32 פיגועים, שבעה נרצחים, שלושה פצועים קשה ועוד שניים בינוני: אלו המספרים מתחילת חודש ינואר 2023. אחרי שבת מדממת בירושלים וירי רקטות לדרום בלילה שבין חמישי לשישי, שבעקבותיהם התכנס הקבינט המדיני-ביטחוני אמש, גורם בכיר במשטרה אמר ל-ynet: "מזהים הסלמה, יש 41 התרעות לפיגועים שיכולים להתרחש כל רגע".
7 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
במשטרה אמרו כי לכוחות לקחו 5 דקות להגיע לזירה לאחר הדיווח. זירת הפיגוע בשכונת נווה יעקב בירושלים
( צילום: יואב דודקביץ')
7 צפייה בגלריה
כוחות המשטרה פועלים בירושלים
כוחות המשטרה פועלים בירושלים
פעילות מתוגברת של כוחות המשטרה, הבוקר בירושלים
(צילום: דוברות המשטרה)
לדבריו, "אנחנו מזהים הסלמה, בפרט שברבים מהפיגועים יש שימוש בנשק". הגורם אמר כי על שולחן המשטרה נמצאים 41 התרעות לפיגועי חבלה והיערכות לפיגועים יחידניים, שלדבריו מהווים "פיגועי חקיינות של בודדים". לפי המשטרה, מרבית הפיגועים וניסיונות הפיגוע שסוכלו, 29 מתוכם, התרחשו במחוז ש"י, ובסוף השבוע, כאמור, בשכונת נווה יעקב ועיר דוד בירושלים.
לאחר הפיגוע בוצעו מעצרים נרחבים בסביבת המחבל עלקם חיירי, שרצח שבעה בני אדם בשכונת נווה יעקב בירושלים. ראש הממשלה בנימין נתניהו טען בישיבת הקבינט אתמול כי מדובר ב"מסיתים, סייענים ותומכי טרור", אך בפועל 40 מתוך 45 העצורים שוחררו לאחר שנחקרו. אחרי שבלילה נאטם ביתו של חיירי, היום הוחלט גם על אטימת בית המחבל בן ה-13 מסילוואן, מוחמד עליוואת, שביצע את הפיגוע בעיר דוד שבו נפצעו שניים. מדובר בהחלטה חריגה שכן המחבל לא הצליח לרצוח - אך יש לציין שהיא הפיכה, שכן לא מדובר בהריסת הבית אלא רק באיטומו.
במשטרה מתגברים בכוחות גדולים, ואף פנו בבקשה לצה"ל לקבל תגבור מצד חיילים למשימות אבטחה בירושלים וברחבי הארץ. הבוקר נמסר מדובר צה"ל על תגבור, שיחל ממחר, של שתי פלוגות לירושלים ולאזורים הסמוכים לקו התפר. בתוך כך, ראש הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי ביקר הבוקר באוגדת יהודה ושומרון, שם קיים הערכת מצב על רקע האירועים הביטחוניים האחרונים.
שר הביטחון יואב גלנט, שביקר גם הוא באוגדת יהודה ושומרון היום, חזר על הצעדים שנידונו בקבינט, ואמר כי "נביא קו התקפי ויוזם נגד מי שמנסה לפגוע בילדינו. נפגע בכל מי שמסייע למחבלים, ואם יהיה צורך נהרוס את בתיהם ונשלול את זכויותיהם". גלנט הבהיר: "לצד זאת, אנחנו רוצים להרגיע את השטח ולהחזיר את השקט. המשמעות היא שכל מי שמתנהג כשורה יוכל לעבוד ולהתפרנס. אנחנו רוצים עתיד טוב יותר לאוכלוסייה הפלסטינית, ולכל מי שנוהג כחוק".

7 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט בסיור באוגדת איו"ש
שר הביטחון יואב גלנט בסיור באוגדת איו"ש
"רוצים להרגיע את השטח". גלנט באוגדת איו"ש, היום
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
7 צפייה בגלריה
שובל רקטה ששוגרה מעזה, הלילה
שובל רקטה ששוגרה מעזה, הלילה
הרקטות ששוגרו מעזה בלילה שבין חמישי לשישי
(צילום: AFP)
בחלוקה של הפיגועים, נרשמו 17 ניסיונות פיגוע בירי, שישה באמצעות דקירה, חמישה באמצעות מטען ועוד ניסיון פיגוע דריסה. מדובר בסימני רמת מתח ביטחוני הדומים לאלו שהתרחשו לפני מבצע "שומר החומות" במאי 2021. בנוסף, מתחילת החודש ועד הפיגוע האחרון בעיר דוד אתמול, חוסלו שבעה מחבלים בזירה, חמישה מחבלים נעצרו ועוד אחד נפצע באורח קשה.
