הממשלה אישרה החל מהיום (שלישי) פתיחה מחודשת של שמורות הטבע, אתרי המורשת, הגנים הלאומיים וגני החיות לכניסת מטיילים, במסגרת ההקלות על הגבלות התנועה שהוגדרו בעקבות התפרצות נגיף הקורונה. מגבלת 100 המטרים ממקום המגורים בוטלה.
כפי שפורסם ב-ynet, על פי מתווה החזרה לטיולים שגובש על ידי רשות הטבע והגנים לבקשת משרד התיירות והוגש למטה לביטחון לאומי (מל"ל), ייפתחו תחילה 20 אתרים בתשלום – והמבקרים יידרשו להזמין מראש את שעת הביקור הרצויה. האתרים ייפתחו למבקרים החל ממחר, והרישום עצמו ייפתח היום בצהריים.
בין האתרים הראשונים שייפתחו מחר: מפל הבניאס, גן לאומי מעיין חרוד, שמורת טבע החולה, שמורת עין אפק, גן לאומי קיסריה, גן לאומי ירקון - תל אפק, גן לאומי בית גוברין, שמורת עין גדי, מצדה ועוד.
5 צפייה בגלריה
מטיילים וכלניות במנחת מגידו
מטיילים וכלניות במנחת מגידו
מטיילים וכלניות במנחת מגידו
(צילום: אנצ'ו, ארכיון הצילומים של קק"ל)
בהחלטת הממשלה שפורסמה אמש, לא צוינה מגבלה כלשהי לגבי הגעה לשמורת הטבע הפתוחות שהביקור בהן אינו כרוך בתשלום. לגבי מוזיאונים, הוחלט כי ייפתחו מחדש בעוד כשבועיים, ב-17 במאי.
ברשות הטבע והגנים אומרים כי למרות שהומלץ תחילה לפתוח רק 20 אתרים, אם הכל יפעל כשורה, יפתחו תוך זמן קצר את כל 67 האתרים בתשלום שמנהלת הרשות. גם בקרן הקיימת לישראל הודיעו כי בהתאם להקלות, יפתחו מחדש את אגמון החולה למבקרים.
5 צפייה בגלריה
ייפתח מחדש למבקרים. אגמון החולה
ייפתח מחדש למבקרים. אגמון החולה
ייפתח מחדש למבקרים. אגמון החולה
(צילום: עפר קידר)
הפתרון של רשות הטבע והגנים מבוסס על כך שהוגדרה לכל אתר מכסת מבקרים שעתית מקסימלית, אשר הינה קטנה בהרבה ממה שהרשות מתירה בימי שגרה.
המכסה הוגדרה על בסיס חישוב של גודל האתר, משך השהות הממוצע של המבקר באתר, מסלול זרימת הקהל ונקודות עניין שבהן יש פוטנציאל לעומס.
5 צפייה בגלריה
מטיילים בין כלניות ביער בית קשת
מטיילים בין כלניות ביער בית קשת
מטיילים בין כלניות ביער בית קשת
(צילום: מיכאל חורי, ארכיון הצילומים של קק"ל)
באמצעות מערכת ההזמנות ורישום המבקרים המקוונת של רשות הטבע והגנים, כל משפחה תקבל "חלון" של זמני כניסה ויציאה – ובכך תאפשר לעוד אנשים להיכנס לאתר לכשהם ייצאו.
על פי המתווה, ניתן לנהל גם "טבלת צדק" ארצית ובאמצעותה לא לאפשר לאותה משפחה להגיע לאותו אתר פעמיים. בשלב זה לא ברור אם אכן תנוהל "טבלת צדק" שכזו.
5 צפייה בגלריה
מערכת הקמרונות קיסריה
מערכת הקמרונות קיסריה
מערכת הקמרונות קיסריה
(צילום: עידו ארז)
עוד הוגדר במתווה כי הביקורים יהיו רק במרחבים הפתוחים של האתרים, כלומר לא יהיה שימוש בחללים סגורים המשמשים למיצגים. בשלב ראשון, נכתב, לא תותר רחצה במקווי המים המתוקים שבאתרים השונים - אולם טיול במסלולי מים זורמים מותר.
על פי המתווה, חניוני הלילה ייפתחו תוך הקפדה על מרחק של 10 מטרים בין אוהלים פרטיים. אוהל מכל סוג, כולל אוהל גדול (בדואי), יוכל להכיל אך ורק משפחה גרעינית. גם לחניוני הלילה הוגדרה מכסת לנים, והם ייפתחו לציבור ביום חמישי הקרוב (7 במאי).
5 צפייה בגלריה
חאן בארות
חאן בארות
בינתיים, בלי לינה. חאן בארות
(צילום: אבי בהרי)
בנוסף, הודגשו במתווה הצורך בהקפדה על היגיינה, ניקיון משטחים ושירותים כמה פעמים ביום וביצוע בדיקות חום בכניסה לאתרים.
רשות הטבע והגנים, ציינה כי באמצעות מתווה זה תוכל לארח בכלל האתרים שייפתחו כ-70 אלף מבקרים ביום, וכחצי מיליון מבקרים בשבוע.
למערכת הרישום - הקליקו כאן