3 צפייה בגלריה
לא מוותרים על הנופש בחגים? זה כל מה שחשוב לדעת לפני החופשה
לא מוותרים על הנופש בחגים? זה כל מה שחשוב לדעת לפני החופשה
לא מוותרים על הנופש בחגים? זה כל מה שחשוב לדעת לפני החופשה
(צילום: אבי חי)
חברות התעופה טאפ פורטוגל ואל על הודיעו אתמול והיום (יום חמישי) על הפסקת טיסותיהן בקו ישראל-פורטוגל לאור החלטת ממשלת פורטוגל שלא להכניס תיירים ישראלים. מה זה אומר עבור הנוסעים שכבר רכשו כרטיסי טיסה עימן? והאם בטוח לרכוש כעת כרטיס טיסה או חבילת נופש ליעדים אחרים שיכולים לסגור שערים גם כן? האם יש חברות "בטוחות" יותר מאחרות?
לפניכם מדריך שאלות ותשובות למי שמתכנן לטוס בקרוב לחו"ל למרות המצב המבלבל.

האם עוד מדינות צפויות לאסור כניסת ישראלים כמו פורטוגל?

נכון לכתיבת שורות אלו שבדיה מצטרפת לפורטוגל והודיעה היום (יום ה') כי גם היא תאסור כניסת ישראלים לשטחה. עם זאת, כרגע לא נראה שיש מדינות נוספות שינקטו בגישה מחמירה כזו וגם את זאת מנסים לשנות כעת מטעם משרד החוץ הישראלי מול מקבילו הפורטוגלי, הודות למספר המתחסנים הגבוה בארץ בחיסון השלישי.
בנוסף, איטליה הקשיחה את תנאי הכניסה אליה עבור ישראלים. כעת מחוסנים ומחלימים יידרשו להציג בדיקת קורונה שלילית שנעשתה עד 72 שעות לפני הטיסה ולא מחוסנים יחויבו בבידוד של חמישה ימים.

מהם צבעי המדינות המעודכנים ומהיכן לא צריך להיכנס לבידוד מלא?

את צבעי המדינות, ואת ההנחיות החלות על מי שטס אליהן או חוזר מהן, ניתן למצוא באתר משרד הבריאות. ברשימה שלפניכם תוכלו לראות את צבעי המדינות מצד ישראל, רק שימו לב שההנחיות עבור השבים ארצה ממדינות "כתומות", ישתנו החל מיום שישי הקרוב 3.9.21, שכן אז מחוסנים בחיסון שלישי לא יידרשו להיכנס לבידוד של שבוע מהן, אלא של 24 שעות בלבד עד לקבלת תוצאה שלילית מהבדיקה בנתב"ג.
ובכך למעשה, השבים מחו"ל שהתחסנו בחיסון השלישי שיחזרו ממרבית המדינות, מלבד אלו שברשימה האדומה, לא יצטרכו להיכנס לבידוד של שבוע/שבועיים.
רשימת סיווג מדינות של משרד הבריאות החל מ31.8

מה גורל הנוסעים שטיסתם בוטלה בעקבות חברת התעופה? האם הם יראו את כספם בחזרה?

במקרה של ביטול הטיסה על ידי חברת התעופה, הנוסע זכאי להחזר מלא של כרטיס הטיסה מחברת התעופה. לעומת זאת, כאשר הטיסה יוצאת כסדרה, אך נוסע שלא עומד בקריטריונים שנקבעו (סיבות רפואיות והומניטריות וכו') לא מורשה לעלות עליה - אז המצב לא לטובתו.
"המועצה לצרכנות בודקת בימים אלו את הנושא מהבחינה המשפטית ואם לא חלות על חברות התעופה חובות להשבת כספים מכוח איסור עשיית עושר ולא במשפט", כך נמסר מהמועצה.
בכל מקרה יודגש כי בנסיבות אלה, יחולו תנאי הביטול או השינוי שנמסרו לנוסע בעת ההזמנה של כרטיס הטיסה, והנוסע יהיה זכאי להשבה בכפוף לדמי ביטול/דמי שינוי, ככל שתנאי הכרטיס מאפשרים זאת ונמסרו לצרכן במסמך בכתב, במעמד רכישה.
3 צפייה בגלריה
מטוס בשמיים
מטוס בשמיים
מה קורה במקרה של ביטול הטיסה מצד חברת התעופה?
(צילום: shutterstock)
במילים אחרות - כל חברת תעופה והנהלים שלה על אודות טיסות שאליהן הנוסעים לא מגיעים משלל סיבות. כך גם לגבי נוסע שלא יכול להיכנס למדינה מסוימת, דוגמת פורטוגל כעת, אך חברת התעופה לא ביטלה את הטיסה, אזי היא אינה מחויבת להשיב לנוסע את כספו, תלוי בנהליה.
המצב אף נעשה מסובך יותר בקרב חברות הלואו קוסט אשר גם לא ממהרות לבטל את הטיסות שלהן, גם אם הן ייצאו ריקות, ואז הן לא יהיו מחויבות בהשבת הכסף אודות כרטיסי הטיסה שנרכשו מהן.

