ספינת קטמרן חדשה בשם "נסיכת הכרמל" שנרכשה מקרואטיה לטובת קו השייט חיפה-עכו, הייתה לפני הצהריים (יום ג') סיבה למסיבה ולהגעתה של נשיאת קרואטיה, קולינדה גרבר-קיטרוביץ', לביקור בנמל. כמו כן, נחתמה בנוכחות הנשיאה ברית נמלים תאומים בין נמל חיפה לנמל רייקה הקרואטי.
מאז נחנך הקו, לפני מספר שנים, הוא זכה לפופולריות רבה בקרב מטיילים וקבוצות. הספינה מפליגה בימי אמצע השבוע פעמיים לכל כיוון, ובסופי השבוע שלוש פעמים ביום. המחיר: 30 שקלים לכיוון אחד, 55 שקלים להפלגה הלוך-ושוב. בין שני הנמלים מתקיים כיום שיתוף פעולה, בין השאר לנוכח העובדה שהספינות בקו הדגל של ברית ענקיות הספנות MAERSK ו-MSC פוקדות את שני הנמלים. ההסכם בין הנמלים כולל שבעה סעיפים לשיתוף פעולה ביצירת הזדמנויות עסקיות, החלפת ידע בנושאי תפעול וכן בנושאי פיתוח עתידי וחדשנות.
2 צפייה בגלריה
נשיאת קרואטיה קולינדה גרבר-קיטרוביץ' מפליגה ב"נסיכת הכרמל"
נשיאת קרואטיה קולינדה גרבר-קיטרוביץ' מפליגה ב"נסיכת הכרמל"
נשיאת קרואטיה על ההגה
(צילום: ונציאן ורהפטיג)
נמל רייקה, ונמל שוסאק הסמוך אליו שימשו נמלי המוצא של רבות מספינות המעפילים שעשו את דרכן לארץ ישראל לפני הקמת המדינה, ספינות שחלקן נתפס על ידי הצי הבריטי והובלו ל"רציף הדמעות" בנמל חיפה, שם הועלו המעפילים על ספינות גירוש לקפריסין. נמלי רייקה ושוסאק היו באותו התקופה גם נמלי היציאה של ספינות ועליהן נשק רק שנקנה באירופה ושימש מאוחר יותר במלחמת העצמאות, וכן של ספינות העולים לישראל שהגיעו לנמל חיפה לאחר קום המדינה. הנשיאה, אליה הצטרף שר הכלכלה והחדשנות של קרואטיה, דרקו הורבאט, סיפרה כי היא ילידת העיר רייקה. בעבר שימשו הנמל ברייקה ובשוסק הסמוכה, כנמלי המוצא של ספינות מעפילים, ובהמשך ספינות נשק ששימש במלחמת העצמאות. בטקס לרגל השקת הקטאמרן וחתימת ההסכם, שנערך בטרמינל הנוסעים, אמרה הנשיאה גרבר-קיטרוביץ': "אני מקווה שהעתיד יביא לנו נושאים חדשים לשיחה, ושהברית שנחתמה כאן היום בין הנמלים תביא להגברת תנועת התיירים והמטענים בין חיפה ורייקה. החתימה על ההסכם הוא סימן ברור לידידות בינינו, ואני בטוחה שההסכם יתרום לחיזוק הקשרים הכלכליים בין המדינות.
2 צפייה בגלריה
השקת "נסיכת הכרמל"
השקת "נסיכת הכרמל"
אווירת חג היום בנמל
(צילום: ונציאן ורהפטיג)
"אני שמחה מאוד ששר הכלכלה שלנו הצטרף למשלחת שלי לביקור בישראל, והגדלת פעילות ההשקעות בין קרואטיה וישראל נמצאת בראש מעייננו. אני רוצה לנצל במה זו להדגיש כי אנחנו מעוניינים בהשקעות מישראל וחיזוק הקשרים הכלכליים בין המדינות. דלתי תמיד תהיה פתוחה בפניכם״. אשל ארמוני, יו"ר חברת נמל חיפה, ציין כי מדובר באירוע גדול מאוד עבור הנמל. לדבריו, "מגזר הספנות נמצא עכשיו בתקופה מאתגרת, האניות נעשות גדולות יותר, נכנסות טכנולוגיות חדשות, יש תופעות לוואי, אי היציבות גוברת והבריתות הימיות גדלות ומתמזגות, וגם נמל חיפה מתמודד עם הבעיות האלה כמו גם רצון לחבר בין הים לעיר. החברה נמצאת בבעלות הממשלה ונמצא בהליך של מעבר לחברה פרטית, והדבר דורש הליכים רבים".