חברת התעופה בריטיש איירווייז חוזרת בה – וכן תשדר את הסיטקום היהודי במערכות הבידור במטוסיה, זאת לאחר שספגה ביקורת חריפה על החלטתה לדחות את הוספת הסדרה למערכות ה-VOD של מטוסיה כדי שלא להיתפס כמי שלוקחת צד בסכסוך הישראלי-פלסטיני.
דובר של החברה מסר לעיתון הבריטי "ג'וויש ניוז" את התגובה הבאה: "אנחנו מבינים שההחלטה לבחון את התוכן גרמה לכעס ולכאב של הקהילה היהודית, ואנחנו מצטערים – זאת לא הייתה כוונתנו. אנחנו גאים להציע מגוון רחב של אפשרויות בידור ללקוחות שלנו כדי שייהנו, ואנחנו בוחנים את התכנים באופן רציף, תוך כדי התחשבות באירועים נוכחיים. הסדרה תשודר במטוסים שלנו בתחילת השנה הבאה".
1 צפייה בגלריה
מטוס בריטיש איירווייז
מטוס בריטיש איירווייז
מטוס של חברת בריטיש איירווייז - כבר לא חוששים "לקחת צד"
(צילום: shutterstock)
תחילתו של הסיפור ביום שבת אז דיווח עיתון ה"דיילי טלגרף הבריטי" כי בריטיש איירווייז, חברת הדגל הלאומית של הממלכה המאוחדת, השעתה תוכניות לשדר במערכות הבידור של מטוסיה סיטקום יהודי, לכאורה, בשל חשש שהדבר יוביל לתגובת נגד חריפה בעקבות מלחמת ישראל-חמאס.
מדובר בסדרה הקומית "Hapless", שמשודרת בנטפליקס (בחלק מהמדינות) ובאמזון פריים, במערכות הבידור במטוסיה. הסדרה עוקבת אחרי עיתונאי לונדוני שעובד בעיתון יהודי בדיוני, ונחשבת בסגנונה לגרסה בריטית של "תרגיע".
בחודש אוגוסט חברת התעופה הסכימה לרכוש את העונה הראשונה, במטרה להפוך אותה לזמינה עבור הנוסעים למשך שישה חודשים החל מחודש דצמבר, אולם עצרה את העסקה כמה ימים לאחר מתקפת הטרור של חמאס ב-7 באוקטובר.
גארי סיניור, הכותב, הבמאי והמפיק של התוכנית, התבשר על ההחלטה על ידי חברת ספאפקס מדיה, חברת מדיה בינלאומית שמתמחה בעבודה ובתיווך מול חברות תעופה. על פי הדיווח ב"דיילי טלגרף", היוצר המוערך, שהוא גם יהודי, טען כי נאמר לו שבריטיש איירוויז לא רצתה "לקחת צד" בקונפליקט על ידי הקרנת העונה בת ששת הפרקים, ורצתה לעכב את העסקה עד שהמלחמה תסתיים.
יוצר הסדרה מברך על ההחלטה של בריטיש איירווייז לשדר את הסדרה

(הצצה לסדרה שעוררה חשש בבריטיש איירווייז)

באימייל שנשלח מחברת ספאפקס לסיניור ב-13 באוקטובר, ואשר נקרא על ידי כתב ה"טלגרף", נכתב: "יחידת הדוברות של בריטיש איירוויז ביקשה מאיתנו לבחון את התוכן שבמטוסים בקשר לישראל/פלסטין והעימות שמתרחש כעת. ההעדפה שלהם היא להישאר במצבים האלה הכי נייטרליים שאפשר. כתוצאה מכך התבקשנו להסיר את Hapless מהליין-אפ של חודש דצמבר, אך נשמח מאוד להזמין אותה כאשר העימות יגווע".
יוצר הסדרה ניסה להילחם בהחלטה והגדיר אותה חסרת היגיון. סיניור אמר ל"דיילי טלגרף": "הסדרה לא עוסקת כלל בישראל-פלסטין. כלומר, חוץ מזה שהעם היהודי מתגורר בישראל וישראל היא מדינה יהודית, אין לזה שם קשה לזה. אני חושב שזה מראה על פחד מלהיתפס כפרו-ישראלי רק כי יש בסדרה דמויות יהודיות". סיניור אף הגדיר את עיכוב השידור כהחלטה מזעזעת. "זו זהירות יתר, ואם זה משקף את החברה הבריטית, אז אני חושב שזה צריך להדאיג את הקהילה היהודית פה".