4 צפייה בגלריה
דובאי
דובאי
האם הקו ההיסטורי לדובאי ייצא בזמן הצפוי?
(צילום: shutterstock)
מחר בבוקר (ג') אמורה חברת התעופה ישראייר לעשות היסטוריה ולהוציא לראשונה אי פעם טיסה מסחרית כחול לבן לאיחוד האמירויות, אך האם היא תצא לפועל? בשלב זה הרשויות בסעודיה טרם אישרו לחברת התעופה לעבור מעל שטחה האווירי, במהלך טיסת 6H663 מנתב"ג לדובאי.
ללא מעבר מעל שטחה האווירי של סעודיה, תיאלץ ישראייר לבטל את טיסתה, היות שמסלול עוקף דרך מפרץ עדן והים הערבי יכפיל את הדרך והמסלול יהפוך ללא מעשי, מאחר שהחברה מפעילה מטוסי איירבוס A320 עם טווח יחסית מוגבל.

"פנינו בעצמנו לאמירותים אבל הכול באפלה"

בחברות התעופה הישראליות: ישראייר, ארקיע ואל על, נושאים עיניים לגורמים הבכירים בישראל, החל ממשרד ראש הממשלה, משרד התחבורה, משרד החוץ ורשות התעופה האזרחית (רת"א) אולם בשלב זה טרם קיבלו עדכון על הנעשה מאחורי הקלעים. "אפילו פנינו בעצמינו לאמירותים אבל כרגע הכול באפלה", הודה בכיר באחת החברות הישראליות. "יש הרבה מאוד סימני שאלה שאולי ייפתרו בלחץ של האמריקנים. אנחנו נמצאים במצב מאוד משונה רגע לפני שאמורים לפתוח קו מסחרי היסטורי וחגיגי".
אתרי חברות התעופה הישראליות עודכנו הבוקר בהתאם על המתרחש, כך שאת פני הגולשים מקבל חלון קופץ עם הודעת עדכון על הטיסות לדובאי. "כפי שפורסם באמצעי התקשורת אנו חווים קשיים נקודתיים באישור הטיסות מעל סעודיה בדרך אל דובאי", נכתב באתר ישראייר. "האירוע מטופל בתשומת לב על ידי הגורמים הממשלתיים הבכירים ביותר ואנו אופטימיים באשר למועד סיום המשבר".
באתר ארקיע נכתב כי "עבור הטיסות לדובאי טרם התקבלו האישורים הסופיים לביצוע הטיסות וייתכן ויחולו שינויים בלוחות הזמנים".
4 צפייה בגלריה
אמורים לטוס מחר בבוקר: הודעת ישראייר
אמורים לטוס מחר בבוקר: הודעת ישראייר
אמורים לטוס מחר בבוקר: הודעת ישראייר
(מתוך אתר החברה)
4 צפייה בגלריה
הודעת ארקיע לגבי דובאי
הודעת ארקיע לגבי דובאי
הודעת ארקיע לגבי דובאי
(מתוך אתר החברה)

האיום: "נזק כבר לתעופה הישראלית"

בכיר נוסף באחת מחברות התעופה הישראליות זעם על כך שלמרות ההבטחות נוצר מצב שבו חברות התעופה הזרות מקבלות עדיפות על חשבון החברות הישראליות. "למרות שלנו אין אישור לטוס מעל סעודיה, חברת 'פליי דובאי' כבר עושה את זה, עם שתי טיסות יומיות לדובאי ועוד מעט הם יגדילו את זה לשלוש טיסות יומיות", אמר הבכיר.
"אם המשבר הזה לא ייפתר זה נזק כבד לתעופה הישראלית. אחרי הקיפוח מול אייר אינדיה בטיסות להודו (שרשאית לעבור מעל סעודיה - א"ב) לא נוכל לקבל קיפוח נוסף בטיסות לאמירויות וליעדים במזרח". בשבוע שעבר, עם השקת הקו המסחרי של 'פליי דובאי' לישראל, אמר ראש הממשלה בטקס שנערך בנתב"ג כי "אנחנו כבר טסים מעל ערב הסעודית כפי שאתם יודעים כי כל הטיסות האלה מתנהלות מעל ערב הסעודית כולל טיסות של חברות ישראליות".
4 צפייה בגלריה
פליי דובאי
פליי דובאי
הטיסה המסחרית הראשונה של פליי דובאי לישראל בחמישי שעבר
(צילום: איתי בלומנטל)
החל מיום רביעי אמורה ישראייר להוציא מדי יום בקו זה שתי טיסות יומיות, וביום חמישי, אמורה להצטרף אליה חברת ארקיע עם שתי טיסות יומיות משלה. ביום רביעי בשבוע הבא, ב-9 בדצמבר, אמורה גם אל על להצטרף ללוח הטיסות לדובאי עם הפעלת 14 טיסות שבועיות. כך שעל פי התוכניות, חברות התעופה הישראליות בלבד אמורות להוציא בחודש הבא מעל 40 טיסות סדירות בכל שבוע.