יוסי פתאל, מנכ"ל לשכת מארגני תיירות נכנסת לישראל, התראיין הבוקר (יום ב') לאולפן ynet והביע דאגה מכך שהמצב הביטחוני יוביל לגל של ביטולים. בנוסף, הביע פתאל התנגדות חריפה לכוונת משרד האוצר לבטל את הפטור ממע"מ לתיירים.
"קיבלנו הרבה מאוד טלפונים מודאגים", אמר פתאל. "כל מה שמשודר כרגע מישראל זה שאנחנו נמצאים בפתחה של תקופה מאוד סוערת שהשיא שלה יהיה ברמדאן. אנחנו מקבלים הרבה טלפונים מאנשים שצריכים להעביר אלינו כסף ורוצים לוודא שהם יוכלו לבטל את ההזמנות בגלל המצב הביטחוני.
"הפתיע אותנו שבסוף השבוע יצרו איתנו קשר. הסנטימנט הזה של דאגה, אנחנו לא זוכרים משהו כזה כבר חמש-שש שנים, כך שזה חדש לנו. אנחנו עדיין מנסים להתאושש (מתקופת הקורונה א"ל), עוד לא הגענו למספרים של 2019".
1 צפייה בגלריה
תיירים בירושלים
תיירים בירושלים
תיירים בירושלים, ארכיון
(צילום: shutterstock)
איך בכל זאת מנסים להתגבר על זה, מה המסר שאתם מנסים לשדר? "אנחנו מנסים תמיד להגיד שפה יותר בטוח מאשר במכל מקום בחו"ל, אפילו שיש תמונות של אווירת מלחמה. אף אחד מאיתנו לא היה רוצה לנסוע למקום שיוצאים ממנו תמונות כאלה. באולפנים מדברים באופן שגורם לאנשים לרצות לדחות את הנסיעות שלהם לישראל. כרגע אנחנו מבטיחים שאם במועד הנסיעה אנשים ירצו לבטל, אנחנו והשותפים העסקיים שלנו – בתי מלון, אתרי התיירות אוטובוסים וכו' – נשיב את הכסף ללקוחות, אנחנו לא יכולים להבטיח שהכל יהיה פה שקט ובסדר. הכניסו לשפה את המילים 'אינתיפאדה 3', ואנחנו בצרות בסך הכל".
פתאל התייחס גם לדיווחים משבוע שעבר כי במשרד האוצר מעוניינים לבטל את הפטור ממע"מ ממנו נהנים התיירים הנכנסים לישראל. כיום, תיירים הנכנסים לישראל פטורים מתשלום מע"מ על מגוון שירותים: לינה במלונות, השכרת רכב או כשהם צריכים להתאשפז בבית חולים. לעומת זאת, כשהם קונים מוצרים הם משלמים מע"מ 17%, וכשהם מגיעים לשדה הם יכולים לבקש עליהם החזר מס. כעת האוצר רוצה לבטל את פטור המס על החלק הראשון.
"זה מדאיג אותנו יותר מהמצב הביטחוני", אמר פתאל. "אין תקדים לזה שמנסים להטיל מע"מ על ענף ייצוא. בפורום הכלכלי העולמי יש דירוג של יוקר המדינה לתיירים. ישראל במקום הראשון, אנחנו הכי יקרים בעולם". לדבריו, "כל התוכנית הזאת נראית על סף ההזויה, בטח לאור המצב. לא סביר שמדינה שהיום מתאוששת הכי לאט בעולם בחזרה לתיירות בגלל המחירים, אז ייקרו אותה בעוד 17 אחוז וזה לא ישנה לאף אחד. זה לא סביר".