בעקבות שני מחדלים חמורים שאירעו לאחרונה בנמל התעופה בן גוריון – האחד לפני כחודשיים, אז נער בן 13 הצליח לעלות על טיסת אל על לארצות הברית ללא דרכון וללא כרטיס, והשני אתמול, כאשר צעיר ישראלי כבן 18 הסתנן לטיסת אוסטריאן איירליינס לווינה ללא כרטיס טיסה – החליטו ברשות שדות התעופה על נקיטה של שורת צעדים מיידיים לשדרוג תהליך הנוסע היוצא בנתב"ג, במטרה למנוע אירועי הסתננות נוספים.
בשני המקרים המחדלים אירעו במקומות שונים בשרשרת השלבים עליהם אחראיות רשות שדות התעופה, רשות האוכלוסין וחברות התעופה.
מטעמי ביטחון שדה לא ניתן לפרט את מלוא ההחלטות שהתקבלו בישיבה שנערכה היום בהשתתפות מנכ"ל רשות שדות התעופה וגורמים בכירים נוספים. עם זאת, ניתן לומר כי השינוי המרכזי שנקבע נוגע לאופן בדיקת כרטיס הטיסה.
אם עד כה היו שלבים שונים בתהליך – מהכניסה לטרמינל ועד העלייה למטוס – שבהם הנוסעים לא נדרשו להציג כרטיסי טיסה, הרי שמעתה, במסגרת תהליך שיוטמע באופן מדורג, יידרשו הנוסעים להציג את כרטיסי הטיסה גם בשלבים שבהם הדבר לא נדרש בעבר.
גורמים ברשות שדות התעופה העריכו כי בשלביו הראשונים של המהלך ייתכן שתחול התארכות זמני ההמתנה, וכי התורים בצמתים שונים בנמל התעופה עשויים להתארך.
ברשות שדות התעופה הדגישו כי המהלך מהווה חלק בלתי נפרד מתהליך הבידוק בנמל התעופה בן גוריון, וצעד נוסף במסגרת התוכנית הרב-שנתית לשיפור היעילות, הבקרה וההליכים התפעוליים בתהליך הנוסע היוצא.
עוד נמסר כי שלב ההטמעה והלמידה, לרבות יישום הנוהל החדש, יושלם במהלך השנה הקרובה ויבוצע באופן מדורג ומבוקר. כחלק מהתוכנית הכוללת יבוצעו שורה של שינויים ותוספות, ובהם תגבור כוח אדם בנקודות מפתח בתהליך, התאמת תצורות עבודה והטמעת אמצעים טכנולוגיים מתקדמים – זאת במטרה לחזק את רציפות השירות, לשפר את חוויית הנוסע ולהבטיח עבודה סדורה ואחידה בהתאם לנהלים.
תהליך השיפור מתקיים, כך נמסר, בשיתוף פעולה הדוק עם רשות האוכלוסין וחברות התעופה, וימשיך להתקדם באחריות ובתיאום מלא בין כלל הגורמים.
ברשות שדות התעופה הדגישו כי הם מחויבים להשקיע את כלל המשאבים הנדרשים כדי לעמוד בסטנדרטים המחמירים ביותר, מתוך מחויבות מלאה לביטחון הנוסעים ולמתן שירות איכותי, מקצועי ואמין לציבור.