אחרי הפיגוע בשכונת נווה יעקב בשבת מתחו תושבים ביקורת על זמני ההגעה של כוחות המשטרה לזירה, בהן טענות על כך שהשוטרים הגיעו למקום רק אחרי 20 דקות. גורמים במשטרה אמרו כי בשעה 20:13 החל הפיגוע, בשעה 20:14 הגיע דיווח ראשוני למוקד 100, ובשעה 20:19 זיהו שוטר ומתנדב בניידת סיור את המחבל שירה לעברם, כשלאחריו החלו במרדף אחריו עד לחיסולו. קודם לכן הם טיפלו בהפרות סדר בבית חנינא, שמעו בקשר על הפיגוע והזדרזו להגיע לזירה בנווה יעקב.
המשטרה עדכנה כי העלתה לכוננות הגבוהה ביותר את רמת ההרתעה וסיכול אירועי הטרור על מנת להעניק תחושת ביטחון לציבור. הפריסה הרחבה נועדה להגיב לכל קריאה שמגיעה למוקד 100, ובמשטרה מדגישים כי הם נמצאים בכל מוקדי החיכוך מול האוכלוסייה שממנה יוצאים המפגעים. מדובר באירועי טרור יחידני, והמענה לכך הוא פריסה רחבה ותגובה מהירה לכל קריאה, בין אם רגלית, באופנועים או בניידות סיור. במשטרה מבקשים מהאוכלוסייה לנהוג בערנות ולדווח על כל חשד. במשטרה מבהירים כי השימוש בנשק על-ידי אזרחים, בהגנה עצמית ובחיסול של מחבל בזמן פיגוע, הוא רק על פי דין ועל ידי מי שמיומן בהפעלת אקדח ברישיון. העדיפות, מדגישים, היא להזעיק את כוחות המשטרה לזירת הפיגוע.

7 צפייה בגלריה
ישיבת הקבינט
ישיבת הקבינט
הוחלט לאפשר הרחבה של רישיון נשיאת נשק. הקבינט, אתמול
(צילום: חיים צח \ לע"מ)
דובר המשטרה ניצב-משנה אלי לוי התייחס הבוקר בריאיון לאולפן ynet לפיגועים בירושלים, ועל החלטות הקבינט אמש, בין היתר, לאפשר הרחבה של רישוי מתן כלי ירייה לאזרחים נושאי נשק: "ראינו לא פעם ולא פעמיים שאזרחים שיודעים לשאת נשק, יודעים לעשות בו שימוש מושכל, ומנטרלים מחבלים".
"קראנו לציבור שמחזיק ברישיון נשק לשאת את הנשק עליו, כפי שחזרנו על קריאה הזו בכוננות חגי תשרי בשנה שעברה", אמר נצ"מ לוי. הוא התייחס בנוסף להיערכות להסלמה הביטחונית, ואמר: "אנחנו מסכלים הרבה מאוד התארגנויות של פיגועים, יש לנו הרבה מאוד משימות ויעדים. בהנחיית המפכ"ל, ומאז אתמול, השוטרים שלנו עובדים במשמרות של חצי יממה בכוננות הגבוהה ביותר למען הציבור".
על תפיסת הנשק הלא חוקי בחברה הערבית אמר נצ"מ לוי כי בשנתיים האחרונות "אנחנו במאמץ אדיר לתפוס את הנשק הלא-חוקי, ועושים את זה מהצפון ועד הדרום ומדי לילה. בשנת 2022 סיכלנו ניסיונות הברחה מגבולות המדינה לשטח ישראל, ונתפסו יותר מ-650 כלי ירייה. אם יהיו לנו עוד שוטרים בשטח, אז יהיו לנו עוד שוטרים במשימות מדי לילה, כדי לתפוס עוד אמצעי לחימה לא חוקיים".
7 צפייה בגלריה
מפכ"ל משטרה יעקב שבתאי ראש העיר ירושלים משה ליאון מפקד מחוז ירושלים דורון תורג׳מןדורוןפיגוע ירי יריות ליד קבר דוד ירושלים מחבל טרור לעבר אוטובוס תחבורה ציבורית שבעה 7 פצועים נפצעו 2
מפכ"ל משטרה יעקב שבתאי ראש העיר ירושלים משה ליאון מפקד מחוז ירושלים דורון תורג׳מןדורוןפיגוע ירי יריות ליד קבר דוד ירושלים מחבל טרור לעבר אוטובוס תחבורה ציבורית שבעה 7 פצועים נפצעו 2
"צריכים להוסיף תקנים לשיטור העירוני". ליאון (משמאל) יחד עם המפכ"ל קובי שבתאי (באמצע) ומפקד מחוז ירושלים דורון תורג'מן (מימין)
ראש העיר ירושלים, משה ליאון, שהתראיין הבוקר לשרון כידון וישי שנרב ב-ynet radio, שיתף בתחושות שלאחר האירועים הקשים שהתרחשו בבירה בסוף השבוע: "חשוב לנו להמשיך בשגרה ולזכור שהאירועים האלה יכולים להיות בכל מקום בארץ".
