לחופשת חג הפסח הזאת רבים מאיתנו חיכו זמן רב. זאת בין היתר אחת הסיבות לתורים הארוכים שרואים בימים אלו בנתב"ג עם מספרים שמשתווים לאלו שראינו ב-2019 מבחינת הטסים לחו"ל.
עם זאת, התקופה האחרונה הביאה עימה גם מספר סיבות לחשוב פעמיים לפני שיוצאים לחופשה המיוחלת ולעיתים אף לבטלה. מכיוון אחד, מצב ביטחוני מעורער עם גל פיגועים שעלול להימשך לאורך חג פסח וחודש הרמדאן. בנוסף, המל"ל פרסם בימים האחרונים רשימת אזהרות מסע הכוללת יעדים מבוקשים במיוחד על התיירים הישראלים.
3 צפייה בגלריה
דובאי
דובאי
האם אקבל את כספי במידה שאבטל טיסה לדובאי בגלל אזהרת המסע?
(צילום: shutterstock)
בהודעה נכתב כי מדרג אזהרות המסע עודכן ושונה, באישור הקבינט המדיני-ביטחוני. בתוך כך, קרא המל"ל להימנע מנסיעות שאינן חיוניות לאיחוד האמירויות, לבחריין ולטורקיה, שמסווגות ברמת איום בינוני - רמה מספר 3, אחת לפני הכי חמורה. לגבי סיני, רמת האיום בצפון סיני היא הגבוהה ביותר - רמה 4, עם המלצה שלא להגיע למרחב. עם זאת, לגבי דרום סיני ושארם א-שייח, לשם נפתח קו תעופה ישיר מנתב"ג, האזהרה ברמה נמוכה יחסית, רמה 2, כאשר מומלץ לנקוט אמצעי זהירות מוגברים.
נוסף על המצב הביטחוני ולאזהרות המסע, מגפת הקורונה עדיין כאן, ועדיין קיימים מקרים שבעקבותיהם הנוסעים נדרשים לבטל חופשה או טיסה עקב הידבקויות ובידודים.

עושים סדר לפני ליל הסדר

על מנת לעשות סדר במה מותר ומגיע לנוסעים ומה לא - בכל הנוגע לביטול טיסות בשל הסיבות הנ"ל, עורך הדין, אהוד פאי, העוסק בתחום התיירות והתעופה, השיב על מקבץ שאלות בנושא.
נאלצתי להיכנס לבידוד. האם אוכל לבטל את החופשה ולקבל את כספי בחזרה?
לדברי עו"ד פאי, חברות התעופה והתיירות אינן מחויבות לבטל את החופשה ולהשיב את הכסף חזרה במקרה כזה. עם זאת, רבות מהן מאפשרות ללקוחותיהן לדחות את מועד החופשה, בעיקר כאשר מציגים להן אישור רפואי. אך לרוב לא יחזירו את הכסף חזרה.
"מגפת הקורונה כבר אינה נחשבת אירוע פתאומי ובלתי צפוי, ולכן אינה יכולה להוות 'סיכול' חוזה. מצב המאפשר, על פי חוק החוזים (תרופות), את ביטול העסקה והשבת הכסף חזרה. כלומר, מגפת הקורונה מהווה כיום חלק משגרת חיינו, ולכן ביטול חופשה או טיסה עקב הידבקות בקורונה מהווה נסיבות צפויות, שעל הנוסעים לקחת בחשבון שיכולות לקרות בעת שהם מבצעים את ההזמנה", מסביר עו"ד פאי.
לכן מומלץ מאוד להזמין טיסה או חופשה הניתנות לביטול עד כמה ימים לפני מועדן או לרכוש ביטוח ביטול טיסות ונסיעות.
מה החוק בישראל אומר לגבי ביטול חופשה בארץ בעקבות מצב ביטחוני?
עו"ד פאי מזכיר ראשית את חוק הגנת הצרכן, שלפיו הלקוח יכול לבטל הזמנה שבוצעה מרחוק (באינטרנט ולא פרונטלית), בתוך 14 ימים מיום ביצוע ההזמנה, כל עוד מדובר בשבוע לפני החופשה. אם עמדתם בתנאים אלו, אתם רשאים לבטל את העסקה מכל סיבה שהיא ולקבל החזר מלא בקיזוז מאה שקלים או חמישה אחוז משווי ההזמנה (הנמוך מביניהם).
