האם ניתן להוציא לקוחות של מלון באמצע השהייה שלהם מאחר שאין להם דרכון ירוק, רק כי נכנסו למלון הרבה לפני שהגיעה הדרישה לכך? זאת השאלה שמלונאים רבים ניצבים בפניה בימים אלו, לאחר שדרישה שהגיעה ממשרד הבריאות מחייבת אותם להחליט לאלתר - אם הם מלון לטווח קצר עם תו ירוק או לטווח ארוך, אך אין אפשרות של גם וגם.
הסגרים וההגבלות, ביניהם גם על בתי המלון בישראל, גרמו למלונאים להיות יצירתיים מהרגיל בשנה האחרונה ולעשות מעין הסבה מקצועית לחלק מהמלונות. לא אחת ראינו מלונות שהחליטו לשווק חדרי מלון לתקופות ארוכות. לעיתים גם לא ממש כחוק אלא יותר כפרצה בחוק שאפשרה לאנשים להגיע ל"חופשה" במלון, גם בזמן סגר, אם הוא היווה עבורם חלופת דיור זמנית כביכול.
4 צפייה בגלריה
גולת הכותרת: ג'קוזי על הגג. DAVE לוינסקי מרשת בראון
גולת הכותרת: ג'קוזי על הגג. DAVE לוינסקי מרשת בראון
האם המלונות לטווח ארוך יישמרו על אופיים החדש? מלון DAVE לוינסקי מרשת בראון
(צילום: מקס קובלסקי)

"למה אני צריכה להחליט או או?"

כעת, עם פתיחת המלונות אתמול, מלונאים רבים שלא עברו על החוק והסבו את המלון שלהם למלון דירות לטווח ארוך, ניצבים בפני דילמה - מה לעשות עם הדיירים שלהם.
"האינפורמציה שהגיעה אלינו, המלונאים, היא מבולבלת ולא ברורה. מצד אחד קיבלנו הודעה שאפשר לפתוח את המלון תחת התו הירוק החל מ-21.2.21 אבל מצד שני, רגע, יש לנו דיירים שעשו חלופת מגורים והם גרים במלון לטווחים ארוכים, כאשר חלקם התחסנו, חלקם לא ורובם הגדול באמצע תהליך החיסון שטרם הסתיים.
"מה אנחנו אמורים לעשות עם הדיירים שחתמו על חוזה לחודש ואני מחויבת לשמור עליהם? מה אתם מצפים שאני אסגור להם את החדר ואעיף אותם לרחוב?", אומרת ל-ynet מנהלת השיווק של אחד מבתי המלון בתל אביב.
"למה אני צריכה להחליט או או? אני רוצה לעשות גם וגם. אם יש לי דייר שהוא מחוסן למה שלא אשאיר אותו במלון? וכך נוצר מצב שמלונאים אובדי עצות ואומרים בינם לבין עצמם שהם יעשו מה שהם מבינים לנכון.
4 צפייה בגלריה
חדר מלון איזי הוטל לונדון
חדר מלון איזי הוטל לונדון
מה עושים עם הדיירים שהגיעו למלון לטווח ארוך?
(צילום: shutterstock)
יש חשיבה קצת נאיבית שאם יגידו לנו המלונאים - אתם יכולים לפתוח אז נפתח ישר. תנו לנו זמן התארגנות. יש לי למעלה מ-60 אנשים שזה הבית שלהם, אלו אנשים שלא הולכים נגד הממסד או לא רוצים להתחסן אבל כל אחד קיבל את התור שלו לזמנים אחרים, יש לי אורחת שהתחסנה חיסון ראשון לפני עשרה ימים והיא רוצה להישאר.
"מה אני אמורה להגיד לה? יש כאן משפחות עם ילדים שוויתרו על הבתים שלהם ומצאו אצלנו את הבית שלנו, ההורים התחסנו אבל מה יעשו עם הילדים שעל פי התו הירוק אמורים להיבדק כל 48 שעות? זה לא ריאלי", תוהה אותה מנהלת שרק מבקשת עוד זמן כדי להתארגן כמו שצריך ולא לעמוד בפני דילמות מוסריות של להוציא דיירים לרחוב מהמלון שהפך לביתם על מנת להכניס תיירים לטווחים קצרים, שהרי זהו המודל המועדף על כל מלונאי מבחינה כלכלית, קל וחומר אחרי השנה הקשה שעברה על הענף.
"הפתרון של ההשכרה לטווח הארוך היה טוב כדי שנוכל להחזיק את הראש מעל למים בתקופה הקשה שעברנו אבל עכשיו שיש אישור לפתוח, אנחנו מעדיפים וצריכים לחזור למתכונת של טווח קצר אבל גם לא יכול להוציא במקביל את אותם אורחים שהפכו לדיירים כאן ורוצים להישאר. זרקו הנחיה מאוד טובה - לפתוח את המלונות - כדי שאנשים ינשמו לרווחה אבל לא חשבו רגע איך עושים את זה. אנחנו ארגון שומר חוק שמקפיד על הכל אבל אנחנו מגיעים למקומות לא אפשריים מול האורחים שלנו".