"התחושות קשות. נעשה כל מה שצריך, מעבר לתגובות לאירועים האלה, לחזור כמה שיותר מהר לשגרה כמו שירושלים יודעת", אמר ליאון. על ההיערכות להסלמה בעיר אמר ליאון כי "כרגע כוחות הביטחון והמשטרה פרוסים עד הקצה. הם מספקים ביטחון גם בשכונות קו התפר. חשוב לזכור, אנחנו צריכים להוסיף תקנים קבועים לשיטור העירוני, לדוגמה, שהוא מאוד חשוב. צריך להוסיף עוד ועוד שמירה והשגחה על השכונות הללו, שנמצאות ממש בסמוך לשכונות במזרח העיר".
ליאון התייחס גם למתיחות סביב מזרח ירושלים, ועל העובדה ששני המחבלים שביצעו את הפיגועים בעיר בסוף השבוע הגיעו מהאזור: "אנחנו ממשיכים באותם שירותים שניתנים במזרח העיר, ואמשיך אותם כרגיל. אנחנו מדברים על אוכלוסייה של 330 אלף תושבים. רובם לא רוצים בטרור ומעוניינים להמשיך חיים רגילים. בסופו של דבר, הם חלק מהכלכלה הירושלמית, וחלק מהעובדים בכוח האדם בעיר. אנחנו צריכים למנוע את המיעוט הזה שגורם לטרור, ולעצור אותו בדרכים יותר יצירתיות וחכמות".
7 צפייה בגלריה
ראש עיריית לוד יאיר רביבו בהלוויה של מנאר וחדרה חג'אג'
ראש עיריית לוד יאיר רביבו בהלוויה של מנאר וחדרה חג'אג'
"נחכה ל'שומר החומות 2' בשביל להתעורר?". ראש העיר לוד יאיר רביבו
(צילום: יאיר שגיא )
העיר לוד הייתה מהמוקדים הבולטים במהומות "שומר החומות" במאי 2021. ראש העיר לוד, יאיר רביבו, אמר הבוקר בריאיון לדוריה למפל ואודי סגל ב-ynet radio כי מאז האירועים הוא "לא רואה שמשהו השתנה. נחכה ל'שומר החומות' 2 בשביל להתעורר?".
"מדברים על המשמר הלאומי וזה עוד לא קרה, מדברים על תגבור המשטרה וזה עוד לא קרה", אמר רביבו. "האווירה של מלחמת חמולות בתוך החברה הערבית, וקיימת אדישות בתוך הממשלה שלא מטפלת בזה. יש חשש שמה שקורה כרגע בירושלים וביהודה ושומרון יעלה מדרגה, ואז יזלוג לערים המעורבות".
"בחברה הערבית כיום יש יותר נשק מכל צבא ההגנה לישראל. התרעתי על הנשקים האלה שנים". רביבו הוסיף כי "הנשקים האלה זולגים לעזה או ליהודה ושומרון, ואז מככבים, לצערנו, בפיגועי ירי בכבישים או ברחובות העיר. צריך להשתחרר מהתפיסה, זה כבר לא אינתיפאדה של אבנים ובקבוקי תעברה, זה נשקים. כל אחד יכול להשיג אותם, לאן הגענו?". על השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אמר רביבו כי הוא "בא ברצון טוב, אבל בסופו של דבר המבחן הוא מבחן התוצאה".

ראש אמ"ן לשעבר ומנהל המכון למחקרי ביטחון לאומי INSS תמיר הימן הזהיר כי אנחנו בתחילתה של אינתיפאדה שלישית. בריאיון לאולפן ynet אמר הבוקר הימן כי "רק אודות לפעולות יוזמה התקפית, מודיעין מצוין ומערכת מסונכרנת מבצעית, אנחנו לא רואים את האירועים שהתרחשו בשבת קורים בתדירות גבוהה יותר".
לדבריו, "אנחנו רואים פה אינתיפאדה של צעירים, רואים כאן התמודדות של דור שלם שנקרא לו דור המילניום, שאיבדו תקווה מההנהגה שלהם ורואים צורך בלייצר גל של אלימות". הימן הוסיף "דווקא הארגונים הממוסדים, חמאס והג'יהאד האיסלאמי, לא נמצאים בחזית. להפך, אותם מפגעים שאנחנו רואים עכשיו שייכים לאותו דור שמאוכזב שמהארגונים הישנים, שמזהים את הגל ומנסים לרכוב עליו".
"זו בעיה מודיעינית חמורה ביותר, שאנחנו רק רואים את ראשיתה, והיא עתידה להסלים בעקבות דעיכת הרשות הפלסטינית", הוסיף הימן. "אסור לנו להאיץ את התהליך הזה של ההסלמה באמצעות החלשה נוספת של הרשות, שהיא גם ככה על כרעי תרנגולת, עם משבר מנהיגות חמור". הימן אמר כי ההחלטות שהתקבלו בקבינט, שאותן הגדיר "טקטיות", הן טובות, אך לא פותרות את הבעיה האסטרטגית: "אנחנו מובילים בעולם בהבנה שהכרעת טרור היא על בסיס הכרעה מערכתית, ועל בסיס הרבה מאוד גורמים. מי שתולה את ההתרעה בכלי אחד, לא זוכר את הלקחים מהעשור האחרון שבו הצלחנו להתמודד בצורה טובה יחסית עם הטרור".