ברשתות בתי המלון זעמו הבוקר (יום ה') על אי החרגתם של איי התיירות הירוקים אילת וים המלח מהסגר שייכנס לתוקף ביום ראשון בשעה 17:00. במקביל לביקורת שמתחו על הממשלה, מציעות החברות דילים של הרגע האחרון לסוף השבוע של לפני הסגר. "זה לא קיוסק", אמר היום (ה') ל-ynet מנכ"ל ישרוטל ליאור רביב. "אי אפשר לפתוח ולסגור מהיום למחר, לא הספקנו לשלם את עלויות הפתיחה וכבר אנחנו משלמים את עלויות הסגירה".
רביב הוסיף ואמר: "בשעת השין הממשלה מחסלת את האיים הירוקים, אחרי השקעה של עשרות מיליוני שקלים מכספי ציבור. המדינה סוגרת את בתי המלון ומחייבת אותנו לשלם תשלומי ארנונה מלאים, אין שום פיצוי ושום התחשבות, איפה ההיגיון? באילת יש 11 אלף חדרים, 54 בתי מלון ועשרות אלפי עובדים. כעת הביטוח לאומי הופך להיות המעסיק הגדול ביותר באילת. זה הרס מוחלט של העיר, רוב בתי המלון לא ייפתחו עד פסח, או בכלל. למרות החקיקה, ההיגיון מחייב להשאיר את האיים הירוקים פתוחים בתקופת הסגר, לשם כך הם נוצרו מלכתחילה".
מנכ"לית רשת פתאל אביה מגן אמרה הבוקר: "עצוב שמדינת ישראל נכנסת לסגר השלישי ולא מחריגים את האיים הירוקים. אילת וים המלח ירוקות מתמיד ומאפשרות לאלפי עובדים להישאר במעגל העבודה ולמאות אלפים לצאת ולנפוש בבטחה ואין שום הצדקה לסגור אותן. חבל שפתרונות אחרים, כמו סגר דיפרנציאלי, לא נלקחים בחשבון ומדינה שלמה נסגרת בפעם השלישית על כל ההשלכות המשתמעות מכך. לא נותר לנו אלא לקוות שזה הסגר האחרון ובקרוב מאוד נחזור לשגרה ולארח שוב בזרועות פתוחות".
שרת התיירות אורית פרקש הכהן אמרה בצהריים כי "מודל איי תיירות ירוקים הוכיח עצמו כמודל מוצלח של חיים ופרנסה לצד הקורונה. לצערי, עליית התחלואה והחלטת הממשלה בעקבותיה על סגר כללי מחייבת השהיית פעילות איי התיירות. כבר סיכמתי עם שר הבריאות כי איים אלו יחזרו לפעולה מיידית אחרי הסגר והוא גם הצהיר זאת באופן ברור בישיבת הממשלה האחרונה".
4 צפייה בגלריה
חופשת חורף באילת בימי קורונה
חופשת חורף באילת בימי קורונה
המחסום בכניסה לאילת
(צילום: אסף קמר)
4 צפייה בגלריה
הטיילת באילת
הטיילת באילת
הטיילת באילת
(צילום: מאיר אוחיון)
4 צפייה בגלריה
אילת אווירה
אילת אווירה
עיר תיירות במשבר
(צילום: מאיר אוחיון)