ומה אם רכשנו ביטוח נסיעות לחו"ל?

פנו לסוכן או לחברת הביטוח ובדקו האם אתם זכאים להחזר בהתאם לפוליסה שרכשתם.
המועצה לצרכנות ממליצה לציבור לרכוש בימים אלו אך ורק כרטיסים הניתנים לביטול והחזר כספי מלא, או לרכוש ביטוח כנגד ביטול טיסה.
חשוב לדעת שאלו מקרים שאינם מכוסים בישראל על ידי חברות הביטוח באופן גורף:
1. תשלום על בדיקות קורונה לפני טיסה לחו"ל ובמדינת היעד.
2. שינוי מדיניות של ישראל באשר לחובת בידוד בחזרה לארץ או הגבלה להגעה ליעדים השונים.
3. שינוי מדיניות של מדינת היעד באשר לתיירות פנים. לא תיירות פנים, אלא תיירות נכנסת.

אם לקוח רוצה לבטל את הטיסה או חבילת הנופש שלו, הוא יקבל את כספו חזרה?

כיום יותר ויותר חברות תעופה וספקיות תיירות מאפשרות שינוי - חלקן ללא דמי שינוי, זה משתנה מחברה לחברה אך רובן לא ימהרו להשיב את הכסף ללקוח. כך למשל, ניתן לראות מצבים רבים שבהם הנוסע מעוניין לבטל את הטיסה ליעד מסוים והחברה תציע לו יעד חלופי או דחייה למועד אחר למימוש הטיסה בפועל.
באשר לביטול חבילה שכוללת טיסה וגם מלון הרי שצריך לקחת בחשבון שלא בכל חברה ניתן לבצע כיסוי ביטוחי לביטול החבילה כולה. וגם כאן, לכל חברה יש את האותיות הקטנות שלה ששווה לקרוא לפני שמשלמים על ההזמנה.
לדוגמה, יש בתי מלון שיאשרו דחייה של החופשה למועד אחר במידה שהמדינה לא תאשר כניסה לישראלים. בעוד שיש לא מעט מקרים שלא ניתן לקבל החזר מבית המלון בהתראה של פחות משבעה ימים עד יום ההגעה.
בדיקה שלנו מעלה כי כדאי וחשוב לבדוק מול ספקיות התיירות את אופציית קבלת ההחזר הכספי או לסירוגין דחיית מועד החופשה לתאריך אחר או ליעד אחר. חברות ישראליות דוגמת אל על, קווי חופשה ואשת טורס יאפשרו שינויים שכאלה.

מהן ההנחיות כרגע לחוזרים מחו"ל?

עד יום שישי הקרוב (3 בספטמבר), לפי ההנחיות שבתוקף - כל מי שחוזר ממדינות "כתומות", שהן רוב מדינות העולם, מחויב בבידוד מלא (שבועיים). הבידוד יכול להתקצר לשבוע בכפוף לתוצאת בדיקה שלילית.
3 צפייה בגלריה
חוף אגיוס דינאמי
חוף אגיוס דינאמי
שימו לב לאותיות הקטנות בכל חברת תעופה ונסיעות בנוגע לביטול
(צילום: יוסי פישר)
חוזרים ממדינות "צהובות" (ברשימה שלפניכם) מחויבים רק בבידוד המינימלי - עד קבלת תוצאה הבדיקה שנערכת בנתב"ג, או 24 שעות (המוקדם מביניהם). ניתן להתעדכן כל העת בצבעי המדינות באתר משרד הבריאות.

מי יהיה זכאי לפטור מבידוד בחזרה לארץ ממדינות צהובות וכתומות?

