ליזי שלום, מדריכת טיולים עם ותק של 28 שנה בתחום, מוציאה מזה שלוש שנים קבוצות ישראלים לטורקיה כל שבועיים, ובריאיון לאולפן ynet, בעודה באיסטנבול, היא מספרת עד כמה נדהמה ממעצרם של בני הזוג, נטלי ומורדי אוקנין: "זו פעם ראשונה שאני שומעת על דבר כזה. אני אישית מרגישה כאן כמו בבית יחד עם הקבוצות שאני לוקחת. אני מסתובבת ברחובות, אוהבים ומכבדים אותנו כאן. הטורקים אפילו לא יודעים על המאורע שקורה. בטורקיה לא יודעים על זה", סיפרה שלום, שמכהנת גם כמנכ"לית טיילת טרוול מבית ישראייר.

"נאמר להם לא לצלם את הבית הזה"

"אני חושבת שתייר ישראלי שמטייל בעולם, בכל מקום בעולם, צריך לדעת את חוקי המדינה שאליה הוא נוסע ולא למתוח יותר מדי את הקווים, אלא לכבד את המדינה שאליה הוא נוסע. אנחנו במדינה מוסלמית ולמדינה חוקים משלה ואפשר לכבד ולשמור את החוקים. גם הטורקים עצמם יודעים שאת הבית של ארדואן לא מצלמים. אם טורקי היה מצלם את הבית הזה הוא היה נעצר באותו רגע".
4 צפייה בגלריה
הזוג שנעצר בטורקיה לאחר שצילם את ארמון ארדואן
הזוג שנעצר בטורקיה לאחר שצילם את ארמון ארדואן
הזוג שנעצר בטורקיה לאחר שצילם את בית ארדואן
(מתוך פייסבוק)
לדברי שלום, בני הזוג לא צילמו את הארמון של ארדואן, כפי שפורסם תחילה, אלא את בית הקיט שלו שבו הוא מתארח בסופי שבוע. "מהפרטים שאני יודעת נאמר להם לא לצלם את הבית הזה".
על השאלה האם אנשים ביטלו את נסיעתם לטורקיה מאז התקרית ועד כמה הם מפחדים לבוא, ענתה שלום כי היא מקבלת עשרות שיחות מאנשים שרוצים לבטל. מאתמול בערב וכולל הבוקר, אני מקבלת הרבה שיחות ומיילים של אנשים שרוצים לבטל".
שליח ynet ו"ידיעות אחרונות", יואב זיתון, שוחח אתמול עם כמה תיירים בדרכם לטורקיה. "התחושות לא הכי נעימות בעולם. ליבי עם הזוג המסכן שנפל קורבן, באמת ממש ממש לא נעים. אבל הזמנו את הכרטיסים לפני שידענו על המקרה הזה, אז לא רצינו לוותר עדיין, ומורידים פרופיל", סיפרה נירית שחר. נוסע נוסף, ניר שחם, אמר גם הוא כי בכוונתו "להוריד פרופיל" במהלך הטיול בטורקיה.
גם יוסי צרפתי, מדריך טיולים ותיק באיסטנבול וסביבתה, סיפר ל-ynet כי מאז פרסום דבר המעצר ביום חמישי קבוצות תיירים רבות ביטלו את ההזמנות שלהן אצלו. "קיבלתי הרבה מאוד ביטולים לקבוצות שאמורות לצאת בחודש-חודשיים הקרובים, בערך 70% - וזה חמור מאוד. אנשים מפחדים", אמר.

"חבל שנכניס שנאה בין שני העמים"

לעומת זאת, מדריכת הטיולים שלום, שנמצאת, כאמור, באיסטנבול גם כן, אמרה לאולפן ynet: "אין כל סכנה לישראלים לטייל בטורקיה. אני תמיד אומרת – את השלום עושים אנשים, לא מנהיגים. בטורקיה אוהבים אותנו, חבל שאנחנו לא יכולים לראות את האירוע הזה כתקרית ואני מקווה שזה יסתיים בימים הקרובים. חבל שנכניס סתם שנאה בין שני העמים. האחריות כאן היא שלנו האזרחים, אוהבים אותנו כאן בטורקיה, חשוב לי שעם ישראל יגיע לכאן ויראה כמה אוהבים אותנו כאן ומקבלים אותנו בידיים פתוחות".
4 צפייה בגלריה
ליזי שלום בטורקיה
ליזי שלום בטורקיה
"אוהבים אותנו כאן". ליזי שלום על גדות הבוספורוס בטורקיה
4 צפייה בגלריה
ליזי שלום בטורקיה
ליזי שלום בטורקיה
שלום וקבוצת הישראלים שאיתה היא מטיילת כעת בטורקיה
(באדיבות ליזי שלום)