נתוני התפוסה העגומים נחשפים

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) פרסמה בצהריים את נתוני הלינות במלונות בין החודשים ינואר עד נובמבר. "משבר הקורונה הביא לירידות דרמטיות בנתוני הלינות במלונות בחודשים מרץ-מאי", נכתב בסקירת הלמ"ס. "בחודשים יוני-אוגוסט נרשמה התאוששות הדרגתית בלינות הישראלים ובתפוסת החדרים. באמצע חודש ספטמבר שוב הוכרז סגר בארץ שנמשך עד אמצע אוקטובר. בחודש נובמבר אילת וים המלח הוכרזו כ'איים ירוקים לתיירות' והמלונות שם חזרו לפעול במתכונת הרגילה. גם בשאר הארץ נרשמה פעילות מסוימת של המלונות.
"בחודש נובמבר תפוסת החדרים הממוצעת הגבוהה ביותר נרשמה באילת- 15% ובים המלח - 11%. המלונות בשאר המקומות פעלו במתכונת מצומצמת של השכרת חדרים בלבד. התפוסה הממוצעת של נובמבר בערי התיירות שלא הוכרזו 'איי תיירות ירוקים' נעה בין חצי אחוז בטבריה לכמעט 8% בתל אביב יפו".
4 צפייה בגלריה
אילת
אילת
עיר במשבר
(צילום: shutterstock)

המבצעים האחרונים לפני הסגר

רגע לפני הסגר, ישראייר תגברה את טיסותיה לאילת לאור עלייה בביקושים לסוף השבוע האחרון לפני שהכל ייסגר. חברת התעופה מציעה חבילות למהירי החלטה. לדוגמה, סוף שבוע במלון המלך שלמה על בסיס לינה וארוחת בוקר, כולל טיסות הלוך-ושוב, עולה החל מ-930 שקלים לאדם. חבילה דומה במלון דן פנורמה עולה החל מ-738 שקלים. חבילה במלון הרודס פאלאס על בסיס חצי פנסיון עולה החל מ-1,502 שקלים לאדם.
גיל סתיו סמנכ"ל שיווק ומכירות של ישראייר מסר כי "עם ההודעה על הסגר הצפוי ליום ראשון קצב ההזמנות לאילת גדל משמעותית. רבים הזמינו חבילות נופש לאילת לימים שישי עד ראשון והטיסות התמלאו במהירות". עוד הוסיף סתיו כי "החברה הודיעה כי על אף הסגר והעובדה שבתי המלון באילת נסגרו היא תמשיך לבצע לפחות שתי טיסות יומיות במהלך הסגר כאשר רמת המחירים תהיה החל מ-99 שקלים לכרטיס עבור תושבי המרכז ו-49 שקלים לתושבי אילת. לאורך כל תקופת המשבר פעלנו לטובת תושבי אילת והצוותים הרפואיים ובכוונתנו להמשיך ולעשות זאת".
גם ארקיע תפעיל בתקופת הסגר שתי טיסות יומיות (בוקר וערב) בקו לאילת במטוסי האמבראר 195. המחירים: החל מ-69 שקלים לתושבי אילת, והחל מ-99 שקלים לתושבי המרכז.
ברשת ישרוטל מציעים חבילות בהנחה של 20%. כמו כן, לקוחות ישראכרט יכולים להזמין סוף שבוע במלון סולי המחודש תמורת 697 שקלים לזוג. המחיר על בסיס לינה בלבד.
מלון הרברט סמואל ריף אילת מציע לילה על בסיס לינה וארוחת בוקר ב-785 שקלים לזוג. לילה לזוג במלון אורכידיאה אילת, כולל ארוחת בוקר, עולה 665 שקלים.
שוחחנו עם אורית ועופר לוי מגדרה, הורים לשלושה, שהחלו הבוקר חופשה משפחתית במלון מלכת שבא באילת. "חשבתי שאמרו שיחריגו את האיים הירוקים, אבל זה לא קרה", אמר עופר. "זה הזוי לגמרי, הרי עשינו את הבדיקות כפי שנדרש, אז למה זה לא תופס בסגר ואנשים צריכים לבטל את החופשה. הרי המדינה החליטה שאי ירוק זה אי בטוח".
אורית הוסיפה וסיפרה כי מבחינתם חופשה בחו"ל בתקופה זו בכלל לא הייתה על הפרק. "זו לא הייתה אופציה, בטח מהרגע שהתקבלה החלטה שכל מי שחוזר מחו"ל מחויב אוטומטית להיכנס לבידוד במלונית".