הממשלה צפויה לדון בימים הקרובים בפתיחה מחודשת של שמורות הטבע והגנים הלאומיים לכניסת מטיילים, במסגרת ההקלות על הגבלות התנועה שהוגדרו בעקבות התפרצות נגיף הקורונה. על פי המתווה שהובא לממשלה, ייפתחו תחילה 20 אתרים, והמבקרים יידרשו להזמין מראש את שעת הביקור הרצויה.

המתווה, שגובש על ידי רשות הטבע והגנים לבקשת משרד התיירות, והוגש למטה לביטחון לאומי (מל"ל), מציע כצעד ראשון לפתוח את 67 האתרים בתשלום שמנהלת הרשות – וכן את 18 חניוני הלילה. עם זאת, כדי להצליח לבחון שהחזרה המדורגת מתנהלת כשורה, הומלץ כאמור להתחיל רק עם 20 אתרים.
6 צפייה בגלריה
שמורת חוף האלמוגים סגורה
שמורת חוף האלמוגים סגורה
האם בקרוב אפשר יהיה לבקר בשמורות הטבע? שמורת חוף האלמוגים בימי קורונה
(צילום: חן טופקייאן, רשות הטבע והגנים)
במסמך שהגיע לידי ynet, אשר חתום על ידי מנכ"ל רשות הטבע והגנים שאול גולדשטיין, נכתב כי המתווה גובש "מתוך הנחה שהציבור הישראלי כמה ליציאה לטבע אחרי שבועות של סגר, וכן מתוך הנחה שלא יוכל לנסוע בחודשים הקרובים לחו"ל, ועל מנת לאפשר לו לטייל בארץ באופן נשלט, מבוקר ומנוהל".
6 צפייה בגלריה
קניון הבזלת של נחל תבור
קניון הבזלת של נחל תבור
"המרחבים הפתוחים חיוניים לבריאות התושבים". קניון הבזלת של נחל תבור
(צילום: גלעד כרמלי)
עוד מצוין כי האתגר הגדול במודל הוא "הביטחון הבריאותי הצרכני" – כלומר, לספק למבקרים את הביטחון לחזור לאתרי התיירות, ולאפשר חוויית ביקור בטוחה תוך מניעת צפיפות שעלולה לגרום להידבקות בנגיף.
הפתרון מבוסס על כך שרשות הטבע והגנים הגדירה לכל אתר את מכסת המבקרים השעתית המקסימלית, אשר הינה קטנה בהרבה ממה שהרשות מתירה בימי שגרה. המכסה הוגדרה על בסיס חישוב של גודל האתר, משך השהות הממוצע של המבקר באתר, מסלול זרימת הקהל ונקודות עניין שבהן יש פוטנציאל לעומס. "לרשות הטבע והגנים צוות מיומן ומנוסה בקליטת קהל, ובעל יכולת אכיפה במידת הצורך", צוין במסמך.
6 צפייה בגלריה
בלי מים, בינתיים: שמורת נחל פרת
בלי מים, בינתיים: שמורת נחל פרת
בלי מים, בינתיים: שמורת נחל פרת
(צילום: שירן בן יעקב)
באמצעות מערכת ההזמנות ורישום המבקרים המקוונת של רשות הטבע והגנים, כל משפחה תקבל "חלון" של זמני כניסה ויציאה – ובכך תאפשר לעוד אנשים להיכנס לאתר לכשהם ייצאו. על פי המתווה, ניתן לנהל גם "טבלת צדק" ארצית, ובאמצעותה לא לאפשר לאותה משפחה להגיע לאותו אתר פעמיים.
עוד הוגדר במתווה כי הביקורים יתקיימו רק במרחבים הפתוחים של האתרים, כלומר לא יהיה שימוש בחללים סגורים המשמשים למיצגים. בנוסף, בשלב הראשון, נכתב, לא תותר רחצה במקווי המים המתוקים שבאתרים השונים.
על פי המתווה, חניוני הלילה יכולים להיות פתוחים תוך הקפדה על מרחק של 10 מטרים בין אוהלים פרטיים. אוהל מכל סוג, כולל אוהל גדול (בדואי), יכול יהיה להכיל אך ורק משפחה גרעינית. גם לחניוני הלילה הוגדרה מכסת לנים.