ירידה של כ-30 אחוזים במספר ההזמנות לטורקיה

מבדיקה שערכנו עם סוכנויות הנסיעות, נראה שיש תנועה ערה של בירורים וביטולים בטיסות ליעד.
יהודה דואניס, המנהל המסחרי של אמדאוס ישראל, מסר ל-ynet כי "בימים האחרונים אנו רואים ירידה של כ-30 אחוזים במספר הזמנות הנופשונים לאיסטנבול ולאנטליה. הירידה בהיקף ההזמנות צברה תאוצה בעיקר לאחר הארכת המעצר ב-20 יום של הזוג הישראלי". אמדאוס היא חברה לפתרונות טכנולוגיים בתחום התיירות שעובדת עם כ-3,500 סוכנים בישראל מתוך כ-4,500 סוכנים.
אורן כהן מגורי, סמנכ"ל שיווק ומכירות בשטיח המעופף, אמר ל-ynet: "אנחנו לא רואים ביטולים בקו לאנטליה, המטוסים לימים הקרובים מלאים והביקושים לאנטליה כסדרם. מנגד אנחנו מזהים את הביטולים של הישראלים לאיסטנבול ובמקביל מתגברים את הקו לדובאי בטיסה נוספת. יש הסתערות על דובאי שלא הייתה הרבה שנים בענף התיירות". כעת, אולי יותר מתמיד, כיעד שיחליף את טורקיה.
לדברי שירלי כהן עורקבי, סמנכ"ל אשת טורס: "אנחנו רואים כרגע האטה מתונה יחסית של כ-15 אחוזים בהזמנות חדשות לטורקיה. לקוחות שכבר הזמינו מתקשרים כדי לברר, אך עדיין אין ביטולים.
4 צפייה בגלריה
אנטליה טורקיה
אנטליה טורקיה
גם היא על הכוונת? ביטולים בהזמנות לאנטליה, בנוסף לאיסטנבול
(צילום: שאטרסטוק)
"אנחנו נמצאים בעיצומו של האירוע, והאופן והמהירות שבו הוא יסתיים ישפיעו מאוד על הביקושים. איסטנבול ואנטליה היו בין היעדים הכי נמכרים בחודש האחרון, ואם האירוע הזה יסתיים במהירות הישראלים לא יוותרו על טורקיה בקלות. כן אפשר לראות עלייה קלה בביקושים לגאורגיה ולאיחוד האמירויות, שייתכן שבאים על חשבון ביקושים חדשים לטורקיה".
עם זאת בקבוצת התיירות "קווי חופשה", הכוללת את החברות: הדקה ה-90, סיטונאית התיירות קווי חופשה, בליק תיירות וחברת התעופה היוונית בלו בירד איירוויס, מסרו ל-ynet כי אינם רואים ביטולים לטורקיה, ליעדים איסטנבול ואנטליה. "רק הבוקר יצאו לשני היעדים 16 טיסות. הטיסות, שאותן מפעילה קווי חופשה והדקה ה-90 לאנטליה באמצעות חברת התעופה tailwind, ולאיסטנבול באמצעות חברת התעופה פגסוס - יצאו מלאות וזה מה שמסתמן גם לגבי הטיסות המתוכננות להמשך השבוע.
"צריך להבין שהרוב המוחלט של הטסים לטורקיה הינו קהל מהמגזר הערבי שאינו מושפע מהמצב הנוכחי. בנוסף, אנטליה תמיד נתפסה כיעד בטוח ומחבק עבור הקהל הישראלי - יהודים וערבים כאחד, גם בתקופות מתוחות בין המדינות".