אחרי העומסים החריגים שהיו כאן בחג הפסח האחרון, נראה שאנו צועדים לקראת קיץ עמוס במיוחד בעולם התעופה והתיירות, לא רק בארץ אלא בעולם כולו. לפי הערכות שונות, בין החודשים יוני עד סוף אוגוסט צפויים לעבור בנתב"ג לא פחות משלושה מיליון נוסעים ואולי אף יותר מכך. חברות התעופה וחברות שירותי הקרקע, כמו גם בתי המלון בארץ, כבר החלו בגיבוש תכניות עבודה כדי להתמודד עם העומסים הצפויים.

מלונות לא ייפתחו במאה אחוז תפוסה

בעלי בתי המלון בארץ ובכלל תיירות הפנים כולה עומדת לפני תקופה עמוסה ומאתגרת במיוחד. התחזיות מלמדות על עלייה בביקוש לנופש כחול-לבן מצד הישראלים ובמקביל צפויה כניסת תיירים מחו"ל.
"אנחנו רואים גידול של 30 אחוז בתיירות פנים מול 2019 ואני צופה שיהיה המשך בגידול", אומר ל-ynet אבי ניסנקורן, נשיא התאחדות המלונות. ולא רק תיירות הפנים צפויה לגדול, גם התיירות הנכנסת מחו"ל צפויה להתחיל לחזור לעצמה, לדברי ניסנקורן. "זה עדיין רחוק ממה שהיה ב-2019 אבל יש עלייה בתיירים הנכנסים. אנחנו צופים גידול כבר בחודשים הקרובים וההערכה היא שנהיה ב'אובר בוקינג' בחודש אוקטובר".
6 צפייה בגלריה
צפי לעומסים במלונות ערי הנופש בישראל בקיץ הקרוב
צפי לעומסים במלונות ערי הנופש בישראל בקיץ הקרוב
צפי לעומסים במלונות ערי הנופש בישראל בקיץ הקרוב
(צילום: Shutterstock)
"האתגר שלנו הוא שתיירות הפנים תתפתח לכל אזורי הארץ, וזו נקודה חשובה בעיניי. זה כמובן בנוסף ליעדים הקלאסיים - אילת, ים המלח ותל אביב. יש ביקושים רבים לתיירות פנים גם לחודשי הקיץ", הוסיף נשיא התאחדות המלונות.
ניסנקורן מדבר גם על כך שכתוצאה מהמצב הבעייתי יש כבר היום ויהיו גם בקיץ, מלונות שיקבלו פחות אורחים ממה שהמלון יכול לקבל מבחינת מספר חדרים. "יש בתי מלון שעוצרים תפוסה כדי לעמוד בעומס. אנחנו לא רוצים לפגוע בשירות אלא לשפר אותו. לא רק באילת ובים המלח אלא גם בכל הארץ".
בנושא זה בדיוק התקשינו להוציא תשובות לציטוט ממספר מלונאים בכירים שחוששים להודות שזה המצב, זאת על מנת לא להיתפס כמלון שלא מתפקד או מתפקד פחות טוב. מצד שני הרבה מהם לא יכולים להרשות לעצמם לקבל פחות אורחים, אחרי שנתיים כל כך קשות - בעיקר אלו שהמלונות שלהם מסתמכים על תיירות נכנסת בלבד, ולכן ירצו להכניס כל אורח שיבקש להגיע, גם אם אין מספיק צוות.
במילים אחרות, לא רק בנתב"ג נצטרך להגיע זמן רב לפני הטיסה ולהתאזר בהרבה סבלנות. את תמונת התורים הארוכים אנחנו ככל הנראה נפגוש גם בתורי הצ'ק-אין במלונות, בתור לחביתה בחדר האוכל ולבר המשקאות בבריכה.

לאן כל הצעירים הלכו?

