4 צפייה בגלריה
המטוס הנשיאותי של נשיא מקסיקו בואינג 787 המטוס הנשיאותי נשיא מקסיקו אנדרס מנואל לופס אוברדור
המטוס הנשיאותי של נשיא מקסיקו בואינג 787 המטוס הנשיאותי נשיא מקסיקו אנדרס מנואל לופס אוברדור
הסוויטה הנשיאותית במטוס
(צילום: AP)
נשיא מקסיקו, אנדרס מנואל לופס אוברדור, לא מוכן להשתמש במטוס הבואינג 787 הנשיאותי המפואר – ולאחר תקופה שבה לא הצליח למכור אותו החליט להעמידו להשכרה לחתונות, מסיבות או אירועים חגיגיים אחרים.
לופס אוברדור, שמכהן כנשיא מאז דצמבר 2018, ידוע באורח חייו הצנוע, הוא טס בטיסות מסחריות רגילות וערך רק ביקור אחד בחו"ל במהלך כהונתו. מאז נכנס לתפקידו הוא מנסה לשכנע חברות ואנשי עסקים לרכוש את המטוס, שלטענתו מפואר מדי.
4 צפייה בגלריה
המטוס הנשיאותי של נשיא מקסיקו בואינג 787 המטוס הנשיאותי נשיא מקסיקו אנדרס מנואל לופס אוברדור
המטוס הנשיאותי של נשיא מקסיקו בואינג 787 המטוס הנשיאותי נשיא מקסיקו אנדרס מנואל לופס אוברדור
פנים המטוס
(צילום: רויטרס)
4 צפייה בגלריה
המטוס הנשיאותי של נשיא מקסיקו בואינג 787 המטוס הנשיאותי נשיא מקסיקו אנדרס מנואל לופס אוברדור
המטוס הנשיאותי של נשיא מקסיקו בואינג 787 המטוס הנשיאותי נשיא מקסיקו אנדרס מנואל לופס אוברדור
וכך הוא נראה מבחוץ
(צילום: AP)
המטוס נרכש תמורת 200 מיליון דולר והיה בשימוש הנשיא הקודם אנריקה פניה נייטו. יש בו סוויטה נשיאותית עם אמבטיה פרטית ומקום ל-80 נוסעים בלבד, לעומת 300 מקומות שיש בבואינג 787 רגיל. בגלל השדרוגים הללו איש לא רצה לרכוש אותו.
הנשיא הודיע כי ימשיך להקשיב להצעות רכש, אם יהיו, אך בינתיים יעביר את המטוס לחברה הממשלתית שמפעילה את נמל התעופה החדשה שנפתח החודש במקסיקו סיטי והיא תנהל את השכרתו. "דמי השכירות ישלמו את הוצאות התחזוקה", אמר לופס אוברדור. עדיין לא נמסר כמה יעלה לשכור את המטוס.
4 צפייה בגלריה
נשיא מקסיקו אנדרס מנואל לופס אוברדור
נשיא מקסיקו אנדרס מנואל לופס אוברדור
נשיא מקסיקו אנדרס מנואל לופס אוברדור
(צילום: EPA)

ומה קורה עם "כנף ציון" שלנו?

כששומעים את הסיפור על המטוס המקסיקני קשה שלא להיזכר בסיפור של מטוס "כנף ציון" שמקורקע בנמל התעופה בן גוריון. המטוס אמור לשמש את ראש הממשלה ונשיא המדינה בנסיעות רשמיות לחו"ל, אך בינתיים נפתלי בנט ויצחק הרצוג עדיין לא השתמשו בו. עלות פרויקט הכשרת המטוס הסתכמה במאות מיליוני שקלים מכספי משלם המסים.
טיסת ניסוי אחרונה של מטוס ראש הממשלה
(צילום: חגי דקל)


מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, התייחס לאחרונה לפרויקט המטוס ומצא בו לא מעט כשלים. בדו"ח הביקורת השנתי 72ב' התייחס המבקר אנגלמן לסוגיית קבלת ההחלטות בפרויקט, בשלב שלפני הפיכתו לכשיר לטיסות. בביקורת נמצא כי אף שוועדת גולדברג המליצה על רכש של מטוס ייעודי להטסת ראשי המדינה, תוך המלצה לצמצום העלויות שהוצגו בסיכום צוות משרד הביטחון, העלויות שאישר הקבינט בסופו של דבר, כ-729 מיליון שקלים, היו גבוהות בכ-137 מיליון שקלים מהעלויות של צוות משרד הביטחון שהוצגו לוועדה. עוד נמצא כי המל"ל לא הדגיש עובדה זו בפני הקבינט.
יש לציין כי הביקורת מתייחסת לתקופת כהונתו של בנימין נתניהו כראש הממשלה. בינתיים, כאמור, המטוס "מעלה אבק" בחניה, שגם עליה נגבה כמובן תשלום.