3 צפייה בגלריה
מטוס סוויסאייר
מטוס סוויסאייר
מטוס סוויסאייר
(צילום: shutterstock)
ישראלים שקנו כרטיסי טיסה בחברת סוויס לשווייץ קיבלו הודעה שהחברה אינה מתכוונת להעלות אותם לטיסה, ומאחר שהיא יוצאת כסדרה הם גם אינם זכאים להחזר עבור הכרטיס, זאת בעקבות גילוי הזן החדש של הקורונה, האומיקרון, והחלטת ממשלת שווייץ שלא לאפשר כניסת ישראלים לשטחה.
בין אלה שקיבלו הודעה מסוויס היו זוג המורים אמיר ולימור נוי מניצני עוז, שהזמינו טיסה לציריך לחנוכה. לדברי אמיר: "רכשנו את החופשה דרך איסתא ואתמול היינו אמורים לעלות לטיסה, אבל הופתענו לקבל הודעה שרק אזרחי שווייץ ומדינות החברות באזור הכלכלי האירופי רשאים לעלות עליה. מיד פניתי לאיסתא לברר את העניין והתשובה שקיבלתי הייתה עוד יותר מקוממת. אמרו שהטיסה מתקיימת ולא מבוטלת, ולכן לא מגיע לנו החזר. שאלו אם לבטל את הכרטיס תמורת דמי ביטול של 220 דולר לאדם. איסתא טענו שהם לא הגורם האחראי אלא חברת התעופה, וכי עלינו לבדוק מולם, ובסוויס זרקו אותנו חזרה לאיסתא בטענה שרכשנו את הכרטיס שם. לא ביצענו את ההזמנה באתר סוויס אלא מול חברה ישראלית כשחשבנו שיש לנו אבא ואימא".
3 צפייה בגלריה
אמיר ולימור
אמיר ולימור
אמיר ולימור, "התשובה שקיבלתי הייתה מקוממת"
מאיסתא נמסר: "לאור מצב הקורונה החליטה שווייץ לסגור את שעריה לאזרחים זרים. לנו כחברת נסיעות אין שליטה על כך. כפי שהוסבר ללקוח טלפונית, מדיניות חברת התעופה הינה לבצע שינוי תאריך בעלות הפרשים ודמי טיפול, או לבצע ביטול לכרטיס בסך 220 דולר, הלקוח בחר שלא לשנות למועד אחר ולבטל את הכרטיס".
תגובת קבוצת לופטהנזה, אליה משתייכת סוויס: "כל עוד מתקיימות הטיסות הלקוחות אינם זכאים להחזר אם הם לא מורשים להיכנס למדינה עקב תקנות הכניסה של המדינה המתאימה. לאחר מכן חלים תנאי התעריף הרגילים להחזרים. נוסעי סוויס זכאים להחזר אם סוויס מבטלת את הטיסה או אם כללי התעריף המתאימים מאפשרים החזר.
"כמעט כל סוגי הכרטיסים שלנו מאפשרים שינוי תאריך ו/או יעד בטווח של שנה, ללא דמי שינוי, כל עוד עומדים בתנאי הכרטיס המקורי. במידת הצורך, ייגבו הפרשים ו/או מסים. כמו כן, אנו מציעים בתוספת תשלום כרטיסים גמישים המאפשרים ביטול או שינוי חינם, כל עוד עומדים בתנאי הכרטיס המקורי. תוספת זו, מאפשרת לנוסע להסיר דאגה מליבו ומגנה על הנוסע במידה מסוימת מכל שינוי שיצטרך לבצע. בכרטיסים הדורשים דמי ביטול ייגבו 160 דולר לכל כרטיס".
במועצה לצרכנות אמרו על המקרה: "סירוב מדינת היעד להכנסת נוסעים מישראל, אשר נעשה כתוצאה משינוי מדיניות, בלוח זמנים קצר, מהווה סיכול. כלומר העסקה בוטלה שלא באשמת הצרכן ויש להחזיר לו את מלוא כספו או לזכותו בכרטיס טיסה חלופי במועד מאוחר יותר".
3 צפייה בגלריה
לוח טיסות עיכובים
לוח טיסות עיכובים
תעופה בימי קורונה
(צילום: shutterstock)

מדיניות ביטול שונה לכל חברה

על פי חוקי התעופה, אם חברת התעופה היא זו שמבטלת את הטיסה הרי שהלקוח יזוכה בכל כספו. את זה כבר שיננו בעל פה מאז פרוץ הקורונה. אבל אם הטיסה בוטלה על ידי הנוסעים, הם לא זכאים להחזר אוטומטי וכפופים למדיניות הביטול של חברת התעופה.
לרוב, אם מדובר בביטול מהרגע לרגע הלקוח ייאלץ לספוג 100 אחוז דמי ביטול, אבל יש גם יוצאים מן הכלל. במציאות הקורונה יש חברות שמציעות מוצרים שמגינים על עסקות תיירות. זה רק עולה עוד כסף ומייקר את החופשה.
למשל, ישראייר מציעה ללקוחותיה מוצר מגן ביטול נסיעה, שמאפשר ביטול מכל סיבה שהיא עד 72 שעות לפני מועד הטיסה לאורך כל השנה בעלות של 35 דולר לנוסע.
ארקיע מציעה מוצר שנקרא "חופשה בראש שקט", שמעניק כיסוי על ביטול הזמנה לחו"ל עד 7 ימים לפני מועד היציאה בתוספת של 59 דולר לנוסע, או תוספת של 89 דולר במידה שמדובר בביטול עד 3 ימים לפני מועד הטיסה.
בוויזאייר, לאורך כל תקופת הקורונה וגם כעת, אם הטיסה מבוטלת על ידי החברה וויזאייר מציעה שלוש אפשרויות: הזמנה מחדש, 100% החזר כספי, או 120% לרכישה עתידית בוויזאייר.
יש גם חברות שלא מתעלמות מהמצב ובאות לקראת הלקוחות. בדלתא איירליינס כל מי שמזמין כרטיס לארה"ב יכול לבטל את ההזמנה עד יום לפני מועד הטיסה ולקבל את מלוא התשלום בחזרה. בקתאי פסיפיק הכריזו כי יאפשרו לכל הנוסעים שרכשו כרטיסי טיסה עד ה־30 בנובמבר ליעדים של מדינות שסגרו את שעריהן לשנות או לבטל את יעד או תאריך הטיסה ללא דמי שינוי או ביטול ולקבל החזר מלא, למעט הפרשי מחיר ומיסים.