אך בתוך כל התחזיות האופטימיות אי אפשר להתעלם מהפיל שבחדר והוא המחסור האדיר שעדיין קיים במשק הישראלי, בתוכו ואולי באופן בולט במיוחד - המחסור בכוח אדם במלונות.
בשיחה עם מלונאי בכיר מאוד בארץ נאמר ל-ynet כי המחסור עדיין קיים וכי נעשים מאמצים רבים לגייס עובדים בימים אלו. לדבריו, כל העולם השתנה אחרי הקורונה. "מה שהשתנה בעולם כולו ובעיקר בענף המלונאות הוא תפיסת העבודה ולכן אנחנו צריכים לגשת אל הדברים בצורה שונה", אומר אותו גורם ומסביר כיצד הצעירים שבעבר עבדו במלונות, מצאו דרכים אחרות להתפרנס בשנתיים האחרונות ולכן קשה יותר לראות אותם חוזרים.
6 צפייה בגלריה
קושי בהחזרת הצעירים בישראל לעבוד במלונות אחרי הקורונה
קושי בהחזרת הצעירים בישראל לעבוד במלונות אחרי הקורונה
קושי בהחזרת הצעירים בישראל לעבוד במלונות אחרי הקורונה
(צילום: אסף קמר)
"הצעירים למדו לעבוד ולעשות הכנסות בשלט רחוק דרך עבודה מהמחשב או מהטלפון הנייד, וגם לעבור לעבודות בתחום השילוח, זאת בעקבות הפריצה הגדולה של WOLT לדוגמה, וצריך להבין את זה". בתוך כך, אותו גורם לא נשמע מודאג מימי הקיץ ולא צופה תורי ענק במלונות אך מספר כי כל המשאבים מופנים כעת אך ורק לגיוס ולשימור עובדים.
גם ניסנקורן מסכים עם בעיה זו ואומר כי "המצוקה שלנו כרגע היא מחסור בעובדים. חסרים לנו כעשרת אלפים עובדים בבתי המלון ברחבי המדינה. עיקר המחסור הוא בעובדים בחדרנות ובשטיפת כלים, שם חסרים כ-4,000 עובדים, וביתר המקצועות כ-3,000 עובדים".
כדי לסבר את האוזן ברשת המלונות ישרוטל מועסקים כיום 5,700 עובדים לעומת כמות הגדולה מזו בהרבה לפני הקורונה. ברשת המלונות דן הגיעו לכ-4,000 עובדים לפני הקורונה וכעת הרשת מונה כ-3,000 עובדים. ברשת פתאל מדווחים על מחסור של כ-500 עובדים, מחסור שאמור להתמלא על ידי הבאת עובדים מירדן ומהפיליפינים.

הבאת עובדים פלסטינים וירדנים כמענה למחסור

נשיא התאחדות המלונות מספר כי בכוונתו לעשות מבצעי גיוס לישראלים שיבואו לעבוד בענף התיירות ועל ההבדלים בין גיוס עובדים לסוג אחד של משרה לעומת אחרות. "יש לנו אופק בענף ואפשר להגיע לתפקידי ניהול מאוד מהר. עם זאת, יש מקצועות שקשה יותר לגייס אליהם עובדים, בעיקר חדרנות. כך למשל אנחנו מעסיקים 2,000 פלסטינים ו-1,500 עובדים ירדנים בכל רחבי הארץ בתחומים אלה. אנחנו מבקשים להביא עוד 2,000 עובדים מהפליפינים ועוד 500 עובדים ירדנים כדי לכסות את המחסור בכח אדם".
על השאלה האם הוא אופטימי לקראת הקיץ, השיב ניסנקורן: "כן אבל אנחנו חייבים עובדים כדי לקלוט את כל הביקוש וגם כדי לתת שירות. חייבים עובדים כמה שיותר מהר".
6 צפייה בגלריה
חדרניות במלון
חדרניות במלון
מחסור אדיר בתחום החדרנות במלונות
(צילום: shutterstock)
בניסיון לשוחח עם מנכ"לי הרשתות הגדולות של המלונות בארץ נתקלנו בהרבה חשש להתראיין וסירוב. זאת מהסיבה הברורה שמצד אחד הם נמצאים במצוקת עובדים ויודעים שהקיץ עלול להפגיש בין הרעב הגדול של הישראלים לנפוש כאן לצד הגעת התיירים מחו"ל, שרק צפויה לגדול כאמור ובין מספר העובדים הקטן יחסית שיהיה ברוב המלונות או לפחות עובדים שלא יהיו מוכשרים דיו עם מספיק ותק כדי לטפל בעומסים.

