1 צפייה בגלריה
עומס בנתב"ג
עומס בנתב"ג
עומס בנתב"ג
(צילום: shutterstock)
ועדת הכלכלה של הכנסת התכנסה היום (א') כדי לאשר ולבחון תיקונים לתקנות הקורונה בכל הנוגע להפעלת שדה התעופה בן גוריון במטרה לנסות ולהקל על העומסים במקום. בהודעה שנמסרה לתקשורת נכתב כי "התיקון מבטל את החובה החלה על רשות שדות התעופה (רש"ת) להפעיל מנגנון שמונע כניסת אדם לא חיוני לטרמינל הנוסעים – ויאפשר להסיט כוח אדם לעמדות הבידוק לטובת שיפור מהירות תנועת הנוסעים".
נזכיר כי עד היום הכניסה לתוך שדה התעופה הייתה מותרת אך ורק למי שטס ומחזיק כרטיס טיסה, כלומר מלווים לא היו יכולים להיכנס לשטחי הטרמינל וכך גם מי שמגיעים על מנת לאסוף מאולם הנחיתות.
על פי החלטת הוועדה, יוסט כוח האדם שהיה אמור לבדוק מי מורשה להיכנס ומי לא, לטובת מערך הבידוק כדי לקהל במקצת על העומסים. התיקונים האמורים ייכנסו לתוקף ביום חמישי עד 18 במאי.
בחודש אפריל צפויים לעבור כ-1.7 מליון נוסעים בשדה התעופה שמתמודד עם עומסים חריגים ביותר ותורים ארוכים של שעות ברישום לטיסות ובבידוק. לא בטוח כמה הצעד הזה יקל, אם בכלל, על העומסים.
נוסף על כך אישרה הוועדה היום תיקון נוסף לתקנות הקורונה העוסקות בהגבלות על הפעלת שדות תעופה, טיסות והפלגות נופש. התיקון נועד לייצר אחידות בהוראות באשר לחובות הבדיקה בכניסה לישראל, בין אם מדובר בכניסה דרך מעברים יבשתיים וימיים או דרך נמלי התעופה, שירוכזו בקובץ תקנות אחד שבהן דנה ועדת החוקה, חוק ומשפט. המטרה: להקל בתורים בכניסה לארץ לאור הדרישה לבצע בדיקות קורונה.
יו"ר ועדת הכלכלה מיכאל ביטון התייחס להעברת הסמכויות לוועדת חוקה, ואמר כי הדבר נועד לייצר אחידות בטיפול בכל נושא חובת הבדיקות בכניסה לישראל. עוד הוסיף היו"ר ביטון, כי רבים נכנסים לארץ, בהם גם פליטים מאוקראינה ועולים חדשים ממדינות נוספות, וכן ישראלים רבים יוצאים לטייל בעולם. "את כולם אנחנו מברכים בטיסה נעימה ובטוחה, ומבקשים מעובדי רש"ת, למרות העומס, לגלות רגישות והומניות במיוחד כלפי הפליטים", סיכם היו"ר ביטון.
בידי ועדת הכלכלה של הכנסת סמכות לקבל עוד החלטות שיכלו להקל אף יותר על הנוסעים היוצאים ולא פחות, גם על הנוסעים. מחירי בדיקות הקורונה והנחיצות שלהן, נהלי היציאה והבדיקה וכל מה שקשור בתפעול שדות התעופה ומעברי הגבול, נתון בידיהם. בשיחה עם ynet העלה מנהל נתב"ג שמואל זכאי את הטענה שדלפקי צ'ק-אין רבים נלחקו לטובת בדיקות קורונה, וזו דוגמה לדברים שכן יש ביכולת הוועדה לשנות.

תפוסה מלאה בשירותי ה-VIP בנתב"ג

בנתב"ג פועלות מספר חברות המציעות שירותי VIP לנוסע הכוללים בין השאר, מעבר זריז יותר בבידוק הבטחוני, רישום לטיסה, טיפול בכבודה, צ'ק-אין. ברמות הגבוהות יותר שהן גם יקרות יותר אפשר אפילו ליהנות מטרמינל נפרד מהשדה שגם דואג לנוסעים לכל תהליך הטרום טיסה ואפילו נשלח ממנו רכב פרטי שייקח אתכם עד לפתח המטוס, אם תסכימו לעמוד בעלויות הגבוהות לעומת הנוחות.
אלא שלאור העומסים הרבים והחריגים בשדה התעפה, המצב לא פסח גם עליהן. כל חברות שירותי ה VIP נמצאים בתפוסה מלאה לחלוטין עד לאחרי פסח. זאת גם בשל מחסור מסוים בכח אדם בגופים שמפסקים את השירותים אך בראש ובראשונה נוכח העליה החדה מאוד בביקוש לשירותים האלה. לאור הביקוש העצום לשירותים האלה חלק מהחברות שמספקות את השירות אף העלו את המחירים בימים האחרונים. נציג של אח החברות שדיברנו איתו אמר אף שעד תחילת מאי אין להם בכלל יכולת לספק כל מענה למי שפונה אליהם. "אנשים כלכך רוצים לטוס לחו"ל אחרי הקורנה שהם מוכנים לשלם עוד רק כדי לזרז את התהליך. אנחנו מתמודדים עם כמות פניות שלא זכור לי כמוהה"
בשדה התעופה פועל גם טרמינל פתאל שנמצא בנפרד מטמרינל 3 והוא עומד בפני עצמו, הטרמינל מטפל בנוסעים מרגע ההגעה ועד העליה למטוס עצמו, עם ביקורת גבולות וביטחון. שני שיפרמן, מנכ"לית פתאל טמרינל: "על אף שהשירות שלנו יותר רחב, עדיין הביקוש הוא עצום פשוט עצום. אנחנו מקבלים ממש מאות פניות כל יום של אנשים שרוצים לקבל את השירותים שלנו ולטוס בלי כל העומסים. בוחנים כל פניה לגופה במיוחד עכישו לפני פסח כי אנחנו די מלאים".