החופשה נקטעה: עשרות אלפי ישראלים שיצאו לחופשה בחוץ לארץ, רבים מהם במדינות שהוגדרו "ירוקות" עליהן לא חלה חובת בידוד כלל, גילו בצהריים (ב') כי עם שובם ארצה החל מיום רביעי יהיה עליהם להיכנס לבידוד במלוניות תחת פיקוח ממשלתי. על פי החלטת הקבינט, השבים מכל מדינות העולם, ייכנסו לבידוד במלונית למשך 14 יום או למשך 10 ימים במידה שיעברו שתי בדיקות קורונה שליליות. תחילה דווח כי סגירת השמיים תיכנס לתוקף בשעה 14:00, אך כמה שעות לאחר מכן שונה המועד לסביבות השעה 17:00 וזאת בכפוף לאישור התקנות בקבינט לפנות ערב.
כל ההחלטות העקרוניות שקיבל קבינט הקורונה בצהריים, יובאו אחר הצהריים למשאל טלפוני נוסף של קבינט הקורונה לאחר שתורגמו לתקנות מחייבות. לאחר מכן יובאו לאישור ועדת החוקה של הכנסת.
החל מאתמול בצהריים, נוסעים ששבים ארצה מבריטניה, דרום אפריקה ודנמרק, נלקחים עם נחיתתם ארצה באוטובוסים למלוניות בידוד באחריות פיקוד העורף. אזרחים זרים לא מורשים להגיע לישראל כלל מלבד באישורים חריגים מאוד. עם פרסום החלטת הקבינט הציפו מאות ישראלים את מוקדי ההזמנות של חברות התעופה בדרישה להקדים את חזרתם לישראל. רבים אף ביטלו חופשות עתידיות שתכננו במהלך החודש הקרוב.
ישראייר תוציא מעל ל-12 טיסות כדי להחזיר ישראלים עד לדד-ליין ביום רביעי. גיל סתיו, סמנכ"ל השיווק של החברה, אמר ל-ynet: "אנשים מבינים שהם צריכים לחזור לארץ עד יום רביעי, אז מנסים לתגבר טיסות ארצה ויש עומס בעיקר מדובאי כי אנשים רוצים לחזור מוקדם וזאת סיטואציה לא פשוטה. 48 שעות זה לא מספיק זמן בשביל שכולם יחזרו ולא בטוח שיהיו מספיק טיסות עד יום רביעי. אנחנו מנסים גם לתגבר טיסות ולהחזיר ישראלים שיצאו לחופשה ברואנדה".
3 צפייה בגלריה
מטוס ישראייר איירבוס A320
מטוס ישראייר איירבוס A320
מטוס ישראייר איירבוס A320
(צילום: shutterstock)
גם בארקיע התקבלו מאז שעות הצהריים מאות שיחות במוקד ההזמנות. עוז ברלוביץ, סמנכ"ל החברה, אמר כי "אנשים רק עכשיו מתחילים להבין מה הולך להיות, ורבים רוצים להקדים את החזרה שלהם לישראל. אנחנו רואים שבימים האחרונים הטיסות הלוך מתרוקנות והטיסות חזור מתמלאות כי מדובאי הייתה אמורה להיות חובת בידוד בכל מקרה החל משבת.
"לפני ההחלטה הזאת, דובאי הייתה בביקושי שיא מהמגזר הערבי בגלל החג וחלק אמרו שהם יהיו מוכנים לשלם את מחיר הבידוד במלונית בחזרה. רבים מהנוסעים שלנו גם ביקשו להאריך את החופשה והשהייה בדובאי עד אחרי עוד שבועיים כי הם מקווים שההחלטה הזאת לא תוארך".
בארקיע מתכוונים גם לאפשר את חזרתם של נוסעים שיצאו לחופשה בסיישל, בגלל שמדובר בטיסה ארוכה, מפעילה החברה למדינה באיים ההודיים, טיסה יומית אחת.
3 צפייה בגלריה
מטוס איירבוס של ארקיע
מטוס איירבוס של ארקיע
מטוס איירבוס של ארקיע
(צילום: דני שדה)
מחברת אל על נמסר כי החברה מעדכנת את מדיניות השינויים והביטולים: "לקוחותינו המחזיקים בכרטיסי טיסה יכולים לשנות את מועד טיסתם ללא דמי שינוי (לא כולל הפרשי מחיר, ככל שיחולו) או להקפיא את כרטיס הטיסה ולממשו בהתאם לערכו המקורי לטיסות עתידיות עד 31 בדצמבר. לקוחות אשר מעוניינים להקדים את מועד חזרתם לישראל להמראה עד 31 בדצמבר יכולים לעשות זאת ללא תוספת תשלום.
