שנת 2023 הייתה השנה הבטוחה ביותר אי פעם לטיסות מסחריות – כך על פי דו"ח הבטיחות השנתי של יאט"א (ארגון חברות התעופה הבינלאומי).
בדו"ח נכתב כי התאונה הקטלנית היחידה של מטוס נוסעים בשנה החולפת הייתה התרסקות של מטוס ATR טורבו-פרופ של חברת יטי איירליינס הנפאלית שבה נהרגו 72 בני אדם.
3 צפייה בגלריה
נפאל זירת התרסקות מטוס בדרך מ קטמנדו ל פוקרה 72 נוסעים עשרות הרוגים
נפאל זירת התרסקות מטוס בדרך מ קטמנדו ל פוקרה 72 נוסעים עשרות הרוגים
זירת התרסקות המטוס הנפאלי
(צילום: AFP)
ב-2023 אירעו עוד 29 תאונות שבהן לא נהרגו בני אדם או נגרם נזק טוטאל לוסט למטוס. ב-2022, לצורך השוואה, אירעו 42 תאונות אוויריות, חמש מהן קטלניות שגבו את חייהם של 158 בני אדם.
יאט"א מחשיבים "תאונה לא קטלנית" כתקרית בלי נפגעים שבה נגרם נזק בשווי של לפחות מיליון דולר או 10 אחוזים משווי המטוס. כמו כן, חשוב לציין כי הסטטיסטיקה לא כוללת טיסות צבאיות, טיסות פרטיות וטיסות מטען – אלא רק טיסות מסחריות רגילות.
הסיכון לתאונה קטלנית ירד ל-0.03, שיפור משנים קודמות. "ב-2023 נרשמה רמת הסיכון הנמוכה ביותר לתאונה קטלנית", נכתב בדו"ח בהתבסס על קצב התאונות. "בממוצע אדם צריך לטוס בכל יום במשך 103,239 שנה כדי לחוות תאונה קטלנית".
קצב התאונות הכולל השתפר לתאונה אחת מתוך 1.26 מיליון טיסות – שיפור קל מהנתון שהתקבל בשנת 2022. נתון זה התקבל על אף שמספר הטיסות בשנה שעברה זינק ב-17 אחוזים ל-37.7 מיליון.
ארגון יאט"א מייצג 317 חברות תעופה מיותר מ-120 מדינות. "אפילו אם טיסה היא בין הפעילויות הבטוחות ביותר שאדם יכול לעשות, תמיד יש מקום לשיפור", אמר מנכ"ל הארגון ווילי וולד שהזכיר שני אירועים שהתרחשו בחודש הראשון של 2024. הראשון, כאשר מטוס של ג'פאן איירליינס פונה בהצלחה וללא נפגעים לאחר שעלה באש על מסלול הנחיתה בטוקיו, והשנייה כאשר פאנל של דלת של מטוס בואינג 737 מקס של חברת אלסקה איירליינס נעקר ממקומו זמן קצר לאחר ההמראה.
3 צפייה בגלריה
מטוס של ג'פאן איירליינס עלה באש על מסלול הנחיתה בטוקיו
מטוס של ג'פאן איירליינס עלה באש על מסלול הנחיתה בטוקיו
ינואר, 2024: מטוס של ג'פאן איירליינס עלה באש על מסלול הנחיתה בטוקיו. לא היו נפגעים בתקרית
(JIJI PRESS / AFP)
3 צפייה בגלריה
המטוס עם החור במקום שהיה בו פעם חלון
המטוס עם החור במקום שהיה בו פעם חלון
המטוס עם החור במקום שהיה בו פעם חלון. לא היו נפגעים בתקרית
(Instagram/@strawberrvy via REUTERS)