שעות ספורות לאחר הנחיתה הראשונה שהוסטה מנתב"ג לשדה התעופה רמון, חמאס טען שירה טילים גם אל שדה התעופה ליד אילת. חשוב להבהיר, לא היו נפילות באזור השדה מאז הודעת חמאס האחרונה.
עם זאת, נוסעים שהיו בשדה התעופה רמון בזמן המטח מספרים שלא נשמעה אזעקה בשדה אך תהליך הבורדינג נעצר לדקות אחדות ואף הורדו מהעליה למטוס. כמה דקות לאחר מכן תהליך הבורדינג חודש והטיסה יצאה לדרכה ללא עיכוב נוסף.
3 צפייה בגלריה
נמל התעופה רמון
נמל התעופה רמון
כל הנחיתות הוסטו לכאן: נמל התעופה רמון
(צילום: מוטי קמחי)

החל משש בבוקר כל מטוסי הנוסעים הנכנסים לישראל ינחתו בשדה התעופה רמון, שליד אילת והנוסעים יטופלו שם. כך הודיעה הבוקר (יום ה') רשות התעופה האזרחית (רת"א). לעומת זאת, ההמראות ימשיכו כרגיל - גם פנים ארציות וגם מחו"ל. נציין כי כל העת נמל התעופה בן גוריון לא נסגר ועדיין ממשיך לקבל טיסות מטען, תעופה כללית והמראות כאמור, רק הנחיתות מופנות לשדה רמון.
המטוסים שנוחתים ברמון ממשיכים אחר כך ריקים לנתב"ג והנוסעים צריכים להסתדר - או באמצעות מערך ההסעות שרשות שדות התעופה מעמידה לרשותם ללא עלות, או באמצעות טיסה לנתב"ג על חשבונם, או בדרך אחרת. זה נכון גם לעדים שנדרשת מהן בדיקת קורונה בכניסה לארץ.
נוסעים שנוחתים בשדה התעופה רמון במקום הנתב"ג כועסים: "נסיעה מכאן למרכז הארץ לוקחת יותר זמן מהטיסה מחו"ל לפה. החלופה השניה זה טיסת פנים לנתב"ג על חשבוננו".
נחיתה ראשונה ברמון עם נוסעים נחתה בשעות הצהריים מבטומי, טיסת ישראייר 886.
תהילה אביטל, שצפויה לחזור לארץ הלילה מטביליסי עם בתה סיפרה ל-ynet על החששות הכבדים. "זאת פעם ראשונה שאני נתקלת בסיטואציה כזאת ואני טסה הרבה במהלך עשר השנים האחרונות מאחר שאני בעלת חברת תיירות לטיולים מאורגנים. היו לאורך השנים מצבים לא נעימים אבל לא ככה. אני ממש חוששת".
3 צפייה בגלריה
תהילה אביטל, צפויה לנחות הלילה בשדה רמון.
תהילה אביטל, צפויה לנחות הלילה בשדה רמון.
"חוששת לחזור". תהילה אביטל, צפויה לנחות הלילה בשדה רמון
(תהילה אביטל)
על הדרך חזרה למרכז ענתה אביטל: "כרגע האפשרות היא הסעה מאורגנת מרמון לנתב"ג ואז לירושלים. זה ממש מפחיד לחשוב על כל הדרך שצריך לעשות עם המצב בדרכים. זאת הרגשה קשה של חוסר אונים. במיוחד כשהיינו השבוע במקום שנראה כאילו יקום מקביל - שליו ורגוע. לא יאומן שזאת המציאות שהמדינה שלנו צריכה להתמודד איתה. נשאר רק להתפלל שנחזור הביתה בשלום".
הקברניט מידן בר, יו"ר ארגון הטייסים הישראלי אמר כי "טייסי ישראל בחברות התעופה ממשיכים לקיים תעופה וקשר אסטרטגי עם העולם. לצד ביטולי הטיסות בחברות הזרות אנו לא נפסיק לטוס לכל מקום ממדינת ישראל ובחזרה אליה, לצד שרות מילואים והתנדבות בסיוע לישובי עוטף עזה וכוחות הביטחון, אין לנו תעופה אחרת ואין לנו ארץ אחרת".
בתוך כך, חברת אל על מוציאה בשעה זו מספר עדכונים בעקבות המצב הבטחוני:
1. אל על נערכת להפעלת טיסות חילוץ למספר יעדים, עבור ישראלים בחו״ל והבאתם ארצה. אל על תפעל לשמירת שמי ישראל פתוחים ולשימור נתיבי האוויר לישראל וממנה פתוחים, גם תחת האיום הביטחוני. דוד ברודט יו"ר דירקטוריון אל על: "שמירת נתיבי האוויר לישראל וממנה פתוחים מהווים מרכיב חשוב בביטחון הלאומי. עובדי אל על יעשו הכול כדי לאפשר פעילות פתוחה של תעבורה אווירית לישראל וממנה״.
אביגל שורק מנכ"ל אל על: "אל על נחושה לפעול בכל דרך על מנת למלא את תפקידה כחברת התעופה הלאומית ולהבטיח כי ישראל לא תהפוך לאי במצור. אנו עומדים בקשר הדוק עם גורמי הביטחון, התעופה האזרחית ורשות שדות התעופה ופועלים בהתאם להנחיות".
3 צפייה בגלריה
אנשי אל על מקבלים נוסעים בשדה התעופה רמון
אנשי אל על מקבלים נוסעים בשדה התעופה רמון
אנשי אל על מקבלים נוסעים בשדה התעופה רמון
(באדיבות אל על)
2. אל על תגברה את פעילותה לטובת סיוע להשבתם של ישראלים לארץ. עד לשלב זה הוסיפה החברה טיסות ללונדון, לניו יורק. וכמו כן שונה המטוס לפריז, על מנת לאפשר לכמות נוסעים גדולה יותר לטוס מהיעד.
3. לאור הנחיית הגורמים המוסמכים, כלל טיסות החברה המיועדות לנחיתה בנתב"ג היום, ה-13 במאי, ינחתו בשדה התעופה אילן רמון. הנוסעים יעברו ביקורת דרכונים, איסוף מזוודות ובדיקות קורנה לנכנסים לישראל, הסעות לאזור המרכז ימתינו לנוסעים. הנ"ל אינו תקף לטיסות 026 ו 004 מניו יורק (JFK) וניו ארק (WER), אשר ינחתו בנתב"ג. טיסות יוצאות מישראל יוסיפו להמריא מנתב"ג.
4. בשל הנסיבות הביטחוניות המיוחדות ועל מנת לשמור על ביטחון הנוסעים טיסת אל על הלילה ללוס-אנג׳לס נאלצה להמריא ממסלול המראה חלופי בנתב״ג, ולכן המטוס לא לקח עמו את כבודת הנוסעים. נוסעי הטיסה יקבלו את המזוודות אל מקום שהייתם בארה״ב בטיסה נפרדת שתצא הלילה ללוס אנג׳לס, ויהיו זכאים להחזר כספי עבור רכישת הצטיידות ראשונית עד לקבל הכבודה. הנוסעים עודכנו אודות השינויים כבר במהלך הטיסה ע״י הקברניט ואנשי צוות האוויר של אל על.

