פרשת מעצרו בטורקיה של הכדורגלן הישראלי שגיב יחזקאל, שהביע תמיכה בחטופים הישראלים בעזה, מהווה פרק נוסף ביחסים העכורים בין אנקרה לירושלים, יחסים שנמצאים בשפל חדש מאז 7 באוקטובר ותמיכתו המתמשכת של נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן בחמאס. טורקיש איירליינס, כמו מרבית חברות התעופה בעולם, הפסיקה לטוס לישראל לאחר פרוץ המלחמה, ובמקביל המטה לביטחון לאומי העלה את אזהרת המסע לטורקיה לרמה הגבוהה ביותר בכל שטחי המדינה וקרא לישראלים לצאת ממנה בהקדם.
4 צפייה בגלריה
הפגנה נגד ישראל באיסטנבול
הפגנה נגד ישראל באיסטנבול
הפגנה נגד ישראל באיסטנבול, מוקדם יותר החודש
(צילום: YASIN AKGUL / AFP)
4 צפייה בגלריה
שחקן אנטליהספור שגיב יחזקאל עם מחוה לחטופים, נשיא טורקיה רג'פ טראיפ ארדואן
שחקן אנטליהספור שגיב יחזקאל עם מחוה לחטופים, נשיא טורקיה רג'פ טראיפ ארדואן
שחקן אנטליהספור שגיב יחזקאל ונשיא טורקיה רג'פ טראיפ ארדואן - הפרשה האחרונה מתוך שורה של פרשות
(צילום: האתר הרשמי של אנטליהספור, Sean Gallup/Getty Images)
על פניו נראה שבירת ההכל-כלול העולמית נמחקה ממפת היעדים של הנופש הישראלי, אולם יש מי שסבור כי מדובר בהפוגה זמנית. "טורקיה הייתה היעד התיירותי הפופולרי ביותר עבור ישראלים בשנת 2023, עם כ-2.3 מיליון תיירים ישראלים, ובין היעדים הפופולריים בעולם, המושך למעלה מ-50 מיליון תיירים בשנה", אמר ד"ר ערן כתר, ראש המחלקה לניהול תיירות ומלונאות במכללה האקדמית כנרת, בשיחה עם ynet. "עבור התייר הישראלי, ששיקול כספי נמצא במקום גבוה עבורו, טורקיה היא יעד אטרקטיבי מאוד בזכות החולשה של הלירה הטורקית ביחס לשקל. זה לא שהתייר הישראלי יישכח עוד מעט מה קרה, אבל בדיוק יהיה איזה אירוע משפחתי, טיול בר מצווה או דיל משתלם, והשיקול הזה ישחק תפקיד משמעותי בהזמנת חופשה לטורקיה.
"יחסי ישראל-טורקיה ידעו מספר עליות ומורדות לאורך השנים, בין היתר מתוך המתחים הגיאו-פוליטיים בין ישראל לטורקיה, ועם אירועים בולטים כגון משט המרמרה. אף על פי כן, הקרבה הגיאוגרפית, האטרקטיביות של מוצר התיירות הטורקי, ההיצע המגוון של מוצרי תיירות ונופש, המחיר הזול וההתאמה לחיך ולדפוסי הביקוש של התייר הישראלי - צפויים להחזיר את טורקיה למדף של התייר הישראלי כבר בקיץ הקרוב".
"כבר ראינו את התיירות לטורקיה מתאוששת בצורה מדהימה מאירועים קשים ויש הרבה מאוד משתנים שיכולים להשפיע, כמו החלפת השלטון, אקלים גיאופוליטי ועוד"
גם סמנכ"ל אשת טורס שירלי כהן עורקבי סבורה כי לא מדובר בנזק בלתי הפיך, אך בדבריה היא נשמעת זהירה יותר. "בטווח של השנה הקרובה עד שלוש השנים הקרובות, רוב מוחלט של הישראלים צפויים להדיר את רגליהם מטורקיה", אמרה כהן עורקבי. "טורקיה הולכת ונתפסת בקרב התייר הישראלי כמדינת אויב והאירועים מסלימים כל הזמן. המשמעות לטווח הבינוני והקצר היא עלייה בביקושים של היעדים החלופיים – יוון, קפריסין, גיאורגיה, מונטנגרו וסרביה. כיום כבר יש חלופות מצוינות לטורקיה ואין צורך לקחת סיכונים. התיירות לטורקיה שכן תתקיים בשנים הקרובות תתבסס על המגזר הערבי. בטווח הארוך יותר, כבר ראינו את התיירות לטורקיה מתאוששת בצורה מדהימה מאירועים קשים ויש כאן הרבה מאוד משתנים שיכולים להשפיע, כמו החלפת השלטון, אקלים גיאופוליטי ועוד".
גיל גמליאל, סמנכ"ל חוויית לקוח ומשאבי אנוש בדיזנהאוז גרופ, מסר: "הישראלים הם לקוחות פטריוטים, גם בכל הנוגע ליעדי הנופש שהם בוחרים, בוודאי בעת לחימה. למרות שלאורך השנים, טורקיה נחשבת יעד מאד פופולרי ואהוב על ידי הישראלים, הרי שעמדות פוליטיות שנקטה הממשלה שם, לצד אווירה ציבורית עוינת ברחוב הטורקי, הרחיקו את התייר הישראלי משם. מאז ה-7 באוקטובר אנחנו רואים תזוזה מטורקיה ליעדים אחרים באירופה ואפשר להניח שהאירוע אתמול יחזק מגמה זאת. הישראלים לא רק מסתכלים על מחיר ומרחק".