6 צפייה בגלריה
הוגדרה מכסת לנים בחניוני הלילה. חורשת טל
הוגדרה מכסת לנים בחניוני הלילה. חורשת טל
הוגדרה מכסת לנים בחניוני הלילה. חורשת טל
(צילום: דודו פרו)
בנוסף, מודגשים במתווה הצורך בהקפדה על היגיינה, ניקיון משטחים ושירותים כמה פעמים ביום וביצוע בדיקות חום בכניסה לאתרים. רשות הטבע והגנים, מציינת כי באמצעות מתווה זה תוכל לארח בכלל האתרים שייפתחו, כ-70 אלף מבקרים ביום וכחצי מיליון מבקרים בשבוע. בחניוני הלילה יוכלו ללון בין 3,000-2,000 לנים בלילה.
כבר לפני שבועיים, עם תחילת הדיונים אצל ראש הממשלה על אסטרטגיית היציאה מההסגר, קראו החברה להגנת הטבע ואיגוד רופאי בריאות הציבור למקבלי ההחלטות, לאפשר לציבור את היציאה אל הטבע ואל המרחבים הפתוחים.
6 צפייה בגלריה
מטיילים וכלניות במנחת מגידו
מטיילים וכלניות במנחת מגידו
כל משפחה תקבל "חלון" יציאה וכניסה. מטיילים וכלניות במנחת מגידו לפני המגפה
(צילום: אנצ'ו, ארכיון הצילומים של קק"ל)
על הקריאה המשותפת היו חתומים יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור בישראל, פרופ' חגי לוין, ומנכ"לית החברה להגנת הטבע, איריס האן – והיא הועברה בכתב אל ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הבריאות יעקב ליצמן ושר החינוך רפי פרץ.
"על אף היותנו מדינה צפופה, המרחבים הפתוחים של ישראל מאפשרים לציבור לצאת לסביבה טבעית, תוך שמירה על כללי הריחוק הפיזי. הסיכון הבריאותי של הדבקה בפעילות זו, הינו מזערי, ואילו התועלת הבריאותית – עצומה", נכתב. "אנו בטוחים שפעילות זו חיונית לגוף ולנפש, והיא חלק בלתי נפרד מבניית החוסן הלאומי שלנו".
6 צפייה בגלריה
רכיבה על אופניים ביער שוקדה
רכיבה על אופניים ביער שוקדה
רכיבה על אופניים ביער שוקדה
(צילום: אילן שחם, ארכיון הצילומים של קק"ל)
בתוך כך, הבוקר (ה') בוטלה מגבלת 500 המטר על פעילות ספורטיבית - מה שהוציא המוני רוכבי אופניים אל הטבעלרכיבה בסינגלים בפארקים וביערות קק"ל.
עם זאת, בסופה לפני כחודש וחצי ניזוקו שבילי אופניים רבים ביערות בעקבות קריסת עצים, ובשל הגבלות הקורונה לא ניתן היה לתקן את רוב הנזקים. מהקרן הקיימת לישראל נמסר כי זאת תמונת המצב המעודכנת להערב:
מרחב צפון:
אזור גליל עליון ורמת הגולן - כל מסלולי האופניים תקינים.
אזור גליל תחתון וגלבוע - כל המסלולים תקינים.
אזור גליל מערבי וכרמל - סינגל יחיעם וסינגל כברי סגורים, כל שאר הסינגלים תקינים ופתוחים לציבור.
מרחב מרכז:
אזור מנשה ושרון - סינגל נחל השופט סגור.
אזור שפלה וחוף - סינגל ענבה, סינגל הגורל השביעי, סינגל איילון, סינגל חרובית, סינגל זכריה, סינגל עינב וסינגל האלה סגורים. כל שאר הסינגלים פתוחים לציבור.
אזור הרי ירושלים - כל הסינגלים ומסלולי האופניים תקינים ופתוחים לציבור.
מרחב דרום:
אזור נגב צפוני - סינגל ניל שקמה פתוח, כל יתר הסינגלים בנגב צפוני סגורים לציבור.
אזור הר הנגב והערבה - סינגל יער מיתר תקין ופתוח לציבור.
אזור נגב מערבי - סינגל נחל גרר סגור לרכיבה, כל שאר הסינגלים תקינים ופתוחים.