ביטולי טיסות של החברות הזרות הגדולות

חברות התעופה האמריקניות: דלתא איירליינס, יונייטד איירליינס ואמריקן איירליינס שרק נכנסה לארץ בסוף השבוע האחרון, לצד קבוצת לופטהנזה בתוכה גם אוסטריאן איירליינס, הודיעה על הפסקת הטיסות לישראל בימים הקרובים.
"בעקבות המצב הבטחוני בישראל, לופטהנזה ואוסטריאן איירליינס משהות את טיסותיהן מפרנקפורט, ממינכן ומווינה לתל אביב, עד יום שישי, 14 במאי (כולל). הטיסות צפויות להתחדש ביום שבת, 15 במאי. אנו דואגים ליידע את כל הנוסעים שטיסותיהם בוטלו. לופטהנזה ואוסטריאן איירליינס עוקבות מקרוב אחר ההתפתחויות בישראל ונמצאות בקשר מתמיד עם הרשויות, גורמי הבטחון והצוות בארץ. בכל שאלה הקשורה לשינויי וביטולי טיסות ניתן לפנות למרכז השירות של קבוצת לופטהנזה בטלפון 03-9058049, בשעות הפעילות.
נוסעים שטיסתם בוטלה יועברו לטיסות חלופיות. נוסעים המחזיקים כרטיס לטיסה מתל אביב או אליה עד 19 במאי (כולל), יכולים לשנות את טיסתם, פעם אחת, ללא תשלום", נמסר מנציגות החברה בישראל.