במקרים שהמצב של הלקוח לא עומד באחד התנאים הנ"ל, כדאי לבדוק את חוזה ההזמנה מול בית המלון או ספק התיירות שבו הזמנתם את החופשה. לעיתים קרובות ניתן להגיע להסדר או לפחות לדחות את החופשה למועד אחר.
3 צפייה בגלריה
במקרה של ביטול טיסה על ידי חברת התעופה - מגיע ללקוח החזר כספי או זיכוי
במקרה של ביטול טיסה על ידי חברת התעופה - מגיע ללקוח החזר כספי או זיכוי
במקרה של ביטול טיסה על ידי חברת התעופה - מגיע ללקוח החזר כספי או זיכוי
(shutterstock)
במקרים אחרים כאשר אין אפשרות לשינוי, בתי העסק יכולים לגבות דמי ביטול מלאים, כשלעתים מדובר בתמורה המלאה עבור ההזמנה, תלוי בדרך כלל כמה זמן נותר עד למועד החופשה. "במקרים כאלה, אין תשובה חד-משמעית באם בית המשפט יחייב את החברות להשיב לצרכנים את מלוא כספם. שכן, רק אם ייקבע כי הנסיבות הספציפיות שגרמו לביטול ההזמנה היוו סיכול חוזה, רק אז עשוי בית המשפט לחייב את החברות להשיב לצרכנים את כספם, או על השבה של מחצית מהתמורה", מסביר עו"ד פאי.
אם ההזמנה בוטלה על ידי העסק ולא מצד הלקוח - על העוסק להשיב לצרכן את מלוא התשלום ששילם עבור העסקה או לספק לו זיכוי לצורך ביצוע הזמנה למועד אחר.
האם החוק הישראלי תקף גם עבור הזמנת חופשה לחו"ל?
יש להבחין בין הזמנת טיסות לבין הזמנת מלונות, השכרות רכב וכו'.
בנוגע להזמנת טיסות, קיים בישראל חוק ספציפי הנקרא חוק שירותי תעופה. לפיו, אם חברת התעופה ביטלה את הטיסה, עליה להשיב לנוסעים את כספם או לספק להם כרטיס לטיסה חלופית (על פי בחירת הנוסעים).
3 צפייה בגלריה
מהמרפסת ישר לבריכה. מלון Tui magic life Jacaranda
מהמרפסת ישר לבריכה. מלון Tui magic life Jacaranda
האם אפשר לבטל הזמנה במלון בחו"ל בעקבות מצב ביטחוני בארץ?
(צילום: גלעד ילון)
אבל אם הטיסה בוטלה על ידי הנוסעים, הם לא יהיו זכאים לקבל החזר אוטומטית, ויהיו כפופים למדיניות הביטול של כל חברת תעופה.
בנוגע להזמנת חופשה בחו"ל - אם ההזמנה בוצעה בחברת תיירות ישראלית או בחברת תעופה שיש לה נציגות בישראל, הזמנה זו כפופה להוראות חוק הגנת הצרכן הישראלי, לרבות לזכות ביטול עסקה.
"אולם, אם ההזמנה בוצעה ישירות דרך חברת תיירות בחו"ל, או דרך חברת תעופה שאין לה נציגות רשמית בארץ, עסקאות אלה אינן כפופות לחוק הגנת הצרכן, ובמקרה כזה יהיו הנוסעים כפופים למדיניות הספציפית של אותה חברה, כמו גם לתנאי הביטול שנקבעו בתנאי ההזמנה".
האם אזור צריך להיות מוגדר "מסוכן" מבחינה ביטחונית כדי שנוכל לבטל את החופשה שם ולקבל החזר כספי?
"במידה שהמקום שאליו תכננתם לנסוע הוכרז כמקום מסוכן, כלומר אזהרת מסע כפי שמפורסם לעיתים ביחס ליעדים שונים בחו"ל, אין בעיקרון מחויבות אוטומטית לחברות התעופה לבטל את הטיסה, אלא רק אם הטיסה בוטלה על ידי חברות התעופה עקב המצב הביטחוני. רק במצב כזה תהיו זכאים לקבלת התשלום חזרה או לכל הפחות לדחיית מועד החופשה או הטיסה", משיב עו"ד פאי.
אין באמור לעיל בכדי להוות ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי.