משדר מיוחד מאולפן ynet

מבצע "שומר החומות" - היום הרביעי: עשרות רקטות נורו בצהריים (יום ה') אל יישובי מרכז הארץ, השרון, באר שבע, אילת, אשקלון, ויישובי עוטף עזה. 10 יירוטים נמנו בשמי גוש דן. במד"א עדכנו כי משעות הבוקר ועד 16:15 הצוותים טיפלו ב-19 נפגעים כתוצאה מירי הרקטות, בהם כאמור בן שבע שמצבו מוגדר בינוני.
מדובר במטח חריג בהשוואה לימים הקודמים בהסלמה, שבהם ירו ארגוני הטרור למרכז הארץ רק בשעות הערב או הלילה. עם זאת, לאורך כל היום נורו לסירוגין מטחים לעבר יישובי הדרום, בעיקר בעוטף עזה. בהמשך הודיע צה"ל כי הפיל כטב"מ שחדר משטח הרצועה, ופורסמה התרעה מפני חדירת כלי טיס נוספים לשטח ישראל.
בעקבות התרעה ממוקדת, תושבי קיבוץ במועצה האזורית שדות נגב הונחו להישאר במרחבים מוגנים. במקביל, צה"ל אישר: "גיוס של 7000 חיילי מילואים, עוצר יציאות מלא במערך הלוחם".
זמן קצר לאחר המטח הכבד אמר שר הביטחון בני גנץ: "אין לנו מגבלת זמן, ויש לנו עוד הרבה יעדים. אני חוזר מסקירה מבצעית במערך הכטמ"ם בפלמחים - השמדנו נכסים צבאיים משמעותיים של חמאס, סיכלנו בכירים ופגענו במערך התת קרקעי והשיגור. אנחנו נמשיך לתקוף ולהגן, עד שהאש תופסק, ונבטיח שקט ארוך טווח".
עוד עדכן דובר צה"ל בצהריים כי מתחקיר ראשוני של המקרה שבו נהרג הילד עידו אביגל מרסיס שחדר את חלון הממ"ד בביתו בשדרות, עולה כי היה זה "מקרה חריג של שבר רקטה במהירות ספציפית והיא התפוצצה במגע ראשוני עם הבניין ולא בתוכו". החלון, אומרים בצה"ל, היה תקני. "אנו ממליצים להמשיך לשהות בתוך הממ"דים ולסגור את חלון הפלדה ואת החלון המגן וכן לשהות מתחת לקו החלון".
10 צפייה בגלריה
יירוטים בשמי תל אביב
יירוטים בשמי תל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
10 צפייה בגלריה
מטח לעבר מרכז הארץ
מטח לעבר מרכז הארץ
מטח כבד לעבר מרכז הארץ
(צילום: דדי פולד)
במד"א מסרו כי בן השבע נפצע באורח בינוני בגפיים בדרכו למרחב מוגן. הוא פונה לבית החולים שיבא בתל השומר כשהוא בהכרה מלאה. מהמשטרה נמסר כי כוחות פועלים לאיתור זירות במושב זוהר בלכיש בעקבות דיווח על מוקדי נפילות. חובשי מד"א העניקו טיפול רפואי לארבעה נפגעים במצב בינוני וקל. במועצה האזורית לכיש חובשים ופרמדיקים של מד"א העניקו טיפול רפואי ומפנים לבי"ח אישה כבת 60 במצב קל עם רסיסי זכוכיות. בנוסף, אישה כבת 40 נחבלה באורח קל בדרכה למרחב המוגן ואישה נוספת לקתה בחרדה.
שרידים נפלו גם בדרום תל אביב. הזמר ישי לוי, המתגורר במקום, סיפר: "אני מרגיש בסדר גמור. היה פיצוץ חזק מאוד ואחרי כמה שניות שמעתי צליל של ברזל נופל ממקום למקום. השכן אומר לי 'זה פה, זה סנטמיטר מהגינה שלי, ואיזה גודל, אתה לא מבין'. הצטלמנו עם זה למזכרת".
10 צפייה בגלריה
נפילת רקטה באזור
נפילת רקטה באזור
נפילת רקטה במרכז הארץ
(צילום: דנה כהן)
10 צפייה בגלריה
נפילת רקטה באזור
נפילת רקטה באזור
זירת נפילה נוספת במרכז הארץ
(צילום: דנה כהן)

