בדיון הוועדה לענייני ביקורת המדינה בראשות ח"כ עפר שלח, על עתיד התעופה בעידן הקורונה, הכריז היום (ד') המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופסור איתמר גרוטו, כי ה יאשר בקרוב מתווה חדש לפתיחת השמיים במסגרתו המגיעים ממדינות "ירוקות" לא יידרשו לבדיקת קורונה ולבידוד.
3 צפייה בגלריה
  האם בקרוב נחזור לראות כאן תיירים?
  האם בקרוב נחזור לראות כאן תיירים?
האם בקרוב נחזור לראות כאן תיירים?
(צילום: יריב כץ)
יו"ר הוועדה ח"כ עפר שלח בירך על הבשורה: "התעופה היא אחד הענפים שנפגעו הכי מהר והכי עמוק. בהנחה שלא יהיה חיסון בחצי השנה הקרובה, לא יכול להיות מצב שהתעופה של ישראל לא תיפתח ונמצא עצמנו ביום שאחרי ללא תעופה ישראלית".
שר התיירות אסף זמיר אמר: "השמיים צריכים להיפתח כמה שיותר מהר, גם אם זה באופן חלקי ותחת הגבלות וחובת בידוד. הצורך בבחינת נוסעים ובדיקתם ילווה אותנו שנים קדימה ולכן אין ספק שנדרשת השקעה תשתיתית ורפואית גדולה בנתב"ג, לרבות הקמת מעבדות, בדיקות ונהלים".

"לשוב לפעילות תיירותית כבר לפני החגים"

"המלצת פרופסור גרוטו עשויה להציל את התעופה הישראלית. הבידול שבבידוד זו נקודה שדרשנו כבר לפני חודשים. היא תאפשר לישראייר, שכל מטוסיה וטייסיה כשירים - לשוב לפעילות תיירותית כבר לפני החגים", אמר אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר בשיחה עם ynet והוסיף כי "כל טיסה שתורמת לתזרים וכיסוי ההוצאות אנחנו לוקחים, גם אם זה עם 10 נוסעים.
"לא יכול להיות שנתב"ג יהיה פתוח לטיסות נכנסות מארה"ב כי יש פה אינטרסים ולא יאפשרו למשפחות לטוס ליוון לחופשת קיץ. אותו מטוס שטס לאילת יכול לטוס גם לקפריסין, ובאילת יש יותר חולי קורונה".
3 צפייה בגלריה
מטוס ATR72 של חברת ישראייר
מטוס ATR72 של חברת ישראייר
"מטוס שטס לאילת יכול לטוס גם לקפריסין". מטוס ATR72 של ישראייר
שמואל זכאי, מנהל שדה התעופה בן גוריון: "התו הכחול לענף התעופה יוצר בעיית קיבולת קשה בנתב"ג - נרד מיכולת של 48 המראות ונחיתות בשעה ל-18 בלבד".
עוד הוסיף זכאי "הדרך היחידה לוודא שנוסע לא נושא עימו את הנגיף היא באמצעות בדיקות, אבל משרד הבריאות טוען שלבדיקות יש אחוז טעויות גדול וגם שבדיקות הן משאב לאומי ואין לבזבז אותן על טיסות.
"כל עוד זאת הגישה, לא יתחדשו הטיסות ואנחנו כבר מעבר לנקודת האל-חזור. אולי כדאי להכניס את לימודי השחייה ללימודי הליבה כי אזרחי ישראל לא יוכלו לצאת מפה אחרת".
3 צפייה בגלריה
מנהל נתב"ג שמואל זכאי, ראש שירותי בריאות הציבור פרופ' סיגל סדצקי, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו וסגן מנהל נתב"ג, שמואל אמסלם
מנהל נתב"ג שמואל זכאי, ראש שירותי בריאות הציבור פרופ' סיגל סדצקי, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו וסגן מנהל נתב"ג, שמואל אמסלם
סיור בנתב"ג: מנהל נתב"ג שמואל זכאי עם המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו וסגן מנהל נתב"ג, שמואל אמסלם
(צילום: איתי בלומנטל)
יו"ר איגוד הטייסים מידן בר הציג את מתווה האיגוד לפתיחת השמיים בהתייחס לטיסות יוצאות: "נתב"ג יהפוך לדרייב אין הכי גדול בישראל.
"הנוסע ירכוש כרטיס אינטרנטי ויעשה בדיקה לפני הטיסה או עד כ-48 שעות לפני הגעתו לנתב"ג, כאשר בין הבדיקה לטיסה יהיה תחת מגבלות - לא יוכל ללכת לחתונה לדוגמה.
"נתחיל מיעדים קרובים ושם יוגדר מה נדרש על ידיה מדינת היעד. המציאות היא שמטוסים הם לא מדגרות קורונה. יש במטוסים מסנני אוויר כמו בחדרי ניתוח ואיכות האוויר בהם היא טובה יותר מזו שבחדר רגיל".
טלי לאופר, מנכ"לית התאחדות משרדי הנסיעות מברכת גם כן על כוונת משרד הבריאות לאפשר לנוסעים ממדינות ירוקות להיכנס לארץ ללא חובת בידוד.
"נראה כי לאחר חצי שנה בהן הענף הושבת, כעת אנחנו אכן בדרך הנכונה לפתיחת השמיים וחזרה לפעילות כמו שאר העולם. אכן, אין סיבה שישראל תישאר מנותקת מהעולם ואנו שמחים כי הממשלה מראה סימנים כי אכן נוקטת בצעדים הנדרשים להחלת המתווה במהרה".