתונה. לאחר שפרצה המלחמה נ' קיבל צו 8 ורצה להקדים את חזרתו ארצה כדי להצטרף ללחימה. הוא הצליח להשיג כרטיס ב-170 דולר בטיסת חילוץ של ישראייר, ומ' והוריו נשארו ביוון. חברת התעופה היוונית אג'יאן איירליינס, שביטלה את הטיסה, שיכנה את השלושה במלון באתונה יחד עם ישראלים נוספים. הם מצאו שלושה כרטיסים לישראל בחברת ארקיע בעלות כוללת של 4,000 שקל, אך המחיר יקר להם והם ממשיכים לחפש פתרון.

טיסות החילוץ - עדכון שוטף

ארקיע הודיעה בצהריים (יום א') על תוספת של עוד שלוש טיסות חילוץ מחר (יום ב') אל אתונה ומאתונה:
טיסה 221/2 מת"א בשעה 9:40, ומאתונה ב-13:00.
טיסה 213/4 מת"א בשעה 15:25, ומאתונה ב-18:35.
טיסה 223/224 מת"א בשעה 16:30, ומאתונה ב-19:40.
ניתן לפנות למוקדי ארקיע או לאתר האינטנרט. קו חירום ארקיע 03-6903333 או קו חירום בוואטסאפ 053-3550455.
ישראייר הודיעה על הוספת טיסת חילוץ אחת מלרנקה לתל אביב הערב ה-20:35. מחיר כרטיס: 190 דולר בהזמנה ישירה באתר החברה.
ישראייר: "חלק מטייסי החברה גוייסו בצווי 8. לפיכך, החברה מעריכה כי במהלך הימים הקרובים, היא תידרש לפעול בלוח טיסות מצומצם מהתכנון המקורי"
בנוסף, פרסמה החברה הודעה מיוחדת: "לאור מבצע 'חרבות ברזל' והלוחמה בעזה קיימת פגיעה בכושר הייצור של החברה. פגיעה זאת עלולה לבוא לידי ביטוי בחלק מטיסות החברה, שתוכננו להתבצע באמצעות מטוסים חכורים, שנחכרו לתקופות קצרות. קיים חשש כי חלק מטיסות אלו יתבטלו, בשל העובדה כי הצוותים הזרים, המפעילים טיסות אלו ביקשו לעזוב את ישראל לאלתר. זאת ועוד, חלק מטייסי החברה גוייסו בצווי 8. לפיכך, החברה מעריכה כי במהלך הימים הקרובים, היא תידרש לפעול בלוח טיסות מצומצם מהתכנון המקורי. אנו עושים ככל יכולותינו למצוא פתרונות לכל הנוסעים שלנו ולכל הישראלים המבקשים לשוב לישראל".
אל על הודיעה על תוספת של ארבע טיסות ליממה הקרובה: טיסת LY1284 מרומא לתל אביב שתמריא בשעה 19:00, טיסת LY2529 מתל אביב לפראג שתמריא מחר בשעה 00:30, טיסה מלרנקה לתל אביב שתמריא מחר ב-10:00 וטיסה מתל אביב ללרנקה שתמריא מחר ב-16:30.
בנוסף, הודיעה החברה כי היא מתאימה מחירים למצב הביטחוני המיוחד:
  • כל היעדים עד לשעתיים טיסה - עד 299 דולר לכיוון.
  • יעדים מעל שעתיים טיסה ועד שש שעות טיסה - עד 499 דולר לכיוון.
  • יעדים מעל שש שעות טיסה - עד 899 דולר לכיוון.
"המחירים הם למחלקת תיירים ולכרטיסים מסוג קלאסיק הכוללים כבודה. המחירים תקפים בשלב זה לטיסות עד יום שבת, 14 באוקטובר, כולל. אל על פועלת להרחבת המחירים לתאריכים נוספים בהתאם להתפתחויות. לצד זה אנחנו ממשיכים עם המדיניות המקלה ללקוחות אל על המאפשרת גמישות בביטול ושינוי יעדים ומועדים ללא דמי שינוי וללא עלות נוספת".
מוקדם יותר היום פרסמה אל על הודעה שבה נאמר כי החברה עושה מאמצים אדירים להחזרת ישראלים מחו"ל הביתה בהקדם. "אנשי אל על מטפלים בישראלים רבים נוסעי אל על ונוסעים בחברות זרות שבוטלה טיסתם", נמסר. "תגברנו טיסות במספר מוקדים בעולם ונמשיך לתגבר ככל שנוכל". עוד נמסר כי "ישנן פעולות רבות שניתן לבצע באופן עצמאי בעמוד ייעודי שהקמנו לטובת המצב, בקישור הבא". בחברה הוסיפו: "הורדנו את מחירי הטיסות למינימום האפשרי והמחירים ממשיכים להתעדכן באתר בכל עת. אנו דוחים בתוקף אמירות על ניצול כזה או אחר של המצב לטובת העלאת מחירים". לסיכום נכתב: "נותרו מקומות בודדים לטיסות בימים הקרובים ואנו מאמינים כי בהמשך השבוע יהיה יותר היצע".
5 צפייה בגלריה
תורים בנתב"ג
תורים בנתב"ג
תורים בנתב"ג, היום
(צילום: רועי רובינשטיין)

