4 צפייה בגלריה
מטוס של חברת ארקיע
מטוס של חברת ארקיע
הראשונה להרים את הכפפה ולגייס דיילות ערביות
תקדים בחברת תעופה ישראלית: על רקע כינון היחסים והסכמי השלום עם איחוד האמירויות, בחריין ומרוקו - חברת ארקיע תכניס לשורות צוותי האוויר שלה דיילות מהמגזר הערבי.
מדובר בפריצת תקרת זכוכית שבה חברת תעופה ישראלית תפתח בפעם הראשונה קורס דיילוּת רק עבור המגזר הערבי ותעסיק לראשונה דיילות ישראליות מוסלמיות ונוצריות, שלמעשה לא שירתו בצבא - תנאי שהיה חובה לאורך כל השנים, על מנת להגיש מועמדות למשרת הדיילוּת.
ביום חמישי האחרון התקיימו ראיונות במשרדי ההנהלה של ארקיע לקליטת דיילות אוויר מהחברה הערבית וכעת, הדיילות שעברו את השלב הראשון מחכות להמשך תהליך המיונים. מי שתתקבל תתחיל קורס של קצת יותר מחודש, שבסופו תהפוך לדיילת מן המניין בחברה.
"זה חלום ילדות שלי שפתאום מתגשם", אמרה ל-ynet קלוד נחלה, בת 25 מכפר ראמה. "למרות המצב הכלכלי והקורונה וההזדמנויות שלא מגיעות במצב כזה שאין בו עבודה, פתאום הגיעה ההזדמנות הזאת. אז כשחלום ילדות מתגשם ככה זה מאוד מרגש".
4 צפייה בגלריה
קלוד נחלה
קלוד נחלה
קלוד נחלה
(באדיבות קלוד נחלה)
נחלה עברה את השלבים הראשונים וכעת נמצאת לפני השלב הסופי יחד עם עוד מספר מועמדות. בהן גם רואן עאסי, בת 23 מכפר ברא. עאסי כבר ויתרה על החלום להיות דיילת והחלה ללמוד עיצוב, עד שהגיעה מודעה מפתיעה בפייסבוק שאותה ראתה אמה.
"אמא שלי ראתה שנפתח קורס לדיילות וישר אמרה לי 'תנסי'. היא יודעת שאני אוהבת לטוס ושרציתי להיות דיילת עוד מגיל 15 אבל אז היא הסבירה לי שלא נותנים הזדמנות כזאת לערבים ושאי אפשר להיות דיילת בישראל אם את ערבייה. זה מאוד אכזב אותי ומאותו רגע ויתרתי על זה ועברתי הלאה לחלום הבא שלי שהיה להיות מעצבת". אבל כעת נראה שאם עאסי תעבור את השלב הסופי היא תוכל לחזור ולהגשים את חלומה המקורי.
4 צפייה בגלריה
רואן עאסי
רואן עאסי
רואן עאסי
(באדיבות רואן עאסי)
"כששמעתי על השינוי הזה, שבעצם יש עכשיו צ'אנס לערבים ולערביות להשתלב סוף-סוף בתחום הזה זה שימח אותי מאוד", אמרה עאסי ל-ynet. בחברה מסרו כי דיילות ערביות ישובצו על טיסות החברה כבר במהלך החודש.
מנכ"ל ארקיע אינטרנשיונל, עוז ברלוביץ, אמר כי חברת התעופה מבקשת למשוך את המספר הגדול ביותר של ערבים בשורותיה, המסוגלים לספק את השירותים הטובים ביותר לנוסעים. "הצבנו השנה יעד - לשלב בחברתנו עובדים מהחברה הערבית לשינוי תפיסת המגזר שהיה קיים עד כה וכתנאי קבלה בסיסי לתפקיד זה. מדובר באוכלוסייה שראויה לשוויון הזדמנויות. השונות בין עובדים בארגונים רב-תרבותיים, מצריכה מהמנהלים להבין לעומק את הפערים המנטליים של קהל הלקוחות. כדי שזה יקרה, בחרנו ליצור אחידות ולתת מענה שיסייע לקהל לקוחותינו ובכך הגדלנו את מעגל התעסוקה בקרב האוכלוסייה הערבית".
"בין הדיילות שעברו ריאיון כמה שעוטות חיג'אב": ציוץ של העיתונאי בסאם ג'אבר:
אמיר עאסי, היועץ האסטרטגי של ארקיע, אמר כי "מתן אפשרות זו - להצטרף למשרות רגישות שלא היו זמינות לבני ולבנות החברה שלנו זה כמו חלום שהתגשם, ושילוב ערבים בתפקידי קבלת החלטות הוא דרישה בסיסית כיום בזירה הפוליטית. אין ספק שמדובר במקצוע קשה ומפרך, אך הוא נפלא מאוד".
בנוסף למשרות הדיילות, ארקיע פתחה ראיונות אישיים למשרות נוספות כמו לתפקיד מנהל תחנה בשדה התעופה. עאסי הוסיף, "כמה יפה לראות את השמחה ואת החיוך בפניהם של המועמדים. הכל נעשה באווירה טובה, הרחק מהמתח".
קורס הדיילות הייעודי לדיילות ולדיילי המגזר הערבי ייפתח בתחילת ינואר ועד אז יוצבו כנציגי שירות בטיסות לאיחוד האמירויות.
הדרישות עבור הקורס המדובר הוא להיות בין הגילים 20 עד 30, מעל 1.60, לדעת לעבוד בצוות ולדבר בשלוש השפות: ערבית, עברית ואנגלית ברמת שפת אם.