המלונות שעברו הסבה מקצועית

רשת מלונות בראון הייתה מהחלוצות כשהפכה חלק גדול ממלונות הרשת למעין מבנה דירות, רק שהדירות היו חדרים והאורחים הפכו לדיירים. הלובי והחללים המשותפים הפכו לחללי עבודה ובישול משותף במטבח והשכר הפך מיומי לחודשי. כך עשה גם מלון CUCU שברחוב דיזנגוף בתל אביב ואחר כך הצטרפו רשתות גדולות כמו ישרוטל עם מלון ישרוטל טאוור, פתאל עם לאונרדו פלאזה חיפה וניקס תל אביב, קראון פלזה עם המלון בתל אביב, קלאב הוטל אילת וספוט הוסטל תל אביב.
"בהשכרת חדרים לטווח קצר, המחיר הוא כ-150 דולר ללילה אחד ולתקופות ארוכות המחיר לחודש הוא כ-3,000 שקלים, תעשו את החישוב מה עדיף. בטח אחרי שנה קשה כמו זו שעברה עלינו", מסבירים באחד המלונות. "אז ברור שאנחנו מעדיפים לחזור להשכרות קצרות אבל יש לנו לקוחות שיש להם חוזים לטווח ארוך, לקוחות שהפכו כבר כמו למשפחה כאן במלון, ואנחנו לא יכולים לדרוש מהם להתחסן או לעזוב לפני תום החוזה".
4 צפייה בגלריה
ספוט הוסטל תל אביב
ספוט הוסטל תל אביב
נמצאים בדילמה: ספוט הוסטל תל אביב
(צילום: הדר דופלוט ובן רוטשטיין)
כך לדוגמה, מלון ספוט הוסטל שנמצא בנמל תל אביב. "בתקופה שבה התיירות הייתה בהקפאה שינינו את מתווה המלון לטובת דיור לטווח הארוך וגילינו כי אנו הופכים עם הדיירים למשפחה אחת גדולה", מספרת נעמה שוויקי, מנהלת השיווק במלון שנמצא כעת בבעיה מאחר שהוא מאכלס דיירים שנחתמו מולם חוזים לטווח ארוך אך אין ביכולת המלון לדרוש מהם להתחסן ולהוציא דרכון ירוק. זאת להבדיל מהאורחים שיגיעו לטווח הקצר, אותו מתכוונים במלון להציע במקביל, והרי שאלו כן יצטרכו להציג את הדרכון הירוק.
"בחודשים הקרובים אנו נמשיך להשכיר חדרים כחלופת מגורים יחד עם מכירת חדרים רגילה לנופשים ובתנאי שכל האורחים יפעלו על פי הנחיות משרד הבריאות. ונאפשר לכל מי שעומד בהנחיות להמשיך בשלב זה בהשכרת חדרים לטווח ארוך, ואלו מהם שלא ירצו להתחסן יסיימו שהותם בתום החוזה", אומרת שוויקי.
מנהלת השיווק, נעמה שוויקימנהלת השיווק, נעמה שוויקיצילום: ענת קזולה ל-Q Elite Beauty
ברשת בראון החליטו להשאיר חלק מהמלונות שפתחו לטווח ארוך במתכונת זו, LIVING - כך הם מכנים זאת, כלומר להשכרה חודשית בלבד. כשאלו המלונות: בראון סיסייד, תיאודור, בראון TLV, טאונהאוס, טאונהאוס רזידנס, WOM אלנבי, דייב גורדון, דייב לוינסקי, דייב דאונטאון.
4 צפייה בגלריה
מלון JLM החדש בירושלים
מלון JLM החדש בירושלים
מלון JLM החדש בירושלים מרשת מלונות בראון
(צילום: מקס קובלסקי)
וכל היתר יהיו פתוחים לנופש ולחופשות קצרות: לייטהאוס, בראון ביץ' האוס, פוליהאוס - תל אביב, וילה בראון, וילה בראון במושבה והמלון החדש של הרשת שנפתח אתמול - בראון JLM.
במלון CUCU בתל אביב, נשארים במתכונת הנוכחית שהיא אירוח לטווח ארוך, לפחות עד שתיפתח התיירות הנכנסת, מסבירים בהנהלת המלון. אך במלונות שרק חיכו לאישור להיפתח בחזרה ולקבל אורחים גם לטווחים קצרים, שהרי מבחינת כדאיות כלכלית זה המודל המועדף על המלונאים, ההחלטה לא פשוטה ולעיתים כמעט בלתי אפשרית.

פסח 2021: תפוסות של 200 אחוזים בצימרים

על רקע פתיחת המלונות והבעיות שעולות מכך, כמו בעיית העובדים הלא מחוסנים במלונות המוגדרים עם תו ירוק, יש מי שממשיך להרוויח מהמצב בענף תיירות הפנים ואלו הצימרים ומתחמי האירוח, שעדיין רואים ביקושים גבוהים מתמיד.
קבוצת ALLOVE, המפעילה את אתרי הנופש המובילים צימר לנד ווילה לנד, מדווחת על עלייה דרמטית של 200 אחוזים בביקושים לצימרים ווילות יוקרה לחג הפסח הקרוב, בהשוואה לפסח 2019, מאחר שבפסח שנה שעברה היה סגר ולכן לא נכנס להשוואה.
אילנה אלוני, מנכ"לית קבוצת ALLOVE, המפעילה את הקבוצה מסרה: "השנה, בשל ההחרגה המתבקשת של הצימרים והווילות כמתחמי נופש בטוחים למשפחות גרעיניות, הישראלים הפנימו במהרה את השלכות השמיים הסגורים ובוחרים בתיירות הכפרית. כבר כעת ניתן לראות עלייה חדה בביקושים והישראלים כבר התחילו לשריין צימרים, וילות וחדרי אירוח לפסח הקרוב שהולכים ומתמלאים. למרות הביקושים עדיין ניתן למצוא מקומות פנויים, ואני ממליצה בחום לאנשים למהר ולשריין צימר או וילת אירוח לפסח".