היזהרו מסוכנים שמחפשים לגזור קופון

מאז אתמול בבוקר הגיעו לידי ynet תלונות על הפקעות מחירים בחברות תעופה שונות - זרות ומקומיות. במקרים מסוימים דרשו מחיר של יותר מ-1,000 דולר לכרטיס מאתונה לתל אביב, ואף קיבלנו דיווח על כרטיס מפריז במחיר של 7,000 אירו. מקרים אלו, כמו גם מקרים נוספים, היו כמעט תמיד בהזמנות דרך סוכן או אתר חיצוני שרק קישר אל חברת התעופה. ההמלצה שלנו היא לרכוש בעת הזאת כרטיסים ישירות דרך האתרים של חברות התעופה. נדגיש כי ייתכן שגם באתרים של חברות התעופה נרשמו כמה מקרי גזל מכעיסים אך מדובר במקרי קצה שאינם מייצגים.

התיירים נמלטו לנתב"ג: "אשן על הספסל, מפחיד לשוב לתל אביב"

ובזמן שבחו"ל ישראלים רבים מנסים למצוא כרטיס שישיב אותם הביתה, תיירים רבים שמבקרים בישראל מנסים להקדים את טיסתם ארצה. במהלך היממה הקרובה צפויים לעבור בשדה 60 אלף נוסעים שימריאו וינחתו ממנו. בטרמינל 3 היו היום (א') יותר אנשים מאשר אתמול, חלקם שהגיעו לשדה זמו רב לפני טיסתם, אפילו יממה, במטרה למצוא טיסה מוקדמת יותר וגם כדי להרגיש בטוח יותר כי נאמר להם ששדה התעופה בטוח יותר במחדר במלון או מדירה שכורה בתל אביב.
"הטיסה המקורית היא ביום שלישי בבוקר, אבל אני מנסה להגיע לטיסה הלילה. אני בטוחה שפה יותר בטוח מאשר בדירה בתל אביב"
אמיליה הינונן מפינלנד הגיעה לשדה יחד עם חברה במטרה לשוב למולדתה. "אנחנו פה כבר עשרה ימים ומאוד נהניתי עד לתחילת הלחימה", סיפרה בשיחה עם ynet. "ידעתי שתמיד יש סיכון שדברים כאלו יקרו והנה אנחנו כאן. הטיסה המקורית היא ביום שלישי בבוקר, אבל אני מנסה להגיע לטיסה הלילה. אני בטוחה שפה יותר בטוח מאשר בדירה בתל אביב.
"זו לא בעיה כזו גדולה עבורנו, אבל אנחנו מצטערים עבורכם שאתם חווים את זה שנה אחרי שנה. אני רק יכולה לדמיין את הקושי והסבל, הלב שלנו יוצא אליכם ואנחנו לא נפסיק לבקר פה".
5 צפייה בגלריה
אמיליה הינונן בנתב"ג
אמיליה הינונן בנתב"ג
אמיליה הינונן בנתב"ג
(צילום: רועי רובינשטיין)
היא סיפרה עוד על הפחד שאחז בה אתמול בבוקר עם האזעקות הראשונות בתל אביב: "לא הבנתי מה קורה ופשוט רצתי לחדר המדרגות ופגשתי שכנים שהסבירו לי מה קורה ומה לעשות, ואז בערב היו עוד אזעקות ושמעתי את הפיצוצים ומאוד פחדתי. אנשים התחילו לשלוח לי הודעות מפינלנד אבל אנחנו חווים את זה ויודעים שיש הרבה ישראלים ופלסטינים שסובלים. הסתכלתי מעט על התמונות אבל עצרתי כי לא רציתי לראות יותר".
הלן סאוטה, בת 31 משנגחאי, הגיעה לארץ בספטמבר, ואמורה לשוב למולדתה רק מחר ב-14:00 בצהריים, אך החליטה להגיע לשדה כבר הבוקר. "באתי לפה מוקדם כי ההורים שלי חושבים שהעיר מסוכנת ושדה התעופה בטוח יותר", סיפרה. "אני אשן פה על הספסלים הלילה, אני מפחדת לשוב לתל אביב".
טליה אבט מלונדון הגיעה לארץ עם משפחתה כדי לחגוג את סוכות וטיסתה חזרה בוטלה, בצהריים הצליחה להשיג טיסה למצרים ומשם ינסו להמשיך לטוס ללונדון. "זה מאוד מפחיד", אמרה, "אני מרגישה קצת אשמה שאנחנו עוזבים. אנחנו מתפללים למען החטופים".
5 צפייה בגלריה
טליה עם משפחתה
טליה עם משפחתה
טליה עם משפחתה
(צילום: רועי רובינשטיין)