השלכה של כינון היחסים עם מדינות ערביות

"אולי הסכמי השלום עכשיו עם איחוד האמירויות, בחריין ומרוקו ישפרו את המצב וייתנו לנו עוד הזדמנויות", אמרה עאסי.
"אני חושבת שזה טוב להם לעסקים, לשלב בצוות הדיילים ערבים כי יש אנשים, גם מהארץ וגם מהיעדים שאליהם החברה תטוס, שאין להם מספיק שליטה בשפה העברית, אם בכלל. אז נראה לי שהם רוצים להקל על הנוסעים ולשרת אותם בצורה יותר טובה", אמרה קלוד נחלה. היעד הראשון שאליו היא חולמת לטוס הוא סיישל.
יש חשש להתמודד עם מקרים לא נעימים בטיסות, כמו שראינו לאחרונה בטיסת ארקיע חזרה מסיישל? "יש פחד מסיטואציות כמו שהיו בטיסה ההיא. אבל על סמך איך שגידלו אותי, הערכים שלי והניסיון התעסוקתי שלי, אני חושבת שאני יכולה לתפקד בסיטואציות כאלה מבלי להיכנס לעימותים בין אנשים. אני יכולה להתנהל בצורה מאוד רגועה ובשליטה", ענתה נחלה.
4 צפייה בגלריה
מיונים לקורס דיילות מהמגדר הערבי בארקיע
מיונים לקורס דיילות מהמגדר הערבי בארקיע
מתוך המיונים לקורס הדיילות בארקיע. בריאיון נכחו: מנכ"ל ארקיע אינטרנשיונל עוז ברלוביץ, דיילת אוויר ראשית, רלי כהן ויועץ אסטרטגי של החברה, אמיר עאסי
(צילום: תומר נוני, ארקיע)
גם עאסי לא חוששת מאוד ממצבים בעייתיים בטיסה, עם ובלי קשר למוצאה. "לא מפחיד אותי להיות דיילת ערבייה מול יהודים. אני רגילה לעבוד עם כל הקהלים ואני סך הכל בחורה רגועה, נראה לי שאנסה להרגיע ולדבר בעדינות אם יהיו תגרות כמו שהייתה בטיסה מסיישל".
עוד אמרה עאסי, "אני רוצה להודות לחברת ארקיע שנתנה הזדמנות כזאת לערבים ולערביות. ככה אני מרגישה שיש יותר שוויון לחיות במדינה הזאת. אם אתקבל להיות דיילת בחברה זה מאוד ירגש אותי וגם את ההורים שלי שיהיו מאוד גאים בי. אני אהיה בעצם אחת מהדיילות הערביות הראשונות בארץ והמחשבה הזאת מאוד מרגשת אותי".

מה קורה ביתר החברות הישראליות?

מבדיקה שערכנו, בישראייר אין כיום דיילים או דיילות מהמגזר הערבי ובאל על לא נמסרה תגובה רשמית עד לכתיבת שורות אלו.
אל על גייסה לשורותיה לפני כשנה וחצי את הדיילת הדרוזית הראשונה והיחידה. החברה לא מסרה אם מאז המצב השתנה ונוספו דיילות או דיילים נוספים דרוזים.
אך נראה שעם הביקוש העולה לקווים מישראל למדינות ערביות, זה יהיה עניין של זמן עד שיתר חברות התעופה הישראליות יישרו קו. וכך ייעשה סוף-סוף תיקון למצב הקיים והאבסורדי, אומנם רק ב-2020 אך מוטב מאוחר מאשר לעולם לא, שבו דיילות ודיילים מהמגזר הערבי יצטרפו לשורות צוותי האוויר הישראליים.