4 צפייה בגלריה
קו החוף של אנטליה
קו החוף של אנטליה
קו החוף של אנטליה - יש חלופות לבטן-גב
(צילום: shutterstock)
"אמנם לא מופרך להניח שככל שהמצב יירגע, גם הישראלים יחזרו בסופו של דבר לאחד היעדים המועדפים עליהם, אך לאור המצב אנו צפויים לראות התנהגות שונה הפעם, וניתן להעריך בזהירות שהחזרה לטורקיה תתרחש רק בעתיד הרחוק"
ד"ר עוזי פרוינד-פיינשטיין, מומחה לכלכלת תעופה במחלקה לניהול תיירות ומלונאות במכללה האקדמית כנרת, אמר: "הפעם התייר הישראלי הממוצע לא יחזור לטורקיה כל כך מהר. אמנם לא מופרך להניח שככל שהמצב יירגע, גם הישראלים יחזרו בסופו של דבר לאחד היעדים המועדפים עליהם, אך לאור המצב אנו צפויים לראות התנהגות שונה הפעם, וניתן להעריך בזהירות שהחזרה לטורקיה תתרחש רק בעתיד הרחוק".
יוני וקסמן, משנה ליו"ר אופיר טורס, אמר ל-ynet: "בתחילת המלחמה הייתה עצירה מוחלטת בנסיעות ליעד הזה, ואנחנו מאמינים שגם כאשר רמת האיום תרד עדיין ישראלים יימנעו מלטוס לשם. אף אחד לא רוצה לטוס לחופשה ולפחד תוך כדי. גם לא חייבים לנסוע לטורקיה כדי ליהנות מחופשות בטן-גב או מטיפולים רפואיים. אם זה חופשות בטן גב קרובות, יש את יוון וקפריסין עם חופשות הכל כלול דלוקס במחירים אטרקטיביים. טביליסי מחליפה את איסטנבול בכל מה שקשור לטיפולים האסטטיים והרפואיים עם מחירים זולים. גיאורגיה היא מדינה שאוהבת את ישראל ואפשר להרגיש שם בטוח, וזה בדיוק מה שהישראלים מחפשים כרגע – ביטחון".
ניר מזור, סמנכ"ל שיווק בקשרי תעופה, התייחס גם הוא ליעדים שצפויים להחליף את טורקיה: "מתחילת המלחמה הטיסות לטורקיה פסקו לחלוטין. החברות הישראליות לא טסות לשם והחברות הטורקיות לא טסות לישראל ואין כיום כמעט חבילות ליעד. ההיעלמות של טורקיה ממפת התיירות אחרי שנת שיא עשויה לחזק מאד מספר יעדים. כרגע אנחנו רואים מגמה של הזמנת 'חופשת התאווררות' ליעדים שמשך הטיסה אליהם קצר, למקרה של החמרה. אלו יעדים שימשיכו להיות פופולריים במיוחד - בראש ובראשונה יוון והאיים וכמובן קפריסין. כמו כן, יעדים כמו בורגס ווארנה, גיאורגיה ובאטומי שנחשבות זולות ומשתלמות יחזרו בגדול. חברות התעופה נערכות לתגבור הטיסות לאיים ולאתונה וגם למגוון יעדים ביוון כמו למשל לקוס ולחאניה. לכך ניתן להוסיף מדינות עם רצועות חוף ואיים מדהימים כמו מונטנגרו וקרואטיה שמציעות חופשת קיץ מאוד אטרקטיבית".
4 צפייה בגלריה
שוטרים באיסטנבול, ארכיון
שוטרים באיסטנבול, ארכיון
שוטרים באיסטנבול. "הישראלים מחפשים ביטחון"
(צילום: shutterstock)
"חקירת שחקן הכדורגל ומעצרם בעבר של התיירים הישראלים בתואנת שווא של ריגול צריכים להיות תמרור אזהרה לכל ישראלי שחושב לנסוע לטורקיה או דרכה ליעדים אחרים"
הילה הרמולין רונן, סמנכ"לית שיווק ומכירות של ישראייר, אמרה כי "לאור האירועים האחרונים אנו צופים כי הפעילות על הקו לטורקיה תפחת בצורה משמעותית. הישראלים יעדיפו יעדים חלופיים בעלי מזג אוויר דומה ותמורה למחיר שישלמו. אנו צופים כי בהמשך השנה ולאחר שהמצב יירגע, הישראלים ינפשו, יבלו ויעשו שופינג ביעדים קצרים כמו אתונה ואיי יוון, לרנקה פראג ובודפשט".
טלי נוי סמנכ"לית שיווק ומכירות של איסתא אמרה: "אנו לא צופים שיהיו ביקושים לטורקיה כמו בשנתיים האחרונות בגלל המצב הפוליטי והמדיני. חווינו זאת גם בעבר בסיטואציות דומות ולקח זמן עד שהישראלים חזרו לנפוש בטורקיה. אנחנו רואים כבר היום כי כמעט רוב ההזמנות לקיץ הם לאיי יוון וקפריסין כתחליף לחופשת בטן גב הכל כלול".
בלשכת מארגני התיירות הנכנסת לישראל גם התייחסו להסלמה ביחסים, ומסרו: "טורקיה הייתה שער חשוב לכניסת תיירים לישראל שהגיעו באמצעות טורקיש איירליינס לישראל. מאז הסכמי אברהם נפתח שער איכותי ומצויין לתיירים המגיעים דרך האמירויות לארץ. חקירת שחקן הכדורגל ומעצרם בעבר של התיירים הישראלים בתואנת שווא של ריגול צריכים להיות תמרור אזהרה לכל ישראלי שחושב לנסוע לטורקיה או דרכה ליעדים אחרים".
פורסם לראשונה: 15:12, 15.01.24