העומסים בנתב"ג צפויים להישאר ואף להחמיר

העומס הצפוי בשדה התעופה משפיע באופן ישיר גם על חברות שירותי הקרקע, או ההנדלינג, שמספקות את כל שירותי הקרקע לחברות התעופה השונות. זה כולל שירות לנוסע, איוש דלפקי הצ'ק-אין, איתור כבודה ודיילי קרקע בשער לפני העלייה למטוס. לחברות ההנדלינג תפקידים נוספים אשר מבוצעים מול חברות התעופה ולא מול הנוסעים, כמו שירותי פיקוח רחבת טיסה, בקרים ושירותי תנועה שונים.
מיטל דהן סמנכ"לית, תפעול בלאופר תעופה GHI, שמספקת שירותי קרקע לחברת התעופה הישראלית ישראייר, לחברות תעופה זרות ובקרוב גם לחברת אמירייטס שנכנסת לישראל לראשונה, מספרת על ההיערכות שלהם לקראת קיץ עמוס במיוחד: "אנו ערים לתנועה שתעלה מחודש יוני והלאה ונערכים לעומסים הצפויים".
6 צפייה בגלריה
תורים ארוכים ביום העמוס ביותר בנתב"ג החודש
תורים ארוכים ביום העמוס ביותר בנתב"ג החודש
תורים ארוכים ביום העמוס ביותר בנתב"ג באפריל האחרון
(צילום: רועי רובינשטיין)
לדבריה, החברה בתהליכי גיוס של עובדים והכשרתם לקראת הקיץ לקשת רחבה של תפקידים. החל משירות לנוסע ועד לניהול.
כחלק מהמאמץ לגייס עובדים ומהר, חברות אלו וגם רשות שדות התעופה נותנות מעניקים לחותמים על התחלת עבודה עם הסכם עבודה של לפחות שנה. כך גם חברת לאופר: "אנחנו מעניקים מענקי מאמץ ובונוסים מעבר לשכר ההתחלתי, הסעות ועוד, חשוב לנו שגם העובדים ייהנו במקום העבודה שלהם. זה מקום עבודה עם הרבה אתגר, עניין וחדשנות".
דהן מספרת כי הם מגייסים כעת מכל שכבות הגילים, כולל בני נוער לפני גיוס, ופרוסים מקצה לקצה ברחבי הארץ עם הסעות לקראת הקיץ. לדבריה, "ענף התעופה כולו מעודד מגידול בתנועת הנוסעים שמעידה על התאוששות וחזרה לשגרה".
6 צפייה בגלריה
וכך התורים בנתב"ג נראים ממצלמות האבטחה
וכך התורים בנתב"ג נראים ממצלמות האבטחה
וכך התורים נראו ממצלמות האבטחה בנב"ג בימי העומס
(באדיבות רשות שדות התעופה)
תוצאה נוספת של אפטר קורונה והעומסים בנתב"ג יצרה ביקוש חדש וגבוה מאוד לשירותי VIP. שגם אותם כבר מצאנו מלאים לחלוטין בחג הפסח כך שגם אם כבר הייתם מוכנים לפתוח את הארנק באופן נדיב עוד לפני שהתחלתם בכלל את החופשה, לא היה ניתן להשיג שירות כזה מעודף ביקוש.
ברשות שדות התעופה מגבשים תוכנית פעולה לקראת הקיץ. בשיחות עם מנכ"ל נתב"ג שמואל זכאי עלו מספר אפשרויות שניתן לעשות כדי לסייע בצמצום התורים והקלה על העומסים. בין היתר נבחנת אפשרות עבור תושבי הצפון לבצע צ'ק-אין יום לפני הטיסה בשדה התעופה חיפה, כולל מסירת כבודה לטיסה, כל זאת כדי להקל על העומסים ולזרז את הליך העלייה למטוס ביום הטיסה. תוכנית זו טרם הבשילה לכדי מימוש, והיא נבנחת ביחד עם אפשרויות אחרות לקראת הקיץ.

הביקוש ישפיע גם על אופן הזמנת הטיסות

נתח פעילות חברות הלואו-קוסט בנתב"ג הולך ועולה, כאשר חברות אלו מרחיבות מחדש את הפעילות שלהן בנתב"ג. לפי דו"ח רשות שדות התעופה לחודש אפריל 2022, עולה כי שלוש מתוך חמש חברות התעופה שהטיסו הכי הרבה אנשים מישראל הן החברות ריינאייר, וויזאייר ואיזי ג'ט, שביחד הטיסו בחודש אפריל לבד כ-270 אלף נוסעים. מספר שעתיד רק לעלות יותר בחודשי הקיץ.
בשיחה עם נציגות אחת מהחברות הנ"ל, וויזאייר, נאמר כי החברה מתכוננת לקיץ הקרוב עם יעדים קיימים ויעדים חדשים אליהם תטיס מישראל, החל מיוון, קפריסין, בולגריה וערי חוף באיטליה, דרך יעדים עירוניים באירופה כמו וינה, לונדון, רומא ומילאנו ועד מדינות מזרח אירופה: פולין, ליטא, הונגריה ורומניה. אלו בנוסף לטיסות הישירות של החברה לאבו דאבי.
6 צפייה בגלריה
פנים המטוס בטיסת ריינאייר
פנים המטוס בטיסת ריינאייר
חברות הלואו-קוסט חוזרות להסתער על הקהל הישראלי
(צילום: גלעד ילון)
בתוך כך החברה, כמו המתחרות שלה ריינאייר ואיזי ג'ט, מספקת את האפשרות לרכוש שירות גמיש (אצלה הוא נקרא Wizz Flex) בעזרתו הם יוכלו לשנות את יעד ותאריך הטיסה שלהם כרצונם, ללא קשר לנסיבות. חברות אלו מעודדות את הנוסעים להזמין כרטיסים דרך האתר שלהן או באפליקציה על מנת להיות הכי מעודכנים לגבי שינויים שעשויים לצוץ ביום או בשעת הטיסה וכל מידע אחר.
עם זאת, ישראלים רבים מעדיפים ולעיתים גם בצדק, לרכוש את כרטיס הטיסה מסוכנות ישראלית ולא ישירות מחברת התעופה, שכן אז הרכישה תהיה כפופה לחוק הגנת הצרכן הישראלי וחוק טיבי, לפיו - על חברות התעופה לפצות צרכנים במקרה של ביטולי טיסות.

השתתפה בהכנת הידיעה שירי הדר