עדכונים שוטפים - דקה אחר דקה

16:28 - התרעות ואזעקות באזור עוטף עזה ובנתיבות.
16:20 - מד"א מעדכן: מהבוקר ועד 16:15 טופלו 19 נפגעים מירי הרקטות, בהם ילד בן שבע שנפצע בדרכו לממ"ד. מצבו בינוני.
16:10 - צה"ל: "גיוס של 7000 חיילי מילואים, עוצר יציאות מלא במערך הלוחם".
16:09 - התרעות צבע אדום בעוטף עזה - שדרות ואיבים.
15:59 - ‏תושבי קיבוץ במועצה האזורית שדות נגב הונחו להישאר במרחבים מוגנים בעקבות התראה ממוקדת.
15:48 - דובר צה"ל: הפלנו כלי טיס בלתי מאויש שחדר מרצועת עזה לשטח ישראל.
15:35 - רחפן עם מטען נפץ אותר בשער הנגב, חבלן נטרל אותו; אין נזק או נפגעים. באחד מיישובי שער הנגב שבעוטף עזה אותר רחפן שאליו קשור מטען נפץ. הרחפן נוטרל על ידי חבלן. אין נזק לרכוש ואין נפגעים בגוף.
15:30 - ריבלין לראשי רשויות בנגב בעקבות ההתפרעויות: "לא לתת לקיצוניים להכתיב את הטון". נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין שוחח עם ראשי הרשויות הערבים והיהודים מאזור הנגב בעקבות ההתפרעויות בימים האחרונים, והצטרף לקריאתם להימנע מאלימות. "המאורעות האלימים שצפינו בהם אתמול, הם סכנה אמיתית לריבונות הישראלית. אסור לנו לתת לכך יד אפילו לא בשתיקה, אלא להשמיע קול ברור שמביע מחויבות לשלטון החוק הישראלי, ולחיים המשותפים שלנו. אסור לנו לתת לקיצוניים להכתיב את הטון, ולתת לאלימות לנצח - אנחנו הרוב המתון, יהודי וערבי, שרוצה להמשיך לחיות יחד", אמר.

15:19 - רשות שדות התעופה: הפעילות בנמל התעופה רמון לא שובשה. רשות שדות התעופה הודיעה כי שדה התעופה רמון פעיל כרגיל וכי אין עצירה או שינוי בפעילותו. לא נשמעה אזעקה בשדה, למרות הטענה של חמאס כי ירה רקטה לעבר השדה. במקביל דווח על נפילה של רקטה בשטח פתוח במועצה האזורית חבל אילות - ליד אילת - אך מאוחר יותר התברר כי היא נפלה במועצה האזורית רמת נגב.
15:11 - ילד נפצע בינוני כשמעד בדרך למרחב מוגן, שתי נשים נפצעו קל. ילד בן 7 נפצע באורח בינוני בגפיים בעת שמיהר למרחב מוגן במישור החוף. הוא פונה לבית החולים שיבא תל השומר בהכרה מלאה. בנוסף, במועצה האזורית לכיש, צוות מד"א פינה אישה כבת 60 במצב קל עם רסיסי זכוכיות, אישה כבת 40 שנחבלה באורח קל בדרכה למרחב המוגן ואישה נפגעת חרדה.
15:06 - צבע אדום בעוטף עזה.
10 צפייה בגלריה
נפילה בתל אביב
נפילה בתל אביב
נפילה בתל אביב
(צילום: שמוליק דודפור)
10 צפייה בגלריה
נפילה בתל אביב
נפילה בתל אביב
תל אביב, היום
(צילום: שמוליק דודפור)
14:45 - מנכ"ל מד"א עדכן במשדר ynet על שני פצועים קל. כנראה מרסיסים ביישוב זוהר שבאזור קריית גת.
14:28 - מתקפת טילים נרחבת על הדרום, בית שמש וגוש דן. חמאס: ירינו לנמל התעופה רמון. לקראת 14:30 שיגרו ארגוני הטרור ברצועה מטח רקטות כבד לעבר דרום הארץ, גוש דן, אזור בית שמש ועוד. חמאס טוען ששיגר רקטה בעלת טווח של 250 ק"מ לכיוון נמל התעופה רמון שבערבה, שאליו הוסטו טיסות לאחר סגירת נתב"ג. הרקטה נקראת "עיאש 250" על שם יחיא עיאש. עם זאת, לא נשמעה התרעה ולא ידוע על נפילות באזור.על פי צה"ל, 10 רקטות יורטו בשמי גוש גן על ידי כיפת ברזל, ורסיסים נפלו בשטחים מיושבים.
13:56 - אחרי 10 שעות של שקט: אזעקה באשקלון. צבע אדום גם בקיבוצים כרמיה וזיקים.

