שבוע לאחר מעצר הזוג הישראלי נטלי ומורדי אוקנין באיסטנבול בחשד לריגול, יצאנו לשמוע את קולות הנוסעים הישראלים שבדרכם לטורקיה היום (יום ג'), בצל הסערה שהתפתחה בין ישראל לטורקיה.
יפה ואלכס רוזייב החליטו לבקר בפעם הראשונה באיסטנבול דווקא עכשיו ואף הזמינו את הטיסה בדיוק ביום שבו הכל התחיל, לפני שבוע.
"לא חששנו. זאת פעם ראשונה באיסטנבול, אמרנו שאנחנו לא מבטלים, אנחנו לא מפחדים אבל מכבדים את החוקים", סיפרה יפה והסבירה כיצד נכנסה לקבוצות מטיילים בטורקיה על מנת לקבל פרטים והמלצות: "קראתי שכותבים להגיע ולא לפחד. העם הטורקי לא מכיר את המקרה, הרעש זה רק פה בארץ".
3 צפייה בגלריה
פעם ראשונה שטסים לטורקיה: יפה ואלכס רוזיוב
פעם ראשונה שטסים לטורקיה: יפה ואלכס רוזיוב
טסים לטורקיה בפעם הראשונה: יפה ואלכס רוזיוב
(צילום: נדב אבס, נויל האריס)
על השאלה האם בני המשפחה ניסו להניא אותם מלטוס לשם עכשיו, ענו הזוג בשלילה. "הם רק אמרו לנו לא לצלם שם. אז אנחנו נצטלם בעצמנו פשוט לא נצלם", הסבירו השניים וסיכמו: "אם לא ננסה איך נדע?".
גם מדריך הטיולים במגזר הדרוזי, נזי קבלאן, טס הבוקר לאיסטנבול - זו הפעם השנייה השבוע. "במקרה הייתי בדיוק כשזה קרה, בשבוע שעבר. בטורקיה הכל בסדר. אחרי האירוע הזה לא הרגשתי שום שינוי מהיחס של הטורקים כלפינו. אף פעם לא הרגשתי מפוחד, לא הרגשתי משהו לא כשורה, הכל מתנהל רגיל", הסביר קבלאן שרגיל לנסוע כל שבוע-שבועיים להדריך תיירים באיסטנבול והסביבה.
עוד סיפר קבלאן כי הוא פוגש הרבה ישראלים לאחרונה בשווקים של איסטנבול, "הכל מרגיש רגיל". על אודות המידע שפחות מוכר לטורקים עצמם הוא סיפר כי הבוקר ראה באתר חדשות מרכזי טורקי שכלל לא מתייחסים למקרה הישראלי.
3 צפייה בגלריה
טס כל שבוע-שבועיים, מדריך הטיולים נזי קבלאן
טס כל שבוע-שבועיים, מדריך הטיולים נזי קבלאן
טס כל שבוע-שבועיים, מדריך הטיולים נזי קבלאן
(צילום: נדב אבס, נויל האריס)
נזכיר כי טורקיה ואיסטנבול בפרט, מאוד פופולריים מבחינת הישראלים - הן כיעד סופי ואף יותר מזה כיעד עצירה בטיסות קונקשן. מבט חטוף על לוח ההמראות בנתב"ג מלמד על 12 טיסות לשם רק ביממה אחת, וזאת בלי להחשיב גם את אנטליה - יעד מבוקש נוסף בטורקיה עבור הקהל הישראלי אליו יש כשתי טיסות ביום.

"ירידה של כ-30 אחוזים במספר ההזמנות"

עם זאת, בבדיקה שערכנו בתחילת השבוע נראה שהקהל הישראלי מתחיל להצביע ברגליים ולבטל טיסות לטורקיה.
יהודה דואניס, המנהל המסחרי של אמדאוס ישראל, מסר ל-ynet כי "בימים האחרונים רואים ירידה של כ-30 אחוזים במספר הזמנות הנופשונים לאיסטנבול ולאנטליה. הירידה בהיקף ההזמנות צברה תאוצה בעיקר לאחר הארכת המעצר ב-20 יום של הזוג הישראלי". אמדאוס היא חברה לפתרונות טכנולוגיים בתחום התיירות שעובדת עם כ-3,500 סוכנים בישראל מתוך כ-4,500 סוכנים.
אורן כהן מגורי, סמנכ"ל שיווק ומכירות בשטיח המעופף, אמר ל-ynet: "אנחנו לא רואים ביטולים בקו לאנטליה, המטוסים לימים הקרובים מלאים והביקושים לאנטליה כסדרם. מנגד אנחנו מזהים את הביטולים של הישראלים לאיסטנבול ובמקביל מתגברים את הקו לדובאי בטיסה נוספת. יש הסתערות על דובאי שלא הייתה הרבה שנים בענף התיירות". כעת אולי גם יותר מתמיד כיעד שיחליף את טורקיה.
3 צפייה בגלריה
הזוג שנעצר בטורקיה לאחר שצילם את ארמון ארדואן
הזוג שנעצר בטורקיה לאחר שצילם את ארמון ארדואן
השפעת מעצרם של בני הזוג נטלי ומורדי אוקנין בטורקיה על הטסים מישראל
(מתוך פייסבוק)
לדברי שירלי כהן עורקבי, סמנכ"ל אשת טורס: "אנחנו רואים כרגע האטה מתונה יחסית של כ-15 אחוזים בהזמנות חדשות לטורקיה. לקוחות שכבר הזמינו מתקשרים כדי לברר, אך עדיין אין ביטולים.
"אנחנו נמצאים בעיצומו של האירוע, והאופן והמהירות שבו הוא יסתיים ישפיעו מאוד על הביקושים. איסטנבול ואנטליה היו בין היעדים הכי נמכרים בחודש האחרון, ואם האירוע הזה יסתיים במהירות הישראלים לא יוותרו על טורקיה בקלות. כן אפשר לראות עלייה קלה בביקושים לגאורגיה ולאיחוד האמירויות, שייתכן שבאים על חשבון ביקושים חדשים לטורקיה".