חברת אשת טורס הודיעה היום (ד') כי ביטלה 15 טיסות ליוון בשל חוסר כדאיות כלכלית לאור החלטת הממשלה להאריך את הסגר לפחות עד 13 באוקטובר ולא לאשר טיסות שנרכשו אחרי 25 בספטמבר, היום שבו החל הסגר. הטיסות של החברה לבורגס מ-11 באוקטובר לא בוטלו, אך בחברה הדגישו כי הם מחכים להחלטת הממשלה ותלויים בה. כלומר, קיימת אפשרות שגם טיסות אלו יבוטלו.
אשת טורס, אחת מחברות התיירות הגדולות בישראל, משווקת חבילות נופש שהטיסות בהן מופעלות על ידי חברות לואו-קוסט זרות שונות. בחברה הדגישו כי החלטות הממשלה הסבו להם נזק כלכלי עצום.
אפרים קרמר, מנכ"ל אשת טורס מסר ל-ynet: "ממשלת ישראל פועלת בצורה תזזיתית בתחום התיירות. היא אסרה על הזמנת כרטיסי טיסה חדשים בתקופת הסגר, כתוצאה מכך נאלצה חברת אשת טורס לבטל את שלושת הקווים ליוון שתכננה להפעיל בחגים: קורפו, סלוניקי וורודוס. הביטול ייכנס לתוקפו אחרי החגים. בתכנון המקורי תכננו להפעיל את הטיסות עד סוף אוקטובר. הנזק הכלכלי לאשת טורס כתוצאה מהחלטה זאת, ללא כל בסיס אפידמיולוגי, הינו 2 מיליון שקלים הפסד".
ובתוך כך, ישראייר הגישה הבוקר עתירה נוספת לבג"ץ בבקשה שיתיר לה להפעיל טיסות למדינות ירוקות. לפני כמה ימים בג"ץ דחה עתירה אחרת של ישראייר בנושא בנימוק כי לא מוצו כל ההליכים, וכעת טוענים בחברת התעופה כי ההליכים מוצו. כמו כן, בישראייר הזכירו את דבריה מיום חמישי של ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי-פרייס, כי ההצדקה לסגירת השמיים "היא יותר הצדקה של שוויוניות". לדעת ישראייר אין מקום לאיסור שאין בצדו כל היגיון או הצדקה רפואיים.
3 צפייה בגלריה
מטוס ישראייר איירבוס A320
מטוס ישראייר איירבוס A320
מטוס איירבוס A320 של ישראייר
(צילום: shutterstock)
3 צפייה בגלריה
נתב"ג בימי קורונה
נתב"ג בימי קורונה
נתב"ג בימי קורונה
(צילום: גלעד ילון)
מאז שבג"ץ דחה את עתירה ישראייר האריכה הממשלה את האיסור על טיסות יוצאות עד ל-14 באוקטובר, זאת על אף שעל פי מדידות משרד הבריאות בנתב"ג ישנם שני חולי קורונה מאומתים בכל 100 טיסות.
ישראייר מתבססת בעתירתה על סעיף 6א לחוק יסוד כבוד האדם וחירותו, לפיו כל אדם חופשי לצאת מישראל. בחברה טוענים כי התקנות פוגעות בחוק יסוד זה ומוסיפים כי האיסור אינו עולה בקנה אחד עם הוראות סעיף 4 לחוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש הקובע שהממשלה יכולה להתקין תקנות המגבילות שהיה במרחב הציבורי אם שוכנעה כי הדבר דרוש לשם מניעת הדבקה צמצום התפשטות הנגיף.
בעתירה נטען כי האיסור על טיסה מחוץ לישראל בתקופת הסגר, אם כרטיס הטיסה נרכש אחרי 25 בספטמבר, אינו דרוש למניעת הדבקה ולמניעת התפשטות הנגיף כאשר מדובר בטיסה למדינות ירוקות. "יותר בעייתי להישאר בארץ, למרות כל המגבלות שהוטלו בתקופת הסגר, מאשר לשהות במדינה ירוקה".
3 צפייה בגלריה
המים הצלולים של קורפו
המים הצלולים של קורפו
המים הצלולים של קורפו
(צילום: אסף קוזין)
עוד טוענת חברת התעופה כי האיסור לא במידה הדרושה וכי ניתן היה לאסור פתיחת טיסות נוספות בתקופת הסגר, אבל לאפשר למלא את הטיסות היוצאות, שאמורות להחזיר גם את הנוסעים שיוצאים ורוצים לחזור לישראל. "לא נשקלה די הצורך הפגיעה בישראייר נוכח האיסור, פגיעה הגורמת לנזק ישיר של מעל 2 מיליון דולר", נכתב בעתירה.
כמו כן, חברת התעופה טוענת כי הפגיעה בחופש העיסוק של ישראייר היא בניגוד לחוק יסוד חופש העיסוק, המחייב כי הפגיעה תהיה לתכלית ראויה ובמידה שאינה עולה על הנדרש. "האיסור על רכישת כרטיסים, בניגוד לאיסור על הוספת טיסות יוצאות בתקופת הסגר, פוגע בישראייר במידה העולה על הנדרש", נטען. שופטי העליון הורו לממשלת ישראל להגיב לעתירה עד ל-13 באוקטובר בשעה 10:00.
שרת התחבורה מירי רגב הצהירה השבוע כי תגיש מתווה חדש שיאפשר יציאת ישראלים לחו"ל, אולם לא ברור מה הסיכוי שמשרד הבריאות והמל"ל יאושרו זאת, וייתכן שהאיסור לרכישת כרטיסים יחול גם אחרי ה 14 לאוקטובר .
ובתוך כך, קובי זוסמן, מנכ"ל ארגון חברות התעופה הבינלאומי יאט"א, הזהיר כי חברות תעופה יפסיקו לטוס לישראל, זאת משום שהמטוסים יוצאים מהארץ כמעט ריקים. לדבריו, "עם מדיניות התזזית של קובעי המדיניות אי אפשר לנהל קו תעופה".