"אל על נערכת להוספת טיסות לטובת הנוסעים השוהים בחו"ל ומבקשים להקדים את חזרתם לישראל. כמו כן, לקוחות המחזיקים בכרטיסי טיסה להמראות עד 16 בינואר 2021 המעוניינים לבטל את כרטיס הטיסה, יוכלו לבצע זאת ללא דמי ביטול. נוכח הנסיבות הקשורות בהנחיות משרד הבריאות והחלטות קבינט הקורונה, ייתכנו שינויים במועדי הטיסות ובמדיניות השינויים והביטולים. נוסעים הרשומים לטיסות בהן מתבצע שינוי, יקבלו על כך הודעה מאל על או מסוכן הנסיעות. נוכח זמני המתנה ארוכים למענה במוקד, אנו ממליצים להתעדכן באתר אל על ואצל סוכני הנסיעות".
ניצה ג'ואילי ואחותה רחל תמסוט מאזור השרון, שטסו אתמול לדובאי עם חברת ישראייר, קיבלו את ההודעה על החלטת קבינט הקורונה באמצע טיול ג'יפים במדבר. "בבת אחת נעצרה לנו כל החוויה המדהימה כאן בדובאי", סיפרו בשיחה עם ynet. "במקום להמשיך וליהנות מהיעד האטרקטיבי אחרי שנה שלא יצאנו מהארץ לחופשה הכול התחרבש לנו ברגע אחד.
"אין לנו שום תוכניות להישאר כאן בדובאי להמשך הטיול המלא כפי שהיה במקור, ולחזור לארץ לבידוד במלונית. זה הדבר האחרון שיש לנו בראש כרגע. הפעלנו את המשפחה בארץ לשריין לנו מיד טיסות חזרה הביתה וכמה שיותר מהר לפני האולטימטום של יום רביעי. אנחנו מקוות שחוץ מעוגמת הנפש, שאין לתאר איזו אכזבה זו, לא הלך כל הכסף בגלל שאנחנו מתכוונות לעצור הכול ולחזור ארצה מהר ככל האפשר".
3 צפייה בגלריה
ניצה ג'ואילי ורחל תמסוט
ניצה ג'ואילי ורחל תמסוט
ניצה ג'ואילי ורחל תמסוט בדובאי

"חוסר בהירות כלפי העתיד הקרוב של ענף תיירות חו"ל"

זיו רוזן, מנכ"ל קבוצת גוליבר, אמר בצהריים: "אנחנו נמצאים תחת סימני שאלה רבים והנציגים שלנו ערוכים להעניק שירות אונליין ללקוחות. המשמעות של חובת הבידוד במלוניות לכל השבים מחו"ל היא ככל הנראה שלא מעט טיסות יבוטלו וניכנס לגל נוסף של ביטולים, זיכויים וחוסר בהירות כלפי העתיד הקרוב של ענף תיירות חו"ל. אנחנו ממתינים לקבל מהספקים השונים מדיניות ביטול לגבי טיסות שטרם יצאו, שכן לכל חברה מדיניות אחרת. לצד זה, תיירות הפנים עדיין פועלת ואנחנו ממליצים למי שמעוניין בחופשה לצאת לנפוש באיים הירוקים שהוגדרו בישראל או בכפרי הנופש והצימרים הפתוחים".
מאשת טורס נמסר: "לקוחות המעוניינים בביטול העסקה יוכלו לקבל זיכוי מלא על חבילת הנופש בהחזר כספי או בשובר זיכוי. אנו עושים כל מאמץ לסייע ללקוחות המעוניינים להקדים את טיסתם מדובאי".
איתמר ניר מנכ"ל חברת פגסוס מסר: "אנו בטוחים כי הממשלה והאחראים לה חושבים לטובת המדינה בשורה התחתונה, אך הדרך שבה הם נוהגים אינה דרך שתורמת לעסקים ולניהולם השוטף באופן תקין. קבלת החלטות מרגע לרגע ללא מתווה מסודר אינו מאפשר לנהל עסק באופן סדיר ומחושב, האופן שהמדינה מתנהלת מכתיב לעסקים התנהלות דומה - התנהלות של החלטות ברגע האחרון, והחלטות ללא הסתכלות רחבה אלא נקודתית, הדבר מתבטא בפן העסקי בכך שבסופו של דבר הכל נפתר מצד אחד, אך התשלום לפתרון גבוה מנשוא ומייצר נזקים עקיפים ומשמעותיים שייקח הרבה מאוד זמן לתקנם".