חמאס הודיע שירה אל שדה התעופה רמון, ורקטה נפלה במועצה האזורית רמת נגב. לדברי הארגון, הרקטה שנורתה אל רמון היא מדגם עיאש 250 (על שם יחיא עיאש). בימים האחרונים שיגרו הפלסטינים מאות רקטות ובחלק מהמקרים גרמו לאבדות.
נוסעים שהיו בשדה התעופה רמון בזמן המטח מספרים שלא נשמעה אזעקה במקום, אך תהליך הבורדינג נעצר לדקות אחדות והם אף והעליה למטוס הופסקה. כמה דק לאחר מכן חודש תהליך הבורדינג והטיסה יצאה לדרכה ללא עיכוב.
10 צפייה בגלריה
אזעקה נשמעה בבת ים
אזעקה נשמעה בבת ים
חנות בבת ים בזמן הירי מרצועת עזה
(צילום: AFP)
10 צפייה בגלריה
ישי לוי ליד הרקטה שנפלה ליד ביתו בדרום תל אביב
ישי לוי ליד הרקטה שנפלה ליד ביתו בדרום תל אביב
ישי לוי והרסיס שנפל ליד ביתו בתל אביב
המטח נורה בזמן שבוועדת החוץ והביטחון בכנסת התקיים דיון בנוגע למבצע הצבאי, ובמהלכו העניק נציג פיקוד העורף, תת-אלוף איציק בר, סקירה על נתוני השיגורים עד כה. לדבריו, במהלך הסבב ועד המטח האחרון בוצעו 1,368 שיגורים מעזה ו-1,031 רקטות נפלו בשטח ישראל. מתוכן, 264 רקטות נפלו בשטח בנוי. "לצורך ההשוואה, בצוק איתן היו 4,000 שיגורים במשך 50 יום", ציין. "מדובר על 264 נפילות בשטח בנוי, 167 אירועי הרס".
הוא ציין כי בעוטף עזה, בטווח של עד שבעה ק"מ, אין פערי מיגון בבתים פרטיים. בטווח של שבעה ק"מ עד 40 ק"מ ישנן בעיות מיגון בכ-76 אלף דירות – פער מיגון של 22.3%.
רשת אל ערביה דיווחה לפני הצהריים שמשלחת ביטחונית מצרית הגיעה לתל אביב. היא ציטטה גורמים מדיניים שלפיהם ישראל לא תשתף פעולה עם הפסקת אש לפני יום שבת.
10 צפייה בגלריה
צילום: ירון דרוקמן
צילום: ירון דרוקמן
יירוט מעל קריית אונו
(צילום: ירון דרוקמן)

ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקר היום בסוללת כיפת ברזל, ואמר: "זה ייקח עוד זמן אבל בתקיפות רבה, הן בהגנה והן בהתקפה אנחנו נשיג את המטרה שלנו - להשיב את השקט למדינת ישראל".
נתניהו שיבח את לוחמי סוללות כיפת ברזל, "המפקדים, החיילות והחיילים עושים עבודה יוצאת מן הכלל בהגנה על שמי ישראל ואזרחי ישראל. אי אפשר להגיע ל-100% אבל הם מגיעים קרוב מאוד לזה, וכולנו מעריכים את זה פעמיים: אחת בהגנה, ושתיים בהתקפה. פעולות ההגנה של סוללות כיפת ברזל נותנות לנו מרחב תקיפה, וצה''ל תקף כבר מאות מטרות, עוד מעט נעבור את ה-1,000, ואנחנו ממשיכים להכות בחמאס תוך כדי הגנה על אזרחינו".
במקביל, גנץ שוחח עם יו"ר יש עתיד יאיר לפיד ועדכן אותו בהתפתחויות הביטחוניות. השניים דנו גם בדחיפות לפעול להפסקת האלימות ברחבי ישראל.
10 צפייה בגלריה
ראש הממשלה מבקר בכיפת ברזל
ראש הממשלה מבקר בכיפת ברזל
ראש הממשלה מבקר בכיפת ברזל
(צילום: קובי גדעון לע"מ)
דובר הזרוע הצבאית של חמאס אבו עוביידה אמר מוקדם יותר של סבב הלחימה עם ישראל כי לארגון הטרור "יש עוד הרבה מה לתת". לדבריו, "ההחלטה לירות על תל אביב, דימונה וירושלים קלה יותר עבורנו מאשר שתיית מים". הדובר שב על הניסיון של חמאס למתג את ההסלמה כ"מערכה להגנה על ירושלים ומסגד אל-אקצא", והוסיף: "הטכנולוגיה שלכם והחיסולים שלכם לא מפחידים אותנו". אבו עוביידה הסית בדבריו למהומות נוספות בתוך ישראל.

הפרות סדר על המסילה בלוד, שיבושים בתנועת הרכבות

נמשכים העימותים בערים מעורבות - בהן בלוד, שם הופסקה זמנית תנועת הרכבות בין תחנות ת"א ההגנה ולוד. במקביל, נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין שוחח עם כלל ראשי הרשויות הערבים והיהודים מאזור הנגב במפגש משותף בו קראו להרגעת הרוחות ועצירת האלימות. הנשיא קרא לגנות את האירועים בתוקף: "אל תתנו להם לקרות. אנחנו טובים יותר מזה. הבית שלנו בוער, ואין לנו בית אחר".
פורסם לראשונה: 14:43, 13.05.21