שבע שעות ו-34 דקות זה הזמן שנדרש למטוס אל על לעבור את המרחק הישיר מנתב"ג לבנגקוק. אמש (יום א') בשעה 20:40 המריאה מישראל טיסת LY083 לתאילנד – הטיסה המסחרית הראשונה אי פעם של חברה ישראלית שעברה מעל שמי סעודיה ועומאן.
בהודעה שפרסמה אל על אתמול בצהריים נמסר כי היא קיבלה אישור רשמי מרשות התעופה של עומאן לטוס מעל למרחב האווירי של המדינה. האישור התקבל לאחר שביום חמישי עומאן הודיעה כי תאפשר למטוסים מכל חברות התעופה - בהם גם מטוסים ישראליים - לעבור מעליה.
הטיסה בוצעה במטוס בואינג 787 (דרימליינר), וכעת צפויות גם שאר הטיסות של אל על למזרח לעבור בשמי עומאן. נתיב הטיסה לתאילנד קוצר מזמן טיסה שנע בין 10 שעות ורבע ל-10 שעות וחצי לכשבע וחצי שעות. הנתיב להודו מתקצר משמונה שעות לכחמש וחצי שעות. כמו כן, כעת אפשר לטוס ליעד זה במטוס צר גוף.
4 צפייה בגלריה
מטוס דרימליינר של אל על
מטוס דרימליינר של אל על
מטוס דרימליינר של אל על
(צילום: shutterstock)

4 צפייה בגלריה
נתיב הטיסה הישיר בין ישראל לבנגקוק
נתיב הטיסה הישיר בין ישראל לבנגקוק
נתיב הטיסה הישיר בין ישראל לבנגקוק
4 צפייה בגלריה
הנתיב הארוך מישראל לתאילנד
הנתיב הארוך מישראל לתאילנד
וכך נראה הנתיב הארוך שעוקף את עומאן וסעודיה
(Flightradar24)
קיצור משך הטיסה מוזיל משמעותית את העלויות של הטיסה, מבחינת שעות טיסה של הצוות והוצאות על דלקים. בשלב זה עדיין אין הוזלה במחירי כרטיסי הטיסות, אבל בתקופה הקרובה הנושא ייבחן וצפוי להשתנות.
מנכ"לית אל על, דינה בן-טל גננסיה, אמרה אתמול כי "אל על גאה להיות חברת התעופה הישראלית הראשונה שתטוס מעל שמי סעודיה ועומאן, ולקחת חלק פעיל בהיסטוריה של מדינת ישראל. אני רוצה שוב להודות לממשלת ישראל על ההישג החשוב הזה שיאפשר לנו להעניק חווית טיסה טובה יותר לקהל לקוחותינו".
נכון לעכשיו, בקרב החברות הישראליות, אישור הטיסה משפיע רק על חברת אל על, אבל ארקיע כבר החלה בתכנונים לפתיחת קווים לכמה יעדים בהודו.
בנוסף על ארקיע ואל על, גם חברת הקרגו הישראלית צ'אלנג' איירליינס צפויה להשתמש בנתיב הקצר בטיסות המטען שלה להונג קונג.
קברניט מידן בר, יו"ר איגוד הטייסים הישראלי, אמר בצהריים: "אין ספק שמדובר בבשורה גודלה ומאוד משמעותית שבסוף הופכת את הקשרים הדיפלומטיים הוותיקים עם עומאן למשמעות מעשית שתייצר מזרח תיכון חדש באמת, שבו גם מטוסים ונוסעים ומטענים יוכלו לטוס בחופשיות מכל מקום לכל מקום. עבודה מצוינת של משרד החוץ, משרד התחבורה, בהובלת משרד ראש הממשלה, מביאה בשורה משמעותית נוסע הישראל לתייר הישראלי ותעופה הישראלית".
האישור של עומאן התקבל בעקבות פעילות מאומצת של משרד החוץ בחודשים האחרונים, ועל רקע לחצים איראניים על עומאן שלא לאפשר זאת. האישור הצטרף לאישור של סעודיה מיולי האחרון ומאפשר, כאמור, קיצור של משך הטיסות מישראל ליעדים באסיה ביותר משעתיים.
באל על שוקלים כעת לפתוח לראשונה קווי טיסה לאוסטרליה שמרוחקת כ-16-15 שעות טיסה. יעדים נוספים שהטיסה אליהם התקצרה ויכולים להיות אטרקטיביים: מלדיביים, סינגפור, וייטנאם ופיליפינים.
פורסם לראשונה: 14:24, 26.02.23