3 צפייה בגלריה
תורים בנמל התעופה לונדון גטוויק
תורים בנמל התעופה לונדון גטוויק
תורים בנמל התעופה גטוויק בלונדון
(צילום: EPA)
אם חיכיתם כל השנה לטוס לחו"ל בקיץ אולי כדאי שתצננו קצת את ההתלהבות. העומסים והביטולים שאנו רואים בנתב"ג הם רק קדימון למה שצפוי בקיץ ולא רק בישראל. מאות טיסות מבוטלות בכל יום כמעט באירופה ובארה"ב, עומסים רבים בשדות תעופה מרכזיים באירופה ובמקביל - חברות הלואו-קוסט מתמודדות עם קשיים תפעוליים הגורמים לביטולים כמעט מדי יום ביומו.
רק השבוע בוטלו יותר מ-200 טיסות של חברת הלואו-קוסט הבריטית איזיג'ט בתוך אירופה, מה שגרם לאלפי נוסעים מתוסכלים להיתקע בשדות תעופה ברחבי היבשת. גם חברת הלואו-קוסט ההונגרית וויזאייר החלה לבטל טיסות בקו לונדון-תל אביב בשבועיים האחרונים. קו שכולל שתי טיסות יומיות - אחת לשדה התעופה גטוויק ואחת לשדה התעופה לוטון.

החברות שמוכרות כרטיסים מעבר למה שיכולות לספק

ברפרוף על קבוצות ועמודי הפייסבוק השונים דוגמת "לונדון שלנו", "טיסות סודיות" ו"חו"ל זה כאן", ניתן לראות כמויות רבות של פוסטים על אודות עיכובים וביטולים פתאומיים של החברות הנ"ל. זאת, ככל הנראה, מאחר שחברות התעופה, בדגש על הלואו-קוסט, ממשיכות למכור כרטיסי טיסה מעבר להספק המושבים שהן יכולות לתת, בעקבות המחסור שלהן בטייסים ובעובדים.
3 צפייה בגלריה
לא מצליחות לספק את הסחורה. חברות הלואו-קוסט בבעיות
לא מצליחות לספק את הסחורה. חברות הלואו-קוסט בבעיות
לא מצליחות לספק את הסחורה. חברות הלואו-קוסט בבעיות
זאת גם הסיבה שבשבוע שעבר בריטניה ביקשה מחברות תעופה להפסיק למכור כרטיסים לטיסות שהן לא יכולות לתפעל, זאת לאחר גל של ביטולי טיסות בבריטניה. ועדיין, נראה שחברות אלו ממשיכות למכור כרטיסי טיסה כאמור, כרטיסים שאותם לא בטוח יוכלו לספק.
"מישהו יכול לעזור איך יוצרים קשר עם וויזאייר? בוטלה לנו עכשיו הטיסה". "לא לטוס עם וויזאייר! חוויה מזעזעת, אין פוסט מספיק ארוך שיתאר את כל מה שהלך פה ביממה האחרונה". אלו רק חלק מהדוגמאות שמצאנו בקבוצות השונות.
המחסור בעובדים קיים לא רק בישראל, חברות תעופה רבות עושות מאמצים לגייס ולהכשיר דיילים וטייסים. טייס באחד מחברות הלואו-קוסט הפופולריות בארץ ובאירופה שיתף בפוסט בקבוצה סגורה על התנאים שמציעים חברות אלו כדי למשוך אליהן טייסים חדשים, החל מקביעת לוח הטיסות חודשיים מראש, מה שיבטיח לטייסים יציבות מסוימת בלוח הזמנים ועד להטבות שכר משמעותיות והפרשות לפנסיה בתנאים מועדפים.
ביטול טיסות של וויזאייר ללונדון
ביטול טיסות של וויזאייר ללונדון
לפי נתוני איגוד הגג של חברות התעופה הרשומות בבריטניה, לפני הקורונה החברות העסיקו כ-74 אלף עובדים. במהלך משבר הקורונה הן פיטרו כ-30 אלף עובדים. כעת הן מתמודדות עם מחסור חמור בכוח אדם - לא רק של טייסים, מה שמוביל לביטולים ולעיכובים רבים בחברות התעופה הבריטיות ובכלל באירופה.
הקשיים של חברות התעופה בדגש על הלואו-קוסט כבר נותנים את אותותיהם על ישראל, כאמור. לפי דוח התנועה בנתב"ג, שלוש מתוך חמש החברות הכי פעילות בנתב"ג בחודש אפריל הן חברות לואו-קוסט, מתוכן שתיים: וויזאייר ואיזיג'ט מתחילות לזגזג ולבטל טיסות.

עתיד פסימי

לפי ההערכות, המצב העגום שאנו רואים עכשיו לא הולך להשתפר בזמן הקרוב. המחמירים גם חוששים שאם המצב הזה יימשך, בשילוב עם עליית המחירים הכללית ומחירי הדלק, זה יוביל למצב שבו תהיה עליית מחירים משמעותית בכרטיסי הטיסות. כך או כך, כל הסימנים מראים שבקיץ הקרוב הולכים להיות עומסים רבים, עיכובים וביטולים בטיסות בארץ ובכל העולם. גם לטסים מאירופה, כדאי להתכונן לאפשרות של המתנה ממושכת בשדה התעופה, כפי שהיה השבוע בערים מרכזיות באירופה כמו לונדון, אמסטרדם, ברלין ואיסטנבול.
3 צפייה בגלריה
עומסים כבדים בטרמינל 3 עוד לפני חג השבועות
עומסים כבדים בטרמינל 3 עוד לפני חג השבועות
עומסדים כבדים בטרמינלים בנתב"ג
(צילום: אילן הדר)
נזכיר כי מומלץ להגיע לנתב"ג שלוש שעות לפני מועד ההמראה ואם אתם טסים עם חברת אל על ניתן ואף מומלץ להגיע גם ארבע שעות לפני הטיסה.
אם אתם טסים רק עם כבודת יד ולא שולחים מזוודה למטוס, תוכלו לעבור - לאחר הבידוק הביטחוני, בתור מהיר יותר באזור W בטרמינל 3 ובטרמינל 1 באזור D.