המלצרים במסעדת "קול" אדיבים ומהירים. הידיעה על מעצר בני הזוג נטלי ומורדי אוקנין לא בדיוק העסיקה אותם בימים האחרונים. אחד, שחברו היה זה שדיווח למשטרה המקומית על הישראלים, מופתע למשמע התגלגלות הפרשה.

"אם תייר יצטלם בסלפי חשוד ליד הפנטגון שלכם בתל-אביב, לא תדווח על זה למשטרה?" הוא שואל. "היה פה ניסיון הפיכה ופיגוע ענק בשדה התעופה רק בחמש השנים האחרונות, אתה לא יכול לצפות שלא נהיה כאן זהירים".

המעצר הדרמטי בטורקיה - כתבות נוספות

אלא שמסביבו, במסעדה ההומה בקומה ה-40 במגדל הטלוויזיה-רדיו צ'אמליג'ה, הסועדים תופסים בלי היסוס סלפי ברקע הנוף הפנורמי המרהיב. גם בסוף השבוע הזה, המגדל, עוד מפלצת ארכיטקטונית חדשה ועוצמתית של הנשיא ארדואן, חולש על חלקים גדולים מאיסטנבול, וקשה לפספס הזדמנות לתמונה טובה.

אזהרות על צילום - או בפרט צילום ביתו של ארדואן - לא מופיעות במתחם. תיירים מגרמניה, מברזיל וממדינות המפרץ מתנהגים כאן בחופשיות יתרה, איש לא מהסס לתקתק במצלמת הטלפון ולשתף ברשתות החברתיות.
המבקרים לא עודכנו, כנראה, שצילום אחד יותר מדי עלול לסבך אותם במעצר - ואולי אפילו לשלוח אותם לשנים ארוכות מאחורי סורג ובריח. תיעוד שהגיע לידי ynet ו"ידיעות אחרונות" מגלה שגם בסוף השבוע הזה ישראלים צילמו מקרוב את ארמון ארדואן באין מפריע. צפו בתיעוד, בפתח הכתבה.
במשדר ynet התייחס הבוקר (יום א') עורך דינם של בני הזוג, ניר יסלוביץ, לניסיונות לשחרור העצורים: "הגעתי לפה אתמול בבוקר, וישר קיימתי קשר עם כל הגורמים הרלוונטיים שנוגעים בדבר על מנת לפעול ולעשות כל שניתן בידי על מנת להוביל לשחרור מהיר. ממה שהתרשמתי במו עיניי, ההתנהלות פה תקינה ועושים פה מאמץ נכון על מנת לבדוק דברים מסוימים ולשים סוף לסאגה הזאת".
"אני רוצה לשבח את הרשויות, מהרגע שהגעתי עושים כל מה שניתן באופן תקין וראוי על מנת לקיים חקירה ראויה", הוסיף וביקש להודות גם "לגורמי משרד החוץ שעובדים איתי בצמוד על מנת שנוכל להצליח במשימה. זו שליחות של ממש, ואני מקווה מאוד שנסיים את השליחות הזו מהר. אם לא הייתי חדור אמונה וידיעה שאני יכול להוביל עכשיו אדם ארצה, לא הייתם מדברים איתי".

התקווה התנפצה

הפרשה, שנראתה בתחילה אולי כתקרית לא משמעותית במיוחד, התנפחה בסוף השבוע לממדי משבר דיפלומטי של ממש. כשבני הזוג הישראלים, שנתפסו מצלמים את ארמונו של הנשיא ארדואן, הובלו לבית המשפט, כל התחזיות העריכו שיגורשו לישראל בהמלצת המשטרה.
אלא שהטורקים, כך נראה, הבינו שגם אם לא מדובר במרגלים, יש להם ביד קלף מיקוח מול ירושלים. התובע ביקש להאריך את מעצרם עד להגשת כתב אישום בסעיף החשד החמור ביותר: ריגול. הארכת המעצר ב-20 ימים שלחה את השניים לבתי כלא נפרדים, גרמה לתקוות במשפחתם להתבדות - ולישראל לראות בפרשה תקרית מדינית.
5 צפייה בגלריה
המסעדה שממנה צולמה התמונה של הארמון
המסעדה שממנה צולמה התמונה של הארמון
המסעדה שממנה צולמה תמונת הארמון
(צילום: יואב זיתון)
עד אתמול (שבת), שום נציג ישראלי או משפטי לא ביקר את השניים במעצרם. החשש בישראל הוא שכל יום ושעה שיעברו ללא פתרון, יקטינו את הסיכוי לשחרורם המהיר. חמישה ימים מאז מעצרם, באי כוחם הישראלים והטורקים החלו ללמוד את עיקרי החשדות כדי לגבש ערעור על הארכת מעצרם. בטורקיה, הרשעה בריגול עלולה לגרור מאסר של עשרות שנים ואף חמור מכך, ובני המשפחה חוששים עתה מהגרוע מכל.
בטורקיה הפרשה פחות מוכרת לציבור ולא מסוקרת בכלי התקשורת כמו בישראל. בעובדה הזו אפשר לראות שביב תקווה: בינתיים, לפחות, הנשיא ארדואן לא לוחץ למקסם רווחים פוליטיים כתוצאה מהפרשה. בישראל טיפלו בפרשה עד כה באופן שקט, והעבירו לטורקים מסרים שמדובר בזוג תמים.
5 צפייה בגלריה
הזוג שנעצר בטורקיה לאחר שצילם את ארמון ארדואן
הזוג שנעצר בטורקיה לאחר שצילם את ארמון ארדואן
בני הזוג אוקנין. קלף מיקוח של הטורקים
(מתוך פייסבוק)
התקווה הייתה שבני הזוג, שאוהבים את טורקיה ואת התרבות שלה, יגורשו לארץ עם איסור חזרה למדינה למשך שישה חודשים, ויוכלו לפגוש את בנם המשותף בן החמש, בעל צרכים מיוחדים. התקווה הזו התנפצה בסוף השבוע.