במשרדי התחבורה והתיירות בוחנים תוכניות חירום

שר התיירות חיים כץ כינס היום את גורמי המקצוע במשרד התיירות ואת נציגי לשכת התיאום של תעשיית התיירות, הכוללת בין היתר, את התאחדות המלונות, לשכת מארגני תיירות נכנסת לישראל, התאחדות סוכני הנסיעות ועוד.
לפי הדיווחים, בנתב"ג תקועים 1,500 תיירים שרוצים לצאת מהארץ ולא יכולים בגלל ביטול הטיסות של חברות זרות
כץ קיבל סקירה מקיפה על האתגרים של תעשיית התיירות ומצבם של תיירים השוהים בארץ, והוצגו לו צרכים שונים שעלו ביממה האחרונה נוכח המצב, לרבות נושא האירוח וההטסה של תיירים שרוצים לצאת מהארץ, אך בשלב זה אינם יכולים. לפי הדיווחים, בנתב"ג תקועים 1,500 תיירים שרוצים לצאת מהארץ ולא יכולים בגלל ביטול הטיסות של חברות זרות. בדיון שקיים כץ נבחנת האפשרות להוציא רכבת אווירית בשיתוף רשות שדות התעופה כדי לאפשר להם לחזור לארצותיהם.
לאחר מכן לפנות ערב השר כץ פנה במכתב למנהלי חברות התעופה הפועלות בישראל, הזרות והישראליות, בבקשה להמשך פעילות סדירה, תמחור הוגן וגמישות בשינויי טיסה. "ישראל מצפה כי חברות התעופה ימשיכו לקיים טיסות לישראל וממנה", כתב כץ. "נבהיר כי נתב"ג ושדה התעופה ברמון ממשיכים לפעול כבשגרה וערוכים לקליטת טיסות".
כמו כן, ממשרד התחבורה נמסר הבוקר כי "בעקבות ביטולי הטיסות של חברות תעופה זרות לישראל, הנחתה שרת התחבורה והבטיחות בדרכים תא"ל (במיל') מירי רגב את מנכ"ל המשרד, רת"א ורשות שדות התעופה להפעיל תוכנית חירום שתסייע לנוסעים ישראלים שטיסתם בוטלה להגיע לישראל. עקב המצב הביטחוני וביטולי הטיסות והיכולת המוגבלת של חברות התעופה הישראליות לתת מענה למצב שנוצר. הטיפול באירוע ייקח זמן".

הטיסות מטרמינל 1 עוברות לטרמינל 3

בצהריים נמסר כי כל הטיסות הפנים ארציות המתוכננות להמריא או לנחות בטרמינל 1 בנתב"ג ,תפעלנה מטרמינל 3 החל מהשעה 16:30 ואילך. משרד התחבורה ורשות שדות התעופה ממליצים לטסים, בטיסות בינלאומיות ובטיסות פנימיות, להתעדכן באשר למועדי הטיסות באתר האינטרנט של רשות שדות התעופה ובחברות התעופה.

המועצה לצרכנות מציעה סיוע לנוסעים

המועצה הישראלית לצרכנות הודיעה כי פתחה "קו חם" צרכני מיוחד שיהיה פתוח בימים שני עד חמישי מ-10:00 עד 13:00 למענה וסיוע בבעיות צרכניות שנגרמו בשל ובעקבות המלחמה. המענה יינתן על ידי עורכי הדין של המועצה לצרכנות. בשעות האחרות ובבעיות צרכניות אחרות ניתן לפנות לפורום המועצה בפייסבוק או להגיש תלונה. הקו החם יופעל בטלפון מספר 03-5034903 ויעסוק בין היתר גם בנושאי תעופה.
פורסם לראשונה: 11:15, 08.10.23