החל מיום שישי, 3 בספטמבר, יהיה פטור מבידוד אדם שהתחסן בשלוש מנות, אדם שהתחסן בשתי מנות חיסון וטרם חלפו שישה חודשים ממועד קבלת מנת החיסון השנייה, אדם שחלה וטרם עברו שישה חודשים מאז שהחלים, ואדם שהחלים מהמחלה וקיבל מנת חיסון אחת. זאת, בכפוף לתוצאה שלילית בבדיקת קורונה עם החזרה לארץ.

ומה עם מי שחזר השבוע ועומד בתנאי הזה?

אם הבדיקה שעשה בנתב"ג שלילית, יוכל לצאת מבידוד ביום שישי.

מה נדרש מהחוזרים ממדינות כתומות שאינם בעלי תו ירוק החל מיום שישי?

הם יידרשו בבידוד מלא (שבועיים, וקיצור של שבוע בכפוף לבדיקה שלילית).

מה בנוגע למדינות אדומות?

חל איסור יציאה ליעדים אלה, למעט מי שקיבל אישור מיוחד מוועדת חריגים. כלל החוזרים מיעדים אלה נדרשים לבידוד מלא.

באילו מצבים ניתן לטוס למדינות אדומות?

באישור ועדת חריגים בלבד לצורך יציאה למקום מגורים קבוע או צורך הומניטרי חריג כגון טיפול רפואי חיוני שאינו סובל דיחוי. כמו כן, יוכלו לצאת ספורטאים מקצועיים לצורך תחרות באישור מנכ"ל משרד התרבות והספורט; אנשים היוצאים לצורך חיוני הנוגע ליחסי החוץ של ישראל או ביטחון המדינה באישור מנכ"ל משרד החוץ, משרד הביטחון, או משרד ראש הממשלה ושליחים רשמיים של אחד המוסדות הלאומיים באישור משרד העלייה והקליטה.

מה העונש למי שיטוס למדינה אדומה ללא אישור?

קנס בסך 5,000 שקלים.

מה נדרש מכלל החוזרים מחו"ל לישראל?

בשהייה בחו"ל יותר מ-72 שעות יש לבצע בדיקת PCR במהלך 72 השעות שלפני ההמראה לישראל. ההמראה תתאפשר רק בהצגת תוצאה שלילית הכתובה באנגלית, ובה יצוין מספר הדרכון של הנוסע. הוראה זו מחייבת את כלל הנכנסים לארץ, בכל גיל, כולל מחוסנים ומחלימים.
בטיסת קונקשן שבה זמן ההמתנה בין הטיסה הראשונה לטיסה שנוחתת בישראל הוא יותר מ-24 שעות, יש לבצע את הבדיקה במהלך 72 השעות שלפני המראת הטיסה לישראל. בנוסף, יש למלא טופס הצהרת כניסה לישראל במהלך 24 השעות שלפני ההמראה לישראל.
כמו כן, יש לבצע בדיקת PCR נוספת בשדה התעופה עם הנחיתה. עלות הבדיקה למשלמים מראש היא 80 שקלים ועלות הבדיקה למשלמים בשדה התעופה היא מאה שקלים.

אפשר להיכנס לישראל ללא בדיקה?

אפשר להגיש בקשה לוועדת חריגים לכניסה לישראל ללא ביצוע בדיקה, רק מסיבות הומניטריות או אם קיים קושי ממשי בנגישות לבדיקות.

מה העונש בגין הפרת בידוד?

הפרת צו בידוד בית יכולה להסתכם באישום פלילי שתוצאתו עד שבע שנות מאסר אם נעשה במזיד, ועד שלוש שנות מאסר אם נעשה בהתרשלות.

מה דורשת יציאה מהארץ?

אדם ששהה בישראל יותר מ-72 שעות יצטרך להציג לפני הטיסה תעודת התחסנות או החלמה ישראלית, או לחלופין תוצאת בדיקת PCR שלילית שנעשתה ב-72 השעות שלפני ההמראה מישראל. ההמראה תתאפשר רק בהצגת תוצאה שלילית. על המסמך להיות כתוב באנגלית, ויצוין בו מספר הדרכון של הנבדק.
בנוסף, יש למלא טופס הצהרת יציאה מישראל ב-24 השעות שלפני היציאה מהארץ. בטופס יש למלא פרטים אישיים של הנוסעים הנלווים, והצהרה שלא לבקר במדינה המוגדרת ברמת סיכון מרבית, אלא באישור מוועדת חריגים. רק אזרחים ותושבים ישראלים מעל גיל 16 מחויבים במילוי הטופס.