זירת הפשע

ובינתיים, איסטנבול התוססת ממשיכה בשלה. מסעדת ה"לוק" הדו-מפלסית - "זירת הפשע" - חולשת על שתי קומות בצמרת המגדל העצום, המעוצב בצורה מעוגלת ובולט למרחוק כבר מהכביש המהיר משדה התעופה סאביחה. הנוף, כאמור, עוצר נשימה.
למרות אזהרות מוקדמות מתפוסה מלאה, במסעדה ניתן היה למצוא שולחן. לא ליד החלון; אלו נתפסים מראש, בעיקר בסופי שבוע. המחירים, בחסות קריסת הלירה הטורקית, ברצפה: מנה ממוצעת מסתכמת ב-20 שקלים לסועד. בשוליו המטופחים של האתר סבתא טורקית סורגת בחצי שכיבה, על גרם מדרגות חדיש, את מרכולתה.
5 צפייה בגלריה
בית ארדואן בטורקיה
בית ארדואן בטורקיה
בית ארדואן. ה"בלפור" של טורקיה
ומסביב למגדל, גבעת שכונת הווילות הנאות, מוקפות גנים ובריכות פרטיות. אחת מהן שייכת לנשיא הכול יכול רג'פ טאיפ ארדואן. כבר בכניסה למתחם המגדל עמדת האבטחה סורקת במכונת רנטגן כל תיק של מבקר ותייר. את המזוודה שלי נדרשתי להשאיר בעמדה זו עד לסוף הביקור באתר. המיקרופון שלי זכה לפרצוף עקום מצד מאבטחת מקומית, ולאחר התייעצות קלה אני נדרש להשאיר גם אותו בעמדת הכניסה.
לא ניתן לזהות מפה את הווילה של ארדואן באופן מיידי. עשירי העיר גרים בשכונה השקטה, אך לפי מדריך תיירים מקומי, נראה כי מדובר ב"בלפור" של איסטנבול: אופנועני משטרה חסמו את הכביש היורד מטה לטובת שיירת השרד שיצאה אתמול אחר הצהריים עם הנשיא. בפקק שנוצר היו שקיללו וצפרו, ונהג המונית העיד שככה זה בכל סוף שבוע שבו הנשיא מגיע למקום.
5 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
בינתיים, לא לוחץ למקסם רווחים פוליטיים. ארדואן
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
ניר יסלוביץ
ניר יסלוביץ
עו"ד ניר יסלוביץ, פרקליטם של בני הזוג
(צילום: טל שמעוני)
ה"ארמון" ממוקם ברחוב קסיקלה. בריקדות המשטרה, לצד חומות גבוהות לאיגוף הקומפלקס הנשיאותי, מופיעות עוד שני רחובות קודם. קסיקלה עצמו הוא רחוב שגרתי: חנויות פירות וירקות ותחנת מטרו, כשאת השלווה מפריעים רכבים משוריינים גדולים.
העוברים ושבים בשכונה הגבוהה במרכז איסטנבול, המשקיפה למזרח הבוספורוס ולחלקה האסיאתי, לא ידעו דבר על הפרשה שמדירה שינה מעיני רבים במשרד החוץ. "יש כאן תיירים מישראל באופן קבוע, בודדים וקבוצות, והם מקבלים הרגשה בטוחה של בית", אמר אחד העובדים במגדל, "אין סיבה שזה לא יימשך".