2 צפייה בגלריה
מטוסים בשמיים
מטוסים בשמיים
מטוסים בשמיים
(צילום ועיבוד תמונה: shutterstock)
על מטוסים ומספרים: אתרי מעקב טיסות רבים מאפשרים לכל אחד לעקוב בזמן אמת אחרי טיסות מסחריות וטיסות נוסעים ולראות בכל רגע נתון איפה המטוס נמצא, ועוד נתונים אחרים כמו מהירות, גובה, השדה שממנו המריא המטוס והיעד שאליו הוא טס. למשתמשים מקצועיים, כאלה שרשומים למנוי בתשלום, יש גישה לשכבות מידע נוספות, לרבות מזג אוויר, שכבות ניווט, היסטוריית טיסות ועוד.
באתר המעקב הכי פופולרי כיום, פלייטרדאר24 (FlightRadar24), אפשר לראות במסך הראשי את כמות הטיסות הנעקבת בכל רגע. נכון לכתיבת שורות אלו יש באתר כ-9,800 מטוסים נעקבים, אבל המספר הזה לא מדויק, והמספר האמיתי של המטוסים בשמיים גבוה יותר משום שישנם מטוסים שלא יופיעו באתרי המעקב הציבוריים.
2 צפייה בגלריה
ככה נראים כ-10,000 מטוסים באוויר
ככה נראים כ-10,000 מטוסים באוויר
ככה נראים כ-10,000 מטוסים באוויר
(צילום מסך מתוך FlightRadar24)
בתשובה לשאלת ynet, נמסר מאתר פלייטרדאר24 כי בקיץ 2019 תועדו באתר, בכמה הזדמנויות, מספר שיא של מטוסים בשמיים בו זמנית - יותר מ-21 אלף.
לפי אתר מעקב הטיסות FlightAware, בשנת 2021 נפח הטיסות המסחריות מסך כל הטיסות היה רק כ-46% מה שמעלה את כמות המטוסים באוויר בכל רגע נתון לאזור ה-15 אלף. מטוסים פרטיים, מטוסים צבאיים ולעתים גם מטוסי מטען יכולים שלא להופיע בפלייטרדאר שמסתמך על פרוטוקול תקשורת ציבורי שכל אחד יכול לראות. ברגע שמטוס מסוים לא משדר את המידע הזה, אז הוא לא יופיע באתרי המעקב השונים.
לבקרה האווירית יש את תמונת המצב המלאה בכל רגע נתון, ועבור הפקחים במרכזי הבקרה ובמגדלי הפיקוח התנועה האווירית המלאה חשופה במלואה. זה המקום לציין שעל אף שמו, אתר פלייטרדאר לא מציגה כיסוי מכ"מ, בשונה מהבקרה האווירית האמיתית.

מה היה לפני הקורונה?

בימים עמוסים במיוחד, כמו למשל לפני חג המולג ובתקופת הקיץ, התנועה האווירית עולה באופן ניכר, ובמהלך 2022 היו ימים שמספר הטיסות הנעקב חצה את רף ה-15 אלף מטוסים מסחריים בכל רגע נתון.
עם זאת, המספרים ברמה הגלובלית עדיין לא הגיעו לרמה שהייתה בימים שלפני פרוץ מגפת הקורונה. לפי נתונים שמפרסם ארגון חברות התעופה הבינלאומי (יאט"א), השנה היקף תעבורת מטוסי הנוסעים המסחריים עמד על 74% אחוזים ממה שהיה בסוף שנת 2019. לפי נתוני אתר פלייטרדאר24, לפני מגפת הקורונה היו ימים שבהם מספר המטוסים הנעקבים בו זמנית חצה את רף 18 אלף